דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זאת הכלכלה, פישר! 

מאת    [ 03/07/2012 ]

מילים במאמר: 405   [ נצפה 1451 פעמים ]

הפרופסור המלומד  מר סטנלי פישר הוא הסיבה העיקרית למחירי הדירות הגבוהים.  מר פישר משאיר כבר מעל שנה את הריבית ברצפה (בחודש האחרון הריבית ירדה ב-0.25% ל-2.25%), והיא לא צפויה לעלות. כלכלני חטיבת המחקר של בנק ישראל צופים שריבית בנק ישראל תעלה רק החל מ-2014! בהערכה דומה מחזיקים גם האנליסטים והכלכלנים של הבנקים ובתי ההשקעות המובילים. נכון, זה לא רק פישר אשם, יש וועדה מוניטרית בה יושבים בכירים מעולם הכלכלה, אבל נראה שהקול של פישר מאוד דומיננטי.

אלא שלמר פישר יש תפקיד נוסף – מעבר להיותו נגיד בנק ישראל ואחד מהגורמים העיקריים שמשפיע על הריבית. לפישר יש תפקיד שמשפיע מכיוון אחר על שוק הדירות – הוא  השומר של הבנקים – אסור לפגוע ביציבות שלהם, אחרת היציבות והתדמית שלו תיפגע. הוא לא מוכן שהבנקים יהיו הסלולר הבא – מהפכות, אפשר, אבל לא במשמרת שלו. מה עושים? פשוט לא עושים – לא עושים רפורמות, לא מטילים רגולציה חזקה מדי על הבנקים,  משתפים איתם פעולה במחנק האשראי שהם יוצרים מול הקבלנים. אומרים בקול אחד – "מה אתם רוצים, אנחנו נותנים פחות אשראי לשוק הנדל"ן כי הסיכון גדל, אנחנו חושבים שמצב הקבלנים הורע" ושוכחים שמי שבעצם גרם לכך שמצב הקבלנים הורע הוא הם -  הנגיד והבנקים, הבנקים פשוט סגרו את הברז, הבנקים לא רוצים לקחת סיכונים, הבנקים מייבשים את שוק הדירות – לא בונים דירות כי אין אשראי, ואז אין היצע דירות.

 הבנקים סגרו את הברז

הבנקים זה כל המערכת הבנקאית, אבל בעיקר שני הבנקים הגדולים – לאומי ופועלים שאחראים על  70% מהאשראי הבנקאי לענף הנדל"ן – 164 מיליארד שקל מתוך 240 מיליארד שקל. הבנקים מצד אחד מייבשים את ההיצע, סטנלי פישר מצד שני משאיר את הריבית ברצפה וצועק ליושבים על הגדר לרוץ ולקחת משכנתא  (באופן מטפורי כמובן) ואם כך ופישר שהוא כלכלן (בכיר) וודאי יודע - המחירים יכולים רק לעלות -  ההיצע קטן, הביקוש גדל – המחירים עולים – זאת הכלכלה, פישר.

בחודש האחרון, על רקע החששות מההאטה באירופה, הופחתה הריבית ב-0.25% ל-2.25%. בזמן האטה, מורידים את הריבית כדי להגביר את הביקושים. הרציונל הוא שבריבית נמוכה משקיעים וצרכנים לוקחים מימון ומגדילים את ההשקעות והצריכות של מוצרים ושירותים. פישר בעצם אומר להם – "קחו מימון תשקיעו, תצרכו". אבל, הפחתת הריבית גורמת, כמובן לעלייה במחירי הדירות. פישר "כאילו" נלחם במחירי הדירות. בפועל, הוא דווקא מדרבן את העליות במחיירם דרך הריבית הנמוכה. מחירי הדירות לא יירדו בריבית כזו. בריבית ברצפה, הרוכשים הפוטנציאלים יורדים מהגדר לוקחים משכנתא, וקונים דירות. 

 

למאמרים נוספים על המחדל של פישר - באתר מהון להון, צרכנות פיננסית - www.hon.co.il

 

מהון להון צרכנות פיננסית www.hon.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב