דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תיירים בארץ לקויות הלמידה 

מאת    [ 27/06/2012 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 2629 פעמים ]

אפקט דאנינג קרוגר מתאר מצב בו אנשים לא מיומנים בתחום מסויים תופסים את יכולתם בתחום (בטעות) כגבוהה בהרבה מיכולתם הממשית ( הם לא יודעים מספיק כדי לדעת שהם לא יודעים מספיק).  לעומת זאת, אנשים בעלי מיומנות גבוהה באותו תחום תופסים את עצמם (גם בטעות) כבעלי יכולת נמוכה בהרבה מיכולתם הממשית (הם לא יודעים שהם יודעים הרבה). במילים פשוטות ניתן לומר שבעלי הידע המועט תופסים את עצמם כמומחים, ואילו  מומחים תופסים את עצמם כבעלי ידע מועט    במאמר הנוכחי ננסה ליישם הבנות אלו לגבי הורים לילדים עם לקויות למידה (ו-ADHD).  

"אני הורה ותיק אבל חדש "בארץ לקויות הלמידה"

הורים שמקבלים את הבשורה על לקות הלמידה של ילדם, דורכים את הצעד הראשון שלהם 'בארץ חדשה'. עולם לקויות הלמידה הוא עולם מורכב עם מושגים חדשים (למשל, האם ידעתם מהי מודעות מורפולוגית?), עם אנשי מקצוע מתחומים שונים (למשל, מתי כדאי להתייעץ עם מרפאה בעיסוק?), עם ספרים חשובים וספרים לא חשובים (איזה ספר מומלץ לקריאה על ADHD?), עם קשיים שניתן לעקוף אותם, או קשיים שיש לקבלם ולהשלים איתם. מבלבל, נכון? כך זה מרגיש לתייר בארץ חדשה.   למעשה, הורים ששומעים לראשונה בשיחת המשוב על לקות הלמידה, הינם בד"כ הורים בעלי ידע ומיומנות נמוכים בתחום לקויות הלמידה. הם יכולים להיות הורים מנוסים מאוד ורגישים ביותר, אולם הידע שלהם בתחום לקויות הלמידה מועט.     אפקט דאנינג קרוגר עלול להתבטא בכך שההורים יחושו (בטעות) שהם בשליטה ועם ידע מספק. אולם, מדובר בבטחון מדומה ומטעה. בפועל ההורים זקוקים להדרכה מרובה והם צריכים לעבור דרך ארוכה  עד שיהפכו הורים מיומנים 'בארץ לקויות הלמידה'.   

"האם יש לי  (כאיש מקצוע?) מה לתרום להורה מנוסה כלכך"

מצד שני של המתרס יושבים אנשי המקצוע (מאבחנות דידקטיות ופסיכולוגים). מומחיותם בתחום גורמת להם לטעות טעות הפוכה. לפי אפקט דאונינג קרוגר, המומחים ממעיטים ברמת הידע שלהם ומייחסים להורים ידע רב. מסיבה זו, המומחים עלולים להחסיר מידע חיוני ומועיל להורים, מתוך הנחה שאין צורך לייגע את הההורים. כך למשל, המומחה עלול להחסיר מידע על הלקות (להסביר  שמדובר בקושי נוירו-התפתחותי שלא ניתן לרפאו). חשוב להסביר מהי בדיוק הלקות ובמה היא מתבטאת  בלימודים וביומיום (למשל, קושי בשיום ובשליפה עשוי להשפיע מאוד על התחום החברתי). כמובן שישנם עוד דברים רבים נוספים שחשוב להסבירם, אולם הם בד"כ יוחסרו (על פי הניבוי של אפקט דאונינג קרוגר).  

אז מה לעשות כדי לעקוף את אפקט דאנינג קרוגר?

המאבחנות והפסיכולוגים צריכים להסביר כל דבר גם אם הוא נראה להם מובן וברור מאליו. חשוב לזכור - התגברות על אפקט דאנינג קרוגר תעזור בסופו של דבר לילד המאובחן לקבל מענה שלם יותר לצרכיו.    בנוסף לכך, חשוב ביותר לעזור להורים להיכנס למסגרת שבה ילמדו להכיר את לקות הלמידה ויקבלו ליווי מתמשך לגבי הורותם היעילה. ליווי כזה יעזור להם לרכוש את המיומנות הדרושה "בארץ לקויות הלמידה".   

אביב נוף, פסיכולוג קליני, מכון נוף לטיפול ואבחון  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב