דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראג'ה יוגה ופטנג'לי 

מאת    [ 14/07/2012 ]

מילים במאמר: 390   [ נצפה 3425 פעמים ]

ראג'ה (=מלך) יוגה היא שיטת תרגול תודעתית שמטרתה  לפתח שליטה בהכרה ובאופן כזה, לפתח שליטה במישור הרגשי, האנרגטי והפיסי.

ראג'ה יוגה נחשבת לתחום הלימוד הגבוה מבין שאר התחומים בלימוד היוגה וככזה המכיל בתוכו את מכלול הידע.  מטרת הלימוד והתרגול של תחום זה היא השגת שליטה בגוף ובתודעה ובאופן כזה לאפשר השגת חופש ושחרור פנימי מסבל.  סבל במקרה זה מתייחס לחוסר הידע (=בורות) שאינו מבחין בדפוסי ההתנהלות האישית האחראים ליצירת הסבל האישי שלנו.

ההאטה יוגה, שעובדת על גמישות הגוף הפיסי ומלמדת דרכים להשקטת ההכרה בעזרת השליטה על הנשימה ועל הגוף הפיסי, הינה הכלי שמהווה בסיס לתרגול.  במהלך לימוד השגת השליטה על הגוף הפיסי והנשימה נבנה הכלי הפנימי המאפשר לימוד של הראג'ה יוגה שבאמצעותו מוסרת אשליה תודעתית בה אנו חיים ומתפתחת שליטה בהכרה. 

ריכוז, התכנסות, התמקדות והתבוננות הם חלק בלתי נפרד מהכרה מפותחת. חשיבותם טמונה ביכולת למקד את הריכוז ואת תשומת הלב במשימות היומיומיות כמו לדבר עם בן/בת זוג מבלי לאבד קשב, לשוחח עם הילדים שלנו מבלי לחשוב על דברים אחרים ועל משימות לביצוע, לנהוג במכונית תוך התייחסות ברורה לפרטי הדרך, ללמוד מבלי לאפשר כניסת מידע ויציאתו מבלי שנשאר בתוכנו, לעבוד במיקוד ובנוכחות הכרתית מליאה – כאמור, ביצוע כל ה"ל מבלי שתשומת הלב שלנו תוסח למחשבות אחרות, לזמן אחר ולמקום אחר.

תמצית הידע הרלוונטי ללימוד הראג'ה יוגה נאספת במסמך שכתב מלומד הודי בשם פטנג'לי לפני כ- 2000 שנה.  מסמך זה שנקרא "הסוטרות של פטנג'לי" מכיל 196 משפטים המנוסחים בתמציתיות ומכילים מידע על טבעה של התודעה, מאפייניה והכלים להשגת התפתחות רוחנית תודעתית.  הסוטרות מתאפיינות בנגישותן לקורא מבלי לכלול הכוונה דתית כלשהיא.

המסמך בנוי ארבעה פרקים:


    • מיקוד התודעה
    • הדרך הרוחנית
    • הכוחות
    • עצמאות

תמצית הסוטרות נמצאת בתחילת המסמך ובו ההגדרה מהי יוגה.  פטנג'לי כותב באותה סוטרה כי 'יוגה היא הגבלת תנודות התודעה'.  היוגה מתייחסת לתודעה כאל אוקיינוס שבו הגלים הן הדימוי למחשבות, לרצונות, לרגשות ולתחושות ואילו קרקעית האוקיינוס משול לנשמה.  חיבור לנשמה מתאפשר רק לאחר שהגלים נרגעים ומתאפשרת ראייה עמוקה וחודרת למעמקים על מנת לראות את הקרקעית.

שמם של הפרקים מעיד על כך שמיקוד התודעה הינו תמצית העבודה הרוחנית,  לאחר מכן מפורטת הדרך הפרקטית לעבודה רוחנית והשלבים שיש לעבור בהם, הפרק השלישי מתאר את היכולות והכוחות שתהליך מיקוד התודעה מאפשר למתרגל ואילו הפרק האחרון מסיים במטרה של העבודה הרוחנית והיא השגת עצמאות מהשעבוד האישי שלנו לדפוסים הפיזיים, הרגשיים והמנטליים לצורך מניעת הסבל.   

עודד פורר  מורה בכיר ליוגה, מתרגל יוגה ומדיטציה זה למעלה מ- 25 שנים.  מלמד בסטודיו "צפת היוגה" הנמצא בפאתי צפת  העולה מראש פינה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב