מרכזיית IP - מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מרכזיית IP - מדריך רכש מרכזיות טלפון לעסקים 

מאת    [ 03/07/2012 ]
מילים במאמר: 1220   [ נצפה 2872 פעמים ]

 
 

בחירת מרכזיה הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור מרכזיית טלפוניה לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים מרכזיה (פיזית) ממוכר אגרסיבי, שמסתובב בין העסקים ומוכר להם מרכזיות הנחזות כמרכזיות IP זולות להפליא (בד"כ עם שמות יוקרה, אבל כמעט כולן מיוצרות בסין, בד"כ באותו מפעל). 

טעמו המתוק של המחיר הנמוך נמוג הרבה לפני שמגלים את האיכות הנמוכה והמחיר היקר לאורך זמן של רכישה כזו. לא רק שהלקוח נלכד עם מרכזיה קניינית, טכנולוגיות ישנות ואיכויות שמע גרועות, אלא, בד"כ מרכזיה זו תתקלקל תוך כמה חודשים, מה שיגביר את התלות של הרוכש בחברה המוכרת. יש המוכרים ללקוחות פתאים מרכזיה בקוד פתוח – אסטריסק, שמותקנת על מחשב אישי בתוספת כמה כרטיסים זולים מסין. זאת, ע"י הורדת תוכנת אסטריסק מהאינטרנט והתקנתה על המחשב. ברור שזה מתכון בטוח לכישלון. גם המתקין, שמבטיח "הרים וגבעות" לעסק, ייעלם תוך זמן קצר אחרי ההתקנה הפיראטית הזו. קוד פתוח אין משמעותו קוד פרוץ ומופקר, ללא כיסוי תחזוקתי, התאמות מקומיות, הדרכה והטמעה, רמת שרות ואחריות, מגוף רציני מוכח ומוכר בשוק. די ברור היום, שיש לעבור לטכנולוגיות VoIP, אבל לא ברור איך, אצל מי, כמה זה יעלה ולמה. בכל מקרה, רכישת מרכזיה שאינה IP מלאה, היא בבחינת זריקת כסף לפח.

  איך בוחרים מרכזיית IP?

ארגונים גדולים שוכרים יועצים או חברת ייעוץ תקשורת כדי לקבל מענה לשאלה זו. יש ארגונים הנוקטים בכלל הוותיק, שהיה נפוץ בתעשייה לפני כמה עשורים: "עוד לא פיטרו את המנהל שבחר ב-IBM ". אזי, הם בוחרים במרכזיה של סיסקו, תדיראן-טלקום או אוויה, ובזה מסתיים תהליך קבלת ההחלטות. עסקים קטנים עד בינוניים בוחרים במרכזיה של פנסוניק או LG, וגם כן נמנעים מלבדוק חלופות. אם רוצים לבזבז את הכסף, זו בדיוק הדרך הבטוחה ללכת בה. 

הדרך הנכונה לבחור מרכזיה היא לבחור מה שמתאים, ויעלה הכי פחות כסף. כמובן, בלי להשתעבד לספק אחד ולמערכות קניינית ב"חתונה קתולית". 

הצעדים והשיקולים המומלצים לבחירת מרכזיית IP:

א. הדבר הראשוני שצריך כל בעל עסק לשאול הוא די פשוט: האם בכלל יש צורך במרכזיה? התשובה, ברוב במקרים היא פשוטה: לאו מוחלט. אם ההבנה של תשובה זו טרם ברורה, מוצע לקרוא את המאמרים המתארים את שירותי הענן בטלפוניה. שאלה נוספת: האם העסק צריך שירותי Call Center בנוסף למרכזיה. גם כאן, התשובה פשוטה: בענן ניתן לקבל הכל, גם Call Center. קיצורו של עניין: הצורך של העסק או הארגון הוא לשוחח (לקבל ולהוציא שיחות). לצורך כך צריך טלפונים, בין פיזיים על השולחן ובין וירטואליים על המחשב הנייח או הנייד או על מכשיר הסלולר החכם. לא צריך מרכזיה לצורך כך. המרכזיה יכולה להיות בענן, בכל מקום בעולם. אין מה לדאוג לשרידות, אבטחה וכיו"ב. אלו נושאים שפתרו אותם מזמן. צריך כמובן לוודא שכל ההגנות וה- SLA קיימים ומתקיימים בהסכם השירות. זה הפתרון הזול ביותר, בעיקר בגלל שמשלמים על טלפוניה לפי צריכה, ללא דמי שימוש קבועים, רישיונות ושאר הוצאות תחזוקה ותמיכה מיותרות. 

ב. חלופה לשירותי הענן הן שירותי מרכזיה וירטואלית במיקור חוץ אצל ספק התקשורת, מה שמוכנה IP-Centrex. זו חלופה פחות מועדפת ויותר יקרה משירותי הענן. אולם, היא נפוצה, מוכרת ומספקת שקט נפשי לעסק (כי השירות ניתן ע"י ספק תקשורת מוכר, גדול ורציני). סביר להניח, שבטווח הזמן של שנה עד שנתיים יעברו ספקי התקשורת בישראל, בדומה לעמיתיהם מהעולם, משירותי IP-Centrex לשירותי ענן, אבל אין עדיין מועד ברור למעבר שכזה. 

ג. מרכזיה וירטואלית עם SIP כשלב ביניים בדרך לענן: בזק מספקת כיום שירות, שיצא עם בשורת ה- SIP-Trunking בגרסה המכונה אצלה IP-PRI. לטענת בזק, מדובר בשירות מתקדם ואיכותי הרבה יותר מאשר זה של המתחרים, גם אם אין כרגע חיסכון כספי מוכח ללקוחות. לא ברור מדוע בזק מתמחרת שירות זה כמו שירות ה- PRI. 

בזק מייעדת את השירות IP-PRI שלה ללקוחות עסקיים שיש להם מרכזיית טלפוניה עם IP, בין אם היא IP Enable ובין אם היא Pure IP. השירות נועד לתת מענה ללקוחות המעוניינים בפתרון IP קצה לקצה. השירות החדש מחייב את הלקוח להצטייד ברישיון SIP עבור המרכזיה הפרטית שלו. שכן, במעבר לעולם ה- IP עוברים מעולם החומרה לעולם התוכנה ולאפליקציות של תוכנה. בזק נכנסת כאן (כמו גם בתחומי תקשורת אחרים) למודל של שירותי תוכנה במקביל לשירותי החומרה. מודל התמחור נשאר אותו מודל של בזק ל- PRI. דהיינו: בשלב זה, הלקוח מרוויח ביכולות היישומים לטלפוניה אבל לא במחיר. זה אחד החסרונות בכך שמבצעים אמולציות על רשת ה- NGN, ולמעשה נשארים עם עולם ה- PRI הישן, היקר והמוכר. די ברור שבשנה הקרובה (2012) תשדרג בזק שירות זה ותהפוך אותו לשרות מלא בענן, עם מחירים המתאימים לשירות בענן ולא במחירי ה- PRI. מתחרותיה (סלקום-נטוויז'ן, פרטנר-סמייל, הוט-מירס) תצטרפנה גם הן לעולם הפתרונות הזה. 

ד. למי שמתעקש לראות מרכזיה פיזית אצלו בעסק בארגון, ואינו מוכן לשמוע על החלופות של ענן, מיקור חוץ ווירטואליזציה, מומלץ לבחור במרכזיה בקוד פתוח – Asterisk. יש לבחור מרכזיה כזו רק מספק שיש לו תמיכה 24X7, ויש לו מערך התקנה ותמיכה מסודר, מוכר ויציב. רצוי מאוד לקבל המלצות מעסקים שכבר רכשו והתקינו מרכזיות מאותו ספק. היתרון במרכזיה בקוד פתוח: אין רישיונות. ההפרשים בעלויות בין מרכזיה בקוד פתוח למרכזיה קניינית הם לעיתים ניכרים. אולם, חשוב להחליט מי מספק את התמיכה למרכזיה, משום שאין מרכזיה פיזית בעולם שאינה זקוקה לתמיכה. נקודה חשובה: ישנם ספקי מרכזיות בקוד פתוח Asterisk, שמספקים את השירות במודל הווירטואלי ואו בענן, דהיינו: ללא מרכזיה פיזית בעסק. גישה זו מוזילה בצורה משמעותית את הפתרון של מרכזיה בקוד פתוח. בנוסף, רוב ספקי הפתרונות בקוד פתוח, שיש בשוק, מספקים בנוסף למרכזיה גם פתרונות Call Center, CRM, BI, ו- UC Unified Communications), מושג רחב בהרבה ממושג ה- UM = Unified Messaging) בקוד פתוח, שמבוססים על המרכזיה בקוד פתוח. כך שמדובר כאן בחיסכון כספי מאוד משמעותי לעסק. בד"כ מרכזיות אלו מכילות אפשרויות לחיבור שקוף לסלולר לרבות בנדידה (Roaming), מה שמחזק את יכולת החיסכון בהוצאות התקשורת באמצעות מרכזיות אלו. מערכת של UC המבוססת על קוד פתוח – Asterisk חוסכת לארגון יותר מ- 60% מהוצאות ההשקעה בתקשורת וכ- 80% מה- TCO, לעומת פתרונותIP  קנייניים. לכן, מומלץ לחפש ספקים, שיש אצלם את כל האפשרויות הללו, כך שניתן לבחור בין כמה חלופות של פתרון בקוד פתוח. 

ניתן לאמוד את שוק פתרונות התקשורת בקוד פתוח בעולם בסוף 2010 בכ- 55 מיליארד דולרים. המדינות הבולטות כיום הינן ארה"ב (מקום הולדתו של Asterisk) ודרום אמריקה רבתי הנשלטת על ידי הפצת Elastix, המספקת UC ו- CRM משולב בקוד הפתוח אסטריסק. עפ"י ההערכות, יש בישראל בסוף 2010 כ- 16,000 התקנות של קוד פתוח בתקשורת, הכוללות שרת פעיל, בין אם מדובר במרכזיה או במערכת אפליקטיבית. 

ספקי שירותים שונים, בעיקר בתחום שירותי מרכזיות בענן, הגדילו את המספרים הללו בצורה דרמטית בשנה האחרונה (2011). מדובר בצמיחה נאמדת של מאות אחוזים. זאת, בין היתר, הודות להפצות משולבות כגון Elastix, ומוצרי Embedded כדוגמת Positron ו- Digium, ובמיוחד עקב כניסת חברות מובילות בתחום לאספקת שירותי ענן (דוגמת חברות ה- ISP, וויספין, קבוצת שטרודל, טיקל רשתות, תדיראן טלקום, בינת סמך ועוד), לרבות שימוש בעננים ציבוריים בינלאומיים דוגמת אמזון. רף הכניסה לתחום ירד פלאים וכיום אין צורך בידע מעמיק, נדיר ויקר על מנת להטמיע מרכזיית IP, לרבות בקוד פתוח, בענן.  

ה. חלופה מומלצת נוספת למי שמעוניין במרכזיה פיזית אך מבוססת תוכנה ובמחיר אטרקטיבי עם יכולות מתקדמות: לבחון את Microsoft Lync 2010. פתרון המתואר בהרחבה במאמר נפרד. 

ו. עסקים קטנים מאוד (SoHo) יכולים לבחור בפתרון VoB Voice over Broadband מספקי התקשורת (אקספון-018, 012-סמייל, 013-נטוויז'ן, בזק-בינלאומי, בקרוב - הוט-מירס, ועוד), אצלם עסקים יכולים לחסוך בשילוב של תקשורת קווית לאינטרנט וטלפוניה. מדובר בפתרון, שבו ניתן להעביר עד 3 קווים על חיבור פס רחב רגיל, כשרשת האיתותים היא כמובן SIP. דהיינו: הלקוח יכול לקבל על חיבור פס רחב במחיר ללקוח פרטי עד 3 שלוחות קווי טלפון למרכזיית IP קטנה. 

 

מיכאל פנחס מהנדס תקשורת, ממקימי VoIP-Experts, בשיתוף עם מהנדסי תקשורת נוספים, מומחה בתחום התקשורת והמחשוב לעסקים מאז שנת 1991, מוביל  ומנהל את מכלול התהליכים הטכנולוגים בדגש על עולם התשתיות, הטלקום והסלולר תוך התמחות אף בעולם בקרת העלויות והכלכלה התקשורתית. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב