דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בתל אביב גם חיים אנשים ולא רק מפגינים בה. 

מאת    [ 15/07/2012 ]

מילים במאמר: 1708   [ נצפה 2064 פעמים ]

עכשיו עם שוך הסערה של מניעת הקמת אוהל מחאה, ואצלנו יש רק "סערות", לא הוריקנים ולא טייפונים, מן הראוי לראות את האירוע בפרופורציה  הנכונה.ראש העיר תל אביב רון חולדאי ביקש לחסוך מתושבי שדרות רוטשילד בעירו את הסבל שהיה מנת חלקם בקיץ שעבר עקב מחאת האוהלים. זאת האחריות שלו כלפי תושבי עירו. על כך מגיעים לו שבחים ולא השמצות. אשר לפקחים, למשטרה ולממסד המרתיע - זה עניין אחר, שיטה אלימה -םפחידה.

 

באחד הפוסטים שלי "כיכר רבין- הצד השני" צידדתי בשיפור חזות הבתים בסביבה על ידי העירייה וזאת כתמורה נאותה לאיפוק שלהם לנוכח העצרות וההפגנות ההמוניות שנערכות לעתים תכופות בכיכר. בחדשי המחאה בשנה שעברה הרעש בגין שדרת האוהלים, שהתערבב עם המולתהמפגינים הצעירים  ונגינה על כלי המוסיקה מכל הסוגים היה רע מתמשך.בדרך כלל רעש מסוג זה אסור על פי החוק  משעה 11 בלילה, אך בפועל נמשך עד לשעות הבוקר.התושבים, רובם אנשים מבוגרים, הבליגו בעיקר לנוכח הסולידריות שלהם עם ציבור המפגינים הצעיר. הייתה גם הידברות בין ראשי תנועת המחאה לבין התושבים. אבל מי שאיפשר בפועל את קיום המאהל הענק הזה היה ראש העיר, רון חולדאי. זאת מכיוון שהוא לא רק ראש העיר המטרופוליטאנית בישראל אלא גם ליבראל נבון ושקול שמבין ומזדהה עם הדורשים "צדק חברתי".

 

עניין אחר הוא הבריונות של הפקחים עם המשטרה או בהשראתה ה-bullying – כמו פר שמגיח לזירה. אכן משטרת ישראל מצטיירת כמשטרה אלימה בניגוד חריף  למשטרה הבריטית שמצטיירת כמשטרה ידידותית אשר בצד אכיפת החוק היא מסייעת לאזרח שנזקק לה.האלימות של המשטרה כלפי מקימי אוהל המחאה ברוטשילד היא רק מקרה אחד מתוך מקרים רבים. ככה ראינו אותה מתנהגת בהפגנה בשייח ג'רח. ככה הראתה לנו ה"טלוויזיה החברתית" איך שני שוטרים בועטים בנער ליד מערת המכפלה ומיד מסתלקים מן המקום. ויש מקרים אחרים שלא מצלמה הביאה את התמונות אלא קראנו עליהם שוב ושוב.

 

וכאן אני תוהה. היכן כל אותם לוחמי החופש ,הזכויות החברתיות, חופש הביטוי כאשר אותם לובשי מדים תוקפים  אזרחים במקומות אחרים שאין להם קשר למחאה החברתית. האם משום שבמקרה זה הם לא יזכו לחשיפה, או משום שמדובר בלא ביהודים, והם יעוררו עוינות? על פניו, זה לא מריח טוב,זה לא מתקבל טוב, לפחות לא אצלי.

 

היבט אחר של הסוגיה הוא האם זאת איזו הנחיה של ה"אח הגדול"..האם הפעם השלטונות עושים הכל, הן בהסברה בע"פ בהפחדה שהמצב הכלכלי מחמיר והן בהרתעה פיסית, כדי שהמחאה ההמונית לא תשוב.

 

זו מדינה  zoo .

 

לא האמתי למראה עיניי כאשר קראתי ביום ה' שעבר ידיעה ב"הארץ", מאת אור קשתי שלפיה משטרת באר שבע אישרה לפני כחודשיים לפעילי מחאה להפגין בשני תנאים: האחד: אין להניף שלטים הפוגעים בשמה של מדינת ישראל והשני שמגישי הבקשה יהיו אחראים על האירוע. במילים אחרות, היה אם יונפו שלטים נגד המדינה, האחראים יתנו את הדין.

 

אני תוהה מהיכן באו אנשי משטרה אלה: מדמשק, מקובה, מריאד, מקרקס , שכן  גם במוסקבה מותר להפגין נגד המדינה וזאת מוסקבה של ולדימיר פוטין,  וגם ברנגון כבר מותר להפגין נגד המדינה. מי הציב במשטרת ישראל  או בזאת שבבירת הנגב, פוליטרוקים מן העידן הקומוניסטי או מפקחים פוליטיים של משטרים פשיסטיים שעברו מן העולם , או של אייתולות שעדיין שולטים וזמנם יגיע. ואולי מדובר בסתם שוטים. איזה מין מעשי עוועים קורים במערכת הבורות של המשטרה במדינה שבה הם אמורים לשמור על החופש שלה כנגד כל מי שמתנכל לאזרחיה ולחוקיה.

 

בפרסום של המכון הישראלי  לדמוקרטיה  ב- 2 ביולי 2012  בהקשר לזכות ההפגנה והמחאה ולחשש שהקיץ זאת תהיה מותקפת, מביא המכון את מאמרו של עמיר פוקס אודות הזכות להפגין:

"ברובד המשפטי, צריך לומר שהזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית. מובן שהיא אינה מוחלטת ובלתי מוגבלת, אך כל הגבלה שלה חייבת להיות מידתית ומפורשת בצמצום האפשרי. פינוי האוהלים מרוטשילד ביום שישי שעבר מתבסס, לטענת העירייה, על פסיקה של בית המשפט לעניינים מנהליים מסוף הקיץ הקודם......... המאשר את הצו שהוציאה העירייה לפינוי האוהלים. אלא שפסק הדין מסתמך על מספר האוהלים הרב ועל העובדה שהם שוהים במקום כחודשיים והפכו למטרד קבוע – ואינו קובע כלל גורף המתיר לעירייה למנוע הקמת כל אוהל מחאה באשר הוא.

.

יש לציין כי בידי המשטרה הסמכות שלא לאשר עריכת הפגנות מנימוקים שונים . לכן טענות על הפגנה לא חוקית מבטאות מצב מעגלי: כאשר אין מאשרים הפגנה או כאשר מערימים קשיים על קיומה, מתקבלת הפגנה לא חוקית או כזו הזולגת לאי-חוקיות (כמו חסימת כבישים). כמו כן ראוי להזכיר (גם למשטרה) כי הצורך ברישיון להפגנה מתעורר רק כאשר מתקיימים כל התנאים המצטברים האלה: מדובר בהפגנה של מעל 50 איש; היא מתקיימת תחת כיפת השמים; כלולים בה תהלוכה או נאומים מדיניים (יש להדגיש כי ההפגנות האחרונות  אכן מקיימת את התנאים האלה )

 

האם מדובר באוסף מקרי של אירועים? קשה להאמין. למרות הודעת המפכ"ל לאגודה לזכויות האזרח ולמרות הבטחות חוזרות ונשנות מצד השר לביטחון פנים שאין מדיניות מובהקת של דיכוי המחאה, עולה תמונה ברורה של מדיניות שנועדה למנוע את המחאה ולפגוע בחופש הביטוי. חופש הביטוי הוא ציפור נפשה של הדמוקרטיה, ובייחוד חופש הביטוי הפוליטי. דיכוי אלים באמצעות המשטרה של המחאה בקיץ הנוכחי הוא עוד סממן בהתדרדרות הדמוקרטיה הישראלית. ביקורו הידידותי של פוטין בשבוע שעבר בישראל הוא אך סמלי בהקשר זה."

 

הנה קבלנו קטע מלומד על זכויות וחובות במשטר דמוקרטי. אני מניח כי לא  בכל המקרים מדובר באיזו הוראה מגבוה. אבל די שהאווירה תהיה כזאת כדי שיפרשו אותה למטה בזרועות של אכיפת החוק. אצלנו זאת ליבת הבעיה, המקור הסרטני של החברה הישראלית בעת הזאת. ככה רואים שוטרים רבים ואנשי מג"ב את המטלה של שמירת הסדר הציבורי. אפשר וישנם אי אלה מפגינים שמבקשים לעורר פרובוקציות, אבל במקרה זה כוחות הביטחון חייבים לפעול בתבונה. פרוק האוהלים בשדרות רוטשילד היווה לא רק הפעלת כוח מופרז אלא חומר הסברה טוב של אנשי המחאה, שאילו היו צריכים לשלם בעבור פרסום כזה במדיה היו משלמים רבבות אם לא מאות אלפי שקלים.

 

ראש של מטרופולין הוא מנהיג ולא שבשבת.

 

לעניינינו, נחזור לראש העיר תל אביב רון חולדאי. הוא היה מועל בתפקידו אילו היה מרשה השנה  הקמת אוהלים בשדרות רוטשילד. אגב מה רע בשדרות ירושלים  ביפו, ומה רע בכיכר ציון בירושלים. שדרות רוטשילד הן מקום טוב באמצע. ליד הבימה מצד אחד, ליד רחוב אלנבי מצד שני, לא רחוק מדיזנגוף סנטר. בקיצור אחלה של מקום ליצירת אווירה חברתית בלב העניינים. אבל מה לעשות שבאותה שדרה ישנן אמנם כמה בנקים אבל ברובה מאוכלסת בתושבים, וכאמור באזרחים וותיקים לא בתואר אלא בפועל.

 

המרכז  לטכנולוגיה חינוכית-  מט"ח – מדרג את עוצמת הרעש.. לפי מדידה זאת סוף תחושת הגבול העליון של עוצמת הקול שאוזן מגיבה עליו  הוא 120 כמו רעם. אבל רעם הוא לא תמידי. יחד עם זאת מתברר שאם הגובה הוא למטה מ- 120 אבל מתמשך, גם רעשים אלה מזיקים לאדם. במקרה שלנו מדובר היה ב"רעש ללא הפסקה" ב"עיר ללא הפסקה". הרעש השני הוא הראשון שבו מציינים רבים, ביניהם הדור הצעיר את זכותו של ראש העיר שהפך את תל אביב לאחת הערים התוססות, תרבותית, אמנותית, בידורית, מוסיקלית בעולם כולו. אם לא די בבעבוע הנפלא הזה בכל ימות השנה, הרי הארוע שמכונה "הלילה הלבן" הוא כמו זיקוקים בשמי העיר העברית הראשונה, הפתוחה, הדמוקרטית החופשית.

 

כדי ל"העניש" את ראש העיר קמו קבוצות וקבעו אירועים אלטרנטיביים, שעשו אוושה כמו עש לילה, אבל קיבלו כותרות גדולות שחייהם כחיי אותו יצור מעופף זעיר. אני שהייתי שותף פעיל בהפגנות בשנה שעברה, הייתי באהלים ושוחחתי בהם והזדהיתי בכל מאודי עם המפגינים ומחאתם - לא חשתי הפעם  לא דחף ולא מחויבות לחלופה התרבותית הזאת, למחאה התפלה והילדותית. הייתי עם ההמונים שנהנו מן המופעים הרבים, בתיאטרון, בתערוכות, במוסיקה ובמחול -  חג לעין ולאוזן. כל זאת בהנהגת ראש העיר הזה. באשר למחאה אני לא יכול שלא להעיר שוב ושוב.  מה שקרה בשנה שעברה היה מפל אדיר. מה שלא קרה השנה הוא שבמקום לנתב את הזרם לאפיק חזק שיצור אנרגיה, הוא פוצל לכמה אפיקים. גם זה טוב אבל לא מספיק למהפך.

 

עניין אחר הוא מחאה בנושא ממוקד כמו החובה של שרות צבאי או לאומי לכל. זאת הפגנה שבעצם קיומה עשתה מעשה. היא השתמשה בדגל שהוא דגל ציבורי המוני לעקרון של שרות צבאי לאומי שאמור להקיף את כל האזרחים והיא עשתה את שלה. שונה הדבר לגבי אשכול נושאים של "צדק חברתי"..

 

אשר לראש העיר, הוא בשר ודם ואם הוא עושה הוא עושה גם מישגים. אבל במאזן הכולל הוא ראש עיר שמנהיג אותה. הוא ליבראל, דמוקרט, מבין ללב התושבים ועושה רבות  למענם. אם התושבים ישמרו עליו עוד תהיה לנו רכבת קלה בתל אביב בימיו שלו כראש עיר. הוא אינו מוציא אצבע רטובה כל בוקר לראות איך נושבת הרוח. הוא שייך לאותו חומר שממנו גזורים מנהיגים.

לפני סגירת הרשימה קראתי בד' מרקר שהמגזין הבריטי "מונוקול" רואה בחולדאי אחד מתוך עשרה ראשי עיר חכמים בעולם.

חבל שאנשים כאלה לא מצויים בזירה הלאומית.

https://www.facebook.com/zvi.gill?ref=tn_tnmn

 

 


צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב