דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרציתם לדעת על סעיף 60א' במשפט פלילי 

מאת    [ 20/08/2012 ]

מילים במאמר: 483   [ נצפה 2031 פעמים ]

לפני מספר ימים דווח ב-NRG כי הוגש כתב אישום בבית משפט השלום בחיפה נגד בוחן בן 67 במשרד הרישוי, שהואשם במעשים מגונים שעשה בשלוש מנבחנותיו בזמן המבחן לקבלת רישיון הנהיגה. סעיף 60א' לחוק, מעגן בחוק העונשין את זכותו של החשוד בעבירה פלילית מסוג "פשע", לזכות לשימוע בטרם יוגש נגדו כתב אישום.

סעיף 60 א' אמנם אינו מחייב את רשויות התביעה לערוך שימוע לחשוד אך במסגרת הסעיף מחוייבות רשויות התביעה (על פי רוב הפרקליטות), להודיע לכל חשוד שנטען לגביו כי עבר עבירה מסוג "פשע" כי מחומר החקירה שהתקבל בידם – עולה חשד סביר כי אכן יוגש כתב אישום. מעבר להודעה הפורמלית -  רשאי החשוד להגיש לפרקליטות תוך לא יאוחר מ-30 יום מרגע קבלת ההודעה פנייה מנומקת שבמסגרתה יבקש להימנע מהגשת כתב האישום.

קשה עד בלתי אפשרי להמעיט מחשיבותו של הסעיף המדובר, שכן זכות השימוע מאפשרת לחשוד לשכנע את רשויות התביעה לחזור בהם מנכונותם בדבר הגשת כתב האישום וכך למעשה לחסוך לעצמו את כל עוגמת הנפש, הכרוכה בתהליך הלא פשוט. בנוסף, קבלת הבקשה תאפשר לשני הצדדים לחסוך זמן שיפוטי יקר ולא מעט משאבים.

זכות השימוע מוגבלת כאמור אך ורק לעבירות מסוג "פשע" (עבירות שהעונש המרבי בגינה עולה על תקופה של שלוש שנים). הרציונל שמאחורי הסיווג דנן ברור מאוד, שכן מדובר בתקופת מאסר פוטנציאלית ארוכה שעלולה לפגוע בצורה אנושה בשגרת חייו של החשוד – במיוחד אם מדובר באדם נורמטיבי מן היישוב אשר מעד באופן חד פעמי.

חשוב לזכור כי זכות השימוע מוענקת כאמור, רק לאדם שלגביו עולה חדש סביר כי אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו וזאת כתוצאה מעיון בחומר הראיות שנמסר לפרקליטות. אשר על כן ברור כי על מנת לשכנע את רשויות התביעה לחזור בהן מכוונתן להגיש כתב אישום פלילי, יתבקש הנאשם להציג נימוקים בעלי משקל מהותי שאף עשויים לשפוך אור ייחודי על נסיבות המקרה.

אם וכאשר החליט הנאשם לעשות שימוש בזכות השימוע (זוהי כאמור זכות ואינה חובה) – הרי שבמרביתם המוחלט של המקרים, רק פנייה לעורך דין המתמחה בהכנתם של דיונים מסוג זה, עשוייה להניב תוצאות חיוביות. במרבית המקרים עורך הדין הוא זה אשר מנהל בפועל את המשא ומתן מול רשויות התביעה בנושא הנדון. הוא רשאי אך לא חייב לבקש מהחשוד לקחת חלק בדיון עצמו.

יתרונותיו המשמעותיים של עו"ד לשימוע אשר מייצג את החשוד בהליכי השמוע, טמונים הלכה למעשה ביכולתו להציג היטב את הטענות התומכות בעמדתו של החשוד. בנוסף, גם ההיכרות האישית עם רשויות התביעה, עשוייה לשחק תפקיד משמעותי בכל הנוגע למבחן התוצאה, שכן הניסיון והתנהלות העבר מול אותם התובעים, עשויים להביא את עורך הדין לעשות שימוש באסטרטגיה ייחודית אשר תוביל בסופו של תהליך, לתוצאות הרצויות מבחינתו של החשוד.

לסיכום, באם קיבל החשוד הודעה רשמית על כוונה להגיש כנגדו כתב אישום הרי שבמידה ונכון לאותו רגע טרם נשכר עבורו עורך דין – תהיה מציאתו של עורך דין המומחה לתחום הפלילי לצעד ראשון במעלה, וזאת משום שרק עורכי דין שאינם זרים לניהול תיקים מסוג זה – יוכלו להפוך את הסיטואציה הלא נעימה שאליה נקלע החשוד, לכדי אירוע חד פעמי ללא השלכות הרות גורל.

 

 

עו"ד לעבירות אלימות שרון נהרי - מהבולטים במשפט הפלילי בישראל. משרד עו"ד לשימוע פלילי שרון נהרי הוקם בשנת 1998 ומאז עוסק במשפט פלילי, רישום פלילי, דיני הסגרה, הלבנת הון, עבירות כלכליות, דיני משמעת ומשפט צבאי (פלילי).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב