דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול תראפי באמצעות בעלי חיים 

מאת    [ 22/07/2012 ]

מילים במאמר: 522   [ נצפה 5795 פעמים ]

טיפול באמצעות בעלי חיים נפוץ בארץ כבר כמה עשרות שנים וזוכה להצלחה בקרב אוכלוסיות מטופלים מגוונות. הוא מתבסס על הקשר הבלתי אמצעי הנגיש כל כך בין אדם או ילד ובעל חי, קשר שבאמצעותו ניתן לעבד רגשות, להתגבר על אתגרים, לפתח חוש אחריות ותחושת ערך ועוד. מטפלים בבעלי חיים ובכללם מדריכי רכיבה טיפולית הם אנשי מקצוע מוסמכים והכשרתם כוללת רקע בתחום הטיפול והפסיכולוגיה, יחד עם ידע בטיפול בבעלי חיים ושימוש בהם לטובת האדם. בוגרי לימודי טיפול בבעלי חיים יכולים להשתלב בעבודה המערכת החינוך, בעמותות, במרכזי טיפול של קופות החולים ועוד.

מהו טיפול באמצעות בעלי חיים?

בטיפול באמצעות בעלי חיים נוכחים מטופל, בעל חי או מספר בעלי חיים ומטפל, שאמון על תיווך הקשר בין מטופל לבעל החיים. מטפלים משתמשים בבעלי חיים שונים: כלבים, אוגרים וארנבים, חתולי רגדול. במקביל, יש גם טיפולים באמצעות סוסים, שנערכים בחוות המיועדות לכך. בעלי החיים מעניקים אהבה ללא תנאי למטופל וקשר לא מילולי, שמאפשר השלכת רגשות אל בעל החיים והזדהות איתו. בחלק מהמקרים המטופל יהיה אחראי על אחת החיות וילמד לפתח אמפתיה וקשר הדדי, דרך הדאגה לצרכי החיה וטיפוחה.

אוכלוסית המטופלים

ניתן להעזר בבעלי חיים בטיפול במגוון רחב של אוכלוסיות הנזקקות לסעד נפשי, כשכל אחת מהן יכולה להפיק דברים אחרים מהקשר. אנשים, בעיקר ילדים, על הרצף האוטיסטי, יכולים לחוות חווית תקשורת הדדית שלא יצליחו לפתח בתנאים אחרים עם בעלי החיים. ילדים שלוקים בהפרעת התנהגות יכולים לפתח את יכולת האמפתיה ולרכוש אמון בקשר בטיפול. בנוסף, הטיפול מתאים גם לסובלים מפיגור, לילדים בעלי הפרעות חרדה ודיכאון, לנוער בסיכון, לבעלי לקויות למידה ועוד.

טיפול בשילוב סוסים

טיפול בשילוב סוסים, מסתמך על הקשר בין אלפי השנים בין אדם לסוס. הטיפול מתמקד ביצירת קשר עם הסוס, הכרתו והכרת צרכיו הייחודיים ולקיחת אחריות עליו בהאכלה וניקיון. טיפול כזה מאפשר עיבוד רגשי, לצד פיתוח תחושת אחריות וערך. שיטת טיפול נוספת בשילוב סוסים, היא רכיבה טיפולית, המתאימה בעיקר לפיתוח תחושת מסוגלות ושליטה, לוויסות התנהגות והתגברות על חרדות.

הכשרה כמטפלים

הסמכה כמטפל באמצעות בלעי חיים וכמדריך רכיבה טיפולית ניתן לרכוש בכמה מכללות המתמחות בלימודי טיפול באמצעות בעלי חיים ובקורסי רכיבה טיפולית, ופרושות בכל רחבי הארץ : ממכללת תל חי הצפונית, דרך מכללת דוד ילין שבירושלים, מכללת שילובים בחסות האו"פ, ועד מכללת ספיר הסמוכה לשדרות. הלימודים כוללים התייחסות ל-3 דרכי טיפול אפשריות : טיפול סביל (על ידי צפיה בבעלי חיים או הכנסתם לסביבת החיים), טיפול פעיל (שכולל פעילות מוטורית משותפת עם בעל החיים, כמו ברכיבה טיפולית) וטיפול אנתרפורמי, שמתמקד בקשר ובמשמעויות בעל החיים עבור האדם. הלימודים משלבים זאולוגיה ופיזיולוגיה של בעלי החיים, התנהגותם ויסודות הוטרינריה עם קורסים בתחום הטיפול והשיקום: פסיכולוגיה, טיפול חינוכי שיקומי ועוד.

בשנים האחרונות, השכילו קופות החולים להבין את התועלת הרבה שיש בטיפולים באמצעות בעלי חיים ובמיוחד באמצעות סוסים, לבעלי צרכים מיוחדים והן מאפשרות סבסוד משמעותי של הטיפולים השונים, כחלק מסל הבריאות. ישנן אף חוות שעובדות עם קופות החולים השונות ומקבלות מטופלים אשר קופות החולים שלחו- אומנם, בהחלט נדרשת הכרה מלאה ונרחבת יותר בתחום מצד קופות החולים השונות והכנסתו באופן מלא לסל שירותי הבריאות.

טיפולים באמצעות בעלי חיים וסוסים, הם בעלי ערך ייחודי, בעיקר בזכות הנגישות והקבלה ללא תנאי של בעלי החיים. מי שבוחר בטיפול באמצעות בעלי חיים כמקצוע, יכול ליהנות מהזכות הגדולה לעזור להרבה מאוד אנשים לאורך השנים לצמוח, להתגבר על קושי ולהפיג את בדידותם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב