דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המהפכה החוקתית: סיבות והשלכות עיקריות 

מאת    [ 12/08/2012 ]

מילים במאמר: 408   [ נצפה 2435 פעמים ]

ישראל היא אחת משלוש המדינות הדמוקרטיות היחידות בעולם להן אין חוקה. שתי המדינות הנוספות הן בריטניה (הכפופה לחוקה האירופאית) וניו זילנד. המצב החוקתי בישראל הוא מצב בו הוגדרו מספר חוקי יסוד בנושאים מסוימים, אשר להם מעמד חוקי עדיף על פני חוקים אחרים, אך לא נקבעה חוקה המגבשת תפיסה כוללת ומקיפה, מגשרת על הפערים הקיימים בנושאים שונים שאינם מכוסים על ידי חוקי היסוד ומהווה הגדרת כללי המשחק הקובעים מהם יחסי הכוחות ואיזונם הראוי בין הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת.

המהפכה החוקתית בארץ

כבר בשנת 1958, לאחר חקיקת חוק יסוד הכנסת, הוחלט כי חוק היסוד הבא שיקבע יהיה בנושא זכויות האדם. למרות החלטה זו, מימושה זכה לעיכובים רבים ולהתנגדות עזה. הראשון שפעל לחקיקת חוק יסוד בנושא זכויות האדם היה ח"כ הנס קלינגהופר בשנת 1964. הצעתו של קלינגהופר נדחתה על ידי שר המשפטים דאז דב יוסף, מתוך הנימוק כי הכנסת היא הרשות המחוקקת היחידה ואין להגביל את סמכויותיה. הצעות שונות לכינון חוק יסוד בנושא זכויות האדם הועלו עם השנים, אולם רק בשנת 1992, לאחר הצעת חוק יסוד חופש העיסוק והצעת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שהוגשו על ידי ח"כ אמנון רובינשטיין והתקבלו בכנסת, החלה למעשה המהפכה החוקתית בישראל.

נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרון ברק, הוביל את האסכולה אשר ראתה בקביעת חוקי היסוד הללו בסיס למהפכה חוקתית בארץ. על פי תפיסה זו חוקי היסוד הם במעמד על-חוקי ובזכותם ניתנת לבית המשפט הזכות להכריע האם חוקים אחרים, שלא נחקקו במעמד חוקי היסוד, עומדים במבחנם של חוקי היסוד או שיש לבטלם על סמך היותם לא-חוקיים.

משמעותה של המהפכה החוקתית

ההשפעות המשמעותיות למהפכה החוקתית וחקיקת חוק היסוד כבוד האדם וחירותו, הן מתן מעמד מיוחס לזכויות האדם, תוך עיגון הזכות לבטל חוק שנחקק בכנסת, במידה ואינו עומד בקנה אחד עם חוק היסוד. מעמד מיוחס זה משמעו כי לבית המשפט ניתנת הסמכות לבטל חקיקה משנית וראשית של הכנסת, למעט מקרים בהם חקיקה זו עומדת בכל העקרונות הבאים:


    • פגיעה בזכויות האזרח נעשתה מתוקף חוק או באמצעות הסמכה מפורשת
    • החוק תואם את ערכיה של מדינת ישראל כפי שנקבעו במגילת העצמאות
    • החוק נועד לתכלית ראויה
    • הפגיעה היא מידתית ומינימלית בהתאם לנדרש

עקב המהפכה החוקתית הוגבר כוחו של בית המשפט כשומר החוקה וכמפקח על כוחה וחוקיות פעולותיה של הרשות המחוקקת (הכנסת) והרשות המבצעת (הממשלה).

עד לקביעת חוקה בישראל, מאבק הכוחות בין הרשות המחוקקת והרשות השופטת לא יסתיים. החל מ- 2007 החל שר המשפטים דניאל פרידמן לנסות ולסייג את כוחו של בית המשפט, בטיעון כי בית המשפט למעשה עושה שימוש בחוקי היסוד לשם ביטול חוקי הכנסת, למרות שזכות זו לא ניתנה לו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב