"ליזמים אי אפשר ליעץ. הם לא רוצים לשמוע". כשהמשפט הזה בא מפיו של מי שמיעץ ליזמים במשך שנים, כזה שיש לו המון ניסיון ושווה להקשיב בדקדקנות לכל מילה שלו, אי אפשר שלא לתהות מה לא עובד.
כשהתחלתי בתחקיר, שמעתי את המשפטים הבאים:
"הם ממש לא מבינים מה הם עושים"
"אמרתי להם שהם טועים"
"אמרתי להם לעשות ככה"
"הם לא עשו כלום"
כששמעתי את המשפטים האלו, התחלתי להבין מה זה התבלין הזה שחסר בשביל שהיזמים יקשיבו קשב רב וגם ישמעו את מה שנאמר.
כבוד
יזמים נוטים בדרך כלל להיות קשורים באופן רגשי חזק למיזם שלהם. מה זה אומר? זה אומר שהם מזוהים עם כל פרט במיזם. עם הרעיון. עם המוצר. עם השיווק. לכל פרט יש משמעות. ולכן הרבה אמירות של יועצים יכולות להרגיש כמו ביקורת. וביקורת יש לה נטיה לחסום את יכולת השמיעה. ההמלצה שלי היא לכבד את מה שהיזמים עשו/עושים/הישיגו לפני שהגעתם.
אם אין לכם דרך להתחבר לכבוד בהקשר הזה, כנראה שאין לכם מה ליעץ למיזם המסויים הזה.
הקשבה
כשמישהו אומר שכואב לו הראש, ישר יהיה מי שיתן לו עצות. "כדור נגד כאב ראש", "מים". מכירים? שימו לב שמי שאמר לכם שכואב לו הראש, לא שאל אתכם מה אתם מציעים לו לעשות. מתן עצה במקום לא מוזמן, נותנת לצד השני את התחושה שלא מקשיבים לו. וכשלא מקשיבים לו, למה שהוא יקשיב לעצה שהוא לא ביקש... אז שימו לב מתי מבקשים מכם עצה ומתי לא.
אתה לא יודע מה שאתה לא יודע
לפעמים נראה לנו שהיזם עושה דברים באופן שלא נראה לנו הגיוני. במקרים האלו יש לנו נטייה להניח שהיזם עושה שטויות ו/או לא יודע מה הוא עושה. אז לפעמים היזם באמת לא יודע מה הוא עושה, אבל לפעמים, הניסיון שלו לימד אותו שכדאי לו לפעול באופן הזה כי אחרת משהו שאנחנו לא רואים ברגע זה לא יעבוד טוב. אם לא נברר לא נדע. אז אם אתם רואים משהו שלא מסתדר לכם, תבררו מה חשוב בזה.
גם עצות טובות צריך למכור
רגע רגע, הזמינו אותי בשביל ליעץ. משלמים לי בשביל זה. אז למה אני צריך למכור את העצות שלי? למה הם פשוט לא יכולים להקשיב ולישם? כי לכל אחד מאיתנו יש דרך מחשבה שונה. והיות וכך, רצוי מאוד שיחד עם מתן העצה נסביר למה לדעתינו כדאי להקשיב לה ומה עושה אותה עצה טובה ועדיך גם שנצייר את מה שישום העצה יכול לתרום. היסודיים מאיתנו מוזמנים לספר גם מה עשוי לקרות אם העצה לא תיושם. זה קצת מיגע, אבל יש מקרים שפשוט אין ברירה.
בסופו של דבר, ההחלטה שלהם
מעבר לכל, אני ממליצה לא להיקשר יותר מדי לעצות שלך. למה? כי זה העסק שלהם. והם מחוייבים להצלחה שלו. בתור יועץ, התפקיד שלך הוא לאפשר להם לעשות את התפקיד שלהם הכי טוב שהם יכולים. לא לעשות אותו במקומם. אז כל עצה היא בסיס לדיון והתאמה לאופן שבוה היזמים רואים את המצב.
וזה, על קצה המזלג, ההבדל בין יעוץ לאימון. אימון מגיע מתוך כבוד, הקשבה, הבה ולכן הוא יוצר השראה והנעה. וכשהוא בא ביחד עם יעוץ מקצונעי, אפשר לשבור תיקרות זכוכית ולשנות את העולם.
אפרת רמתי, אסטרטגיה מעשית. אימון יזמים לנקודת פריצה.
הזנקת עסקים באמצעות אסטרטגיה עסקית וטקטיקת שוק ממוקדת הצלחה
מה אומרים עלי?"תודה, איזה כיף לעבוד איתך אפרת, הכל סופר ממוקד, כל "עיקרון" הופך ישר למשהו פרקטי"
מה עוד אומרים עלי? "בפגישות איתך, הרגשתי כאילו אנחנו נפגשים לשתות קפה, מדברים, הזמן עובר מאד מהר ובסוף, אני עם מלא אנרגיה מוכן לדבר הבא שאני רוצה לעשות יש תוכנית, יש תמונה בראש"
איפה אפשר למצוא אותי?
האימייל שלי: href="mailto:efrat@efratramati.comefrat@efratramati.com">">efrat@efratramati.com
האתר שלי:http://he.efratramati.com
הפייסבוק שלי:http://www.facebook.com/BusinessLifeRelationshipStrategies