דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תכנון מוקדם נכון של המטבח 

מאת    [ 30/08/2012 ]

מילים במאמר: 909   [ נצפה 2460 פעמים ]

תכנון מוקדם נכון של המטבח

סקירת קריטריונים להתייחסות ומידות רלוונטיות

מאת: לאון בוהר*

למי מאיתנו לא קרה שחשקה נפשנו ברהיט מאחת הגלריות, והנה חזרנו הביתה, לקחנו מטר ואופס... התאכזבנו כי ממש ממש עוד 2 ס"מ והיינו עושים פעמינו חזרה אל אותה גלריה בהתלהבות עם הארנק פתוח. אבל כמה חבל זה פשוט לא נכנס!... תכנון מוקדם של חללי בית מגורים, אם בבנייה מן היסוד ואם בתכניות לשיפוץ מקיף, במקרים רבים יכול לפתור מספר סנטימטרים בודדים אשר לו היו נלקחים בחשבון בשלבים מוקדמים, היו משנים בשלב מאוחר יותר את התמונה, בכל הקשור למיצוב הרהיטים בכלל ולמטבח בפרט.

עם עדכוני תרבות המגורים והאירוח והעצמת חוויות הבישול והקולינריה הביתית, תפס המטבח את מקומו כחלל החשוב בבית. ראייה נכונה מבעוד מועד של ארגונו על אביזריו, הריהוט בו והמראה המבוקש, יקבעו במידה רבה את מימדי החלל הנדרשים וחשוב מכך, סביר שיילקחו בחשבון אותם סנטימטרים בודדים אך כ"כ חשובים ליישום תכניותינו, לעיתים זה על חשבון חללים בעלי דרגת חשיבות שנייה אך בד"כ זה אף פשוט מזה. כדי לאפשר מבנה ארגומטרי ויעיל של העתיד לאכלס את המטבח שלנו עלינו להכיר לא רק את מידות מכשירי החשמל וערכים רצויים של אורך משטחי העבודה ורוחבי מגירות האחסון המומלצים, כי אם גם להחליט מראש את סגנונו של המטבח. עיצוב בסגנון כפרי, אנגלי או פרובאנס השופע אלמנטים, עמודים וקישוטי עץ, מחייב גישה שונה בתכלית מאשר המראה הנקי המודרני נטול ידיות. צריך להתייחס גם לסוגיה זו בקביעת המידות, איך בדיוק? במאמר זה נראה כיצד שלוש סוגיות עיקריות והן: מבנה המטבח, סגנונו ובחירת מכשירי החשמל, חשובים לקביעת מימדי החלל ולהכנת תכנית האספקות (חשמל, אינסטלציה, תאורה וגז).

נתחיל בהנדסת אנוש: שני משטחי עבודה (רצוי שיש) באורך כמטר לפחות ייעלו בצורה משמעותית את עבודות הבישול וההכנות, כמו כן יש לקחת בחשבון מעברים בין המשטחים של לא יותר מ 120 ס"מ. בתכנון הקירות וגודל החלל יש להשאיר מפתח רחב דיו שיאפשר כניסה ויציאה של שני מבוגרים יחד גם בידיים עמוסות, מבלי להיתקל זו בזה בדרך אל ומפינת האוכל או הסלון. בנוסף, חשוב להכיר מידות סטנדרטיות לנגרות מטבחים מקובלים  בשוק. עומק ארונות בד"כ 60 ס"מ נטו אך יש לקחת בחשבון עוד כ 5 עד 7 ס"מ בתכנון עומקים נכונים לנישות, לטובת אי דיוקים בבניין, ידיות בולטות, כפתורי הפעלה בולטים של המדיח והתנור ומרווח "אי חיכוך" פינתי. נוחות ושימושיות המטבח יהיו תלות תכנון נכון גם של נקודות החשמל והמאור. חשוב להאיר את אזורי העבודה כך שמשתמש העומד מול השיש או הכריים, לא יוצר צל מטריד של עצמו. כמו כן יש להאיר את אזורי הישיבה (איים ודלפקים) ולנצל היטב את האור הטבעי החודר מבעד החלונות. המסקנה המתבקשת היא כי יש צורך בהכנת תכנית פרטנית של המטבח מבעוד מועד, ע"מ שהדבר יסיע לנו בהכנת תכניות לקבלן הבניין ולחשמלאי, באשר הם יבצעו עבודותיהם בשלב השלד/טיח, כלומר זמן רב קודם לצורך הרגשי שלנו בביקור בתצוגות המטבחים.

ככל הנוגע למכשירי החשמל יש צורך לבקר אצל המותגים. הפירמות המובילות קבעו בשנים האחרונות סטנדרטים חדשים למימדי מקררים, תנורים, כיריים וקולטי אדים. בבואנו לתכנן את החלל, חשוב לדעת מראש אם מקרר מהדור הישן כלומר: 177 ס"מ גובה, 91 ס"מ רוחב וכ 85 ס"מ עומק יעשה דרכו אל המטבח שלנו או שיהיה זה מקרר אינטגראלי מודרני גבוה בעומק 60 ס"מ נטו, הראשון ישתלב טוב יותר אם נכין נישה בקיר שתכיל את עומקו, בעוד החדשים זקוקים ליותר שטח פנים (רוחבם בין 122 ל 151 ס"מ ויותר ויש שגובהם שני מטר). כך גם לגבי תנורי ה -Freestanding  המבוקשים מאוד היום הקיימים בטווח רחב של מידות רוחב, החל מ 60 ס"מ ועד 120 ואף יותר בהזמנה מיוחדת, שימוש בהם משנה בתכלית את מבנה המטבח בהשוואה לשימוש בתנורים הבנויים (B.I.) כאשר גם במחלקה זאת כבר לא ניתן לקבוע סטנדרט של 60*60 כמו פעם שכן היצרנים מציעים תנורים רחבים של 90 ס"מ ותנורים כפולים בגובה 45 (במקום 60) ס"מ למשל.

נושא קולטי האדים משנה פניו בימים אלו. אופנת הארובות ה"תעשייתיות" מפחי נירוסטה אשר השתלבו בהמוניהן בטרנד מטבחי ההייטק והלבן שחור, נראה כי תסיים דרכה לטובת מכשירים מודרניים המשתלבים בעיצוב המטבח העכשווי, אלו כוללים לעיתים פנלים מזכוכית מעוטרת הנפתחים בעת הצורך, חלקם מעוצבים כמו אהיל תאורה יפיפה המשמש גם לשאיבת אוויר וספיחת ריחות, ויש גם שמפוסלים בייחוד משל עצמם ומבקשים להיות המרכז האומנותי של המטבח. הכרות עם דרישות היצרן כגון מפרטי אספקת חשמל ומידות פתחי יציאת אוויר, הכרחית ע"מ שנשכיל להגיע לשלבי עיצוב המטבח שלנו מאושרים שלא נאלצנו להתפשר על סוג/זהות המכשיר ומיקומו לטובת שלמות המראה.

סוגיה נוספת, מורכבת יותר, קשורה למפרט הנגרות הצפוי להיקבע בהתאם לסגנון הנבחר כאמור. "פריק" של סגנון המראה האנגלי סיפר לי פעם איך תכננו הוא והאדריכל יחדיו, קודם כל את מטבח חלומותיהם ורק אח"כ, ניגשו לאתר מגרש מתאים אשר יאפשר בניית בית המתאים ליישום ה"חלום". ובכן, גם אם לא הכרחי להרחיק לכת עד כדי כך, חשוב להבין את משמעות עמודי הדקורציה, ההפרדות והקרניזים המאפיינים כל כך עיצוב בסגנון כפרי אשר מכתיבים צרכי מבנה מיוחדים.

לסיכום: יש להכיר את עתיד המטבח שלנו בשלב מוקדם ככל האפשר ולקבוע סופית את מידות החלל ותכנית האספקות, רק לאחר תכנון מפורט שלו, זו ההמלצה שלי. בנוסף, אם פנינו לרכוש דירה יד שנייה או מקבלן, רצוי להתרחק ממבנים טרפזים או אלכסונים ולהעריך מראש עלויות הזזת קירות או שינויים במבנה. אם לפרויקט בנה ביתך נועדנו, נוכל לקבוע את חלוקת חללי הפנים כך שיתאים למטבח החלומות שלנו. פנו זמן עוד בשלבים מוקדמים ככל היותר לקבל החלטות על סגנון ואופי הבית וסקירת מכשירי החשמל בשוק וכך, נמנע מהפתעות מגבילות בנושא עיצוב סגנון.

 

כל הזכויות שמורות ללאון בוהר C – אין להעתיק ו/או לצטט ו/או לצלם מהמאמר ללא אישור מראש ובכתב

 מנכ"ל - דונטלו מטבחי מעצבים

לאון בוהר - מעצב מטבחים ומנכ"ל דונטלו Donatello - מטבחי מעצבים.
/>donatello@donatello-k.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב