דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בניית הבסיס לדיבור שוטף באנגלית 

מאת    [ 13/08/2012 ]

מילים במאמר: 1097   [ נצפה 2832 פעמים ]

יכולת לדבר באנגלית לא מופיעה יום אחד ככה סתם!

היא מבוססת על היכולות שנבנו בקפידה קודם לכן.

אנשים רבים רוצים לדבר באופן שוטף באנגלית, אך חסר להם בסיס.

הם חושבים שהבעיה היא בדיבור בו בזמן שהבעיה האמיתית היא באחד (או כמה) השלבים בדרך, שהאדם דילג עליו/עליהם.

אין לזה קשר לשנות הלימוד שבילית בלימודי אנגלית. אדם יכול ללמוד אנגלית תוך כדי שימוש בשיטות גרועות ביותר (כמו השיטות של מערכת החינוך שלנו) ולצאת ללא בסיס. הוכחה - כמה תלמידי י"ב אתה מכיר שמסוגלים להתבטא באנגלית בחופשיות?

לעומת זאת, אדם יכול לעבוד נכון חצי שנה בלבד עם השיטה הנכונה, ולצאת עם בסיס טוב שעליו תוך זמן קצר ניתן לבנות הבנה מעמיקה ודיבור.

לרצות לדבר ללא בניית הבסיס לדיבור זה כמו לרצות לאכול לחם בלי ללוש את הבצק ולאפות. או, זה כמו לקפוץ מריצה קלה פעם בשבוע לריצת מרתון. זה פשוט לא יעבוד.

מדי פעם אני מקבל טלפונים מאנשים ללא בסיס באנגלית בכלל או עם הבסיסי מאוד לא יציב, שבכנות אומרים לי: "אני רוצה רק ללמוד לדבר. כמה זמן זה ייקח לי?" קשה לי לנפץ את האשליות שלהם, אבל זה חלק מהתהליך. אני מסביר להם בעדינות ש"רק ללמוד לדבר" - זה לא יעבוד.

למה זה לא יעבוד?

כי יכולת הדיבור היא שילוב של מספר מיומנויות קודמות, ואם הן לא שם - אין דיבור. זה עד כדי כך פשוט!

יכולת של האדם לדבר באופן שוטף באנגלית תלויה במספר מרכיבים:

1. אוצר מילים נרחב.

אם אוצר מילים שלך דל מדי - לא תוכל לבטא את עצמך או להבין את מה שאומרים לך! כמה מילים אדם צריך לדעת כדי לבטא את עצמו ברוב המצבים היומיומיים? המטרה הראויה בתור התחלה היא 2000 מילים. ניתן להגדיר כמעט כל מילה באנגלית בעזרת 2000 מילים. אבל 2000 מילים זה רחוק מלהיות היעד הסופי באוצר מילים, לכן כתבתי שזאת מטרה ראויה בתור התחלה.

למה?

כי עליך גם להבין את מה שאומרים לך, וזה דורש (במקרה של השיחה עם דובר שפת-אם) הרבה יותר מ-2000 מילים! חשבת פעם מה אוצר המילים שתצטרך בשביל להבין סרטים שהם הדוגמה המצוינת לאנגלית מדוברת?

הדרך הטובה ביותר להגדלת אוצר מילים היא קריאה. אדם צריך להקפיד לקרוא חומרים מעניינים ולא קשים מדי ולהיעזר במילון (אפשר מילון אלקטרוני) לגביי המילים שהוא לא מבין. עליו לנהל פנקס שבו הוא ירשום מילים וביטויים חדשים, לעבור עליו מדי פעם ולהמציא משפטים עם המילים הללו - זאת הדרך "להחדיר" את המילים הללו לזיכרון שלו. את העיקרון הזה של המצאת המשפטים עם המילים החדשות למדתי מהספר "טכנולוגיית הלמידה" של ל. רון האברד.

כדי לאפשר למילים הללו "להכנס" עוד יותר טוב, יש לעבור מספר פעמים נוספות על אותן טקסטים שמהם האדם הוציא את המילים, אך הפעם בלי להיעזר בפנקס. צריך להגיע לתוצאה כזו שאדם קורא את הטקסט ומבין כל מילה ומסוגל לקרוא בשטף - ללא צורך לעצור ולתרגם את המשפטים לעברית!

אם אדם מקפיד לקרוא כל יום חצי שעה לפחות - זה יעשה את העבודה!

אם בחומר יש יותר מדי מילים שאדם לא מבין וזה פוגע בקצב הקריאה - צריך לבחור חומר קל יותר. בחנויות ספרים יש בדרך כלל ספרים באנגלית קלה או ספריי ילדים. זה חומר מעולה לקריאה - עד שאדם מגיע למצב שבו הוא מסוגל לקרוא חומרים ברמה גבוהה יותר.

 

2.דקדוק

דקדוק הוא האופן שבו מארגנים את המילים ומקשרים אותן ביחד כדי לבטא רעיונות. אדם חייב לדעת דקדוק כדי לדבר! חוקי הדקדוק באנגלית הם שונים לגמרי מאלה של עברית.

לדוגמה: בעברית יש רק 3 זמנים - עבר, הווה ועתיד. באנגלת כל אחד מהזמנים הללו מתחלק ל-4.

כלומר, סה"כ 12 זמנים. לכל אחד מהזמנים הללו קיימת תבנית משלו וצריך לדעת מתי משתמשים בכל אחד מהם - באיזה מצבים. וזה גם לא כל מה שיש לדעת בנושא הדקדוק!

קיימות שתי דרכים שבהן אדם לומד דקדוק.

דרך אחת היא לפי ספריי דקדוק. אדם לומד חוק מסויים ומתרגל אותו בעזרת תרגילים.

הדרך השנייה היא לימוד ספונטני, כאשר אדם עוסק הרבה בשפה האנגלית, קורא ומאזין, הוא יספוג דקדוק אם ירצה או לא. עולים חדשים רבים שמדברים בעברית נכונה משמשים בדקדוק עברי נכון למרות שהם לא למדו אף פעם את החוקים. אותו תהליך יכול לקרות גם עם אנגלית - במידה וקיימת חשיפה מספקת.

אני חושב שכל אדם צריך למצוא את השילוב הנכון עבורו של שתי הדרכים הללו.

אני אישית הייתי ממליץ (למי שמטרתם אנגלית מדוברת) לעיין מדי פעם בחוקים מספר דקדוק, להעשיר את הידע בנוגע לתבניות וזמנים, אך לשים את הדגש העיקרי על ספיגת דקדוק באופן טבעי, דרך העיסוק המעשי בשפה האנגלית. כלומר, לקרוא ולהאזין באופן יומיומי - ולא לדאוג יותר מדי בנוגע לחוקים. אבל כן להקפיד שיהיה ספר דקדוק בהישג יד ולעבור מדי פעם על החוקים והתבניות!

קיימים הרבה חוקי דקדוק באנגלית. אך מבין החוקים הללו יש שימושיים יותר ושימושיים פחות. בלימודי דקדוק חשוב לזכור: הדגש הוא על התקשורת, על היכולת לבטא את עצמך! אם אדם יידע מעולה (!!!) רק את שלושת הזמנים הבסיסיים מקבוצת SIMPLE (הווה, עבר ועתיד), הוא יוכל לבטא את עצמו ולהיות מובן. לכן, המטרה הראשונית היא להתמקצע בדקדוק הכי שימושי לצורך דיבור ורק אחרי זה להמשיך בתבניות מורכבות יותר. ניתן למצוא את החוקים הבסיסיים בספריי דקדוק לכיתות ה', ו', ז', לדוגמה, בסדרה "Grammar Helper" שניתן לרכוש בכל חנות של ספריי הלימוד.

 

3. שטף הדיבור.

יכולת דיבור זאת יכולת לבטא רעיונות בשטף - להלביש את המילים על המחשבה ולומר אותן בקצב מהיר. זאת המיומנות החשובה ביותר שמבדילה בין מי שיכול לדבר לאלה שלא.

מדובר על היכולת לחשוב מחשבה ולהלביש עליה את המילים במהירות ואז לומר אותן. המיומנות הזאת היא שונה לגמרי משתי המיומנויות האחרות, ויש כלים מיוחדים כדי לפתח רק אותה. הכלי העיקרי שמאפשר את הדיבור הוא האזנות. אדם שמתמיד להאזין לאנגלית טבעית, כפי שהיא מדוברת על ידי אנשים בעלי אנגלית שפת אם, רוכש את היכולת לדבר.

 

במילים אחרות: דיבור טוב בא כתוצאה מהאזנה טובה!

 

כדי לדבר "באופן מקצועי" צריך קודם "להאזין באופן מקצועי". כאשר אדם מאזין לאנגלית, הוא בונה בזכרונו את התבניות הדרושות לדיבור מהיר. התבניות הללו נבנות כתוצאה מהאזנה מאחר ואדם חייב להקשיב למנגינה של המילה ושל השפה האנגלית - לא רק לראות אותה בעיניים.

 

זאת השיטה העיקרית למי שרוצה להתחיל לדבר במהירות. צריך לקחת חומר האזנה באנגלית שהוא לא קשה מדי, כלומר, מותאם לרמה של האדם. יש להאזין לאותו חומר מספר רב של פעמים - להאזין כל יום במשך שבוע או עשרה ימים - או יותר!

 

יש להגיע למצב שבו אדם מבין את החומר ישירות מאנגלית - ללא צורך לחשוב בעברית. וגם אז - ללכת מעבר לנקודה הזאת ולהמשיך להאזין.

 

בדיוק כמו שחקן כדורסל טוב יתאמן על אותו סוג של מהלך שוב ושוב ושוב, על הלומד לחזור על אותו חומר שוב ושוב ושוב. לאחר מכן לקחת חומר הבא לעבוד איתו באותו אופן.

המכשול העיקרי כן הוא חוסר התמדה. באתר שלי ניתן למצוא מספר מאמרים שיעזרו לך להתמיד.

על האדם להטיל על עצמו משמעת עצמית ולהתמיד בהאזנות ובקריאה! ככל שהוא יתמיד, הוא יתחיל להבחין בכך שהיכולת שלו להבין להתבטא באנגלית מרקיע שחקים!

 

שיהיה בהצלחה לכולם!

אריק רוזני מאמן אישי ללימוד עצמי של אנגלית www.english-upgrade.com 050-8258755




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב