דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפניית תשומת הלב והריכוז לנקודה אחת 

מאת    [ 25/08/2012 ]

מילים במאמר: 390   [ נצפה 3191 פעמים ]

במהלך תרגול היוגה מושם דגש רב על הפניית תשומת הלב, המיקוד והריכוז לנקודה אחת.  בשלבי היוגה הראשונים אותה נקודה היא תחושת אי הנוחות, המתיחה שהשרירים עוברים וגבולות התנועה של הגוף הפיסי.  המתרגל משתמש בתחושות הללו כעוגן לתשומת הלב על מנת לשמור על נוכחות בזמן ובמקום ובכדי למנוע מהמחשבות להרחיק את המתרגל ממצב של נוכחות ותודעה ערנית. התודעה, אותו מושג חמקמק שהניסיון להגדיר אותו מותיר טעם של חוסר דיוק, מוגדר לעיתים כתכונת נפש המעניקה לנו את ההכרה העצמית, את תחושת הערך בעיני עצמנו ואת יכולת ההבנה וההבחנה בינינו לבין כל מה שמחוץ לנו.

 

פעמים רבות, כשהראש עסוק בטרדות היומיום ובגירויים חיצוניים (ריח, טעם, מראה, רעיונות, דברים שנאמרו ע"י אחרים) אנחנו מתרחקים מקו האישיות הפרטי שלנו ומהמבנה האישי שלנו ומוצאים עצמנו שקועים בגירויים החיצוניים.

היוגה עוסקת בפיתוח היכולת להגביל את תנודות התודעה מתוך הבנה שככל שהתנודות הללו תוגבלנה, המתרגל יוכל להימצא על קו האישיות והמבנה המקוריים שלו ולא עסוק בגירויים החיצוניים תוך שהוא מקבל את תבניתם של אותם גירויים.

 

גולת הכותרת של תרגול היוגה היא המצב שבו הנושא שהתודעה עוסקת בו ברגע מסוים, עצם ההליך המחשבתי של התעסקות בנושא והמתרגל עצמו הופכים לאחד תוך שההפרדה המתקיימת ביניהם בדרך כלל מתבטלת.  במהלך התרגול החושים מתנתקים מהגירוי החיצוני בו הם עסוקים והם מופנים אל הצורה האמיתית והמקורית של התודעה.

 

התרגול המאפשר את ניתוק החושים מהגירויים החיצוניים וחזרה אל צורתה המקורית של התודעה הוא הפניית הריכוז לנקודה אחת באופן שהתודעה מתרוקנת מכל הגירויים החושיים ונקודת המיקוד מקבלת את מלוא תשומת הלב.

 

זוהי הכוונה העיקרית של תרגול היוגה - השגת מצב הכרתי גבוה בו מושא כלשהו משמש כנקודת מיקוד עבור התודעה.  מצב זה נקרא בהינדי סאמיאמה או סמהדי (Samhadi / Samyama).

 

בשלבי תרגול היוגה הראשונים מושא מיקוד זה הינו תחושות הגוף כפי שציינתי קודם לכן - תחושות של מתיחת שרירים קצרים שמופיעה בגוף במהלך התרגול, אי נוחות הקשורה לגבולות טווח התנועה) ובהמשך, כאשר יכולות הריכוז והמיקוד מתפתחות, נקודת המיקוד מופנית אל מושאים חיצוניים לגוף.   מושאים חיצוניים אלו נעים בין מושאים מוחשיים (כגון: כוכבים, עצים, נוף, אור נר, חלל הגרון ...) למושאים מופשטים (כגון: זמן, רגש, תחושה, תפיסה).

 

תודעה יציבה ולא קופצנית מאפשרת השגת מצבי הכרה גבוהים.  מצבי הכרה אלו הינם שלבי התפתחות הממלאים את המתרגל תחושה של מלאות ורוגע, של שמחה וסיפוק.

עודד פורר  מורה בכיר ליוגה


מלמד יוגה למעלה מ- 15 שנים


סטודיו ליוגה צפת היוגה


www.hayoga.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב