דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקירה: עמידה בדרישות התקן הישראלי - קבלת אישור ת''ר וסטטוס ''מפר אמון'' 

מאת    [ 27/06/2012 ]

מילים במאמר: 667   [ נצפה 2563 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד רוזי מורדוך-רון

לאחרונה, הודיע מכון התקנים כי עקב זיופים שנמצאו בתצהירי יבואנים שהוגשו לו במסגרת הליכי שחרור משלוחים שיובאו על ידיהם, בכוונתו לזמן יבואנים לשימוע, לאחריו, קיים סיכוי כי הם יועברו לסטטוס של יבואן "מפר אמון".

על מנת להבין את משמעות ההודעה, נפרט בקצרה, כיצד פועל מכון התקנים באישור טובין ביבוא, מהן הקבוצות השונות של הטובין, ומהו יבואן מפר אמון.
צו יבוא חופשי קובע כי יבוא טובין מסוימים מותנה בהצגת "אישור תקן רשמי" ("ת"ר"), שהינו אישור מעבדה מאושרת על עמידה בתנאי השחרור שנקבעו לטובין על ידי הממונה על התקינה במשרד התמ"ת. הממונה על התקינה חילק את הטובין המיובאים לארבע קבוצות בדיקה, כאשר השוני ביניהן הוא בסוג הבדיקות הנעשות לטובין כתנאי לקבלת אישור ת"ר. במאמר זה נתרכז בקבוצות 1 - 3. משטר הבדיקות לגבי כל אחת מהקבוצות קבוע בנוהל 401 של מכון התקנים.

הבדיקות המבוצעות על ידי מכון התקנים לפי נוהל 401

בדיקת דגם - מטרתה של בדיקת דגם היא לקבוע האם דגם של מוצר מסוים מתאים לדרישות המפורטות בכל הסעיפים של התקן או של התקנים החלים עליו והמפורטים בצו יבוא חופשי. נהוג לבצע את בדיקת הדגם טרום היבוא המסחרי הראשון, על ידי הבאת דוגמת המוצר שברצון היבואן לייבא לבדיקת דגם במכון התקנים, בטרם היבוא של המשלוח כולו. תוצאות חיוביות של בדיקת הדגם תאפשר ליבואן לקבל תעודה חיובית אשר תשמש כאישור דגם ובסיס למתן "אישור תקן" למשלוחי המוצרים שיגיעו בעתיד, מאותו הדגם והיצרן.

אם לא בוצעה בדיקת דגם בטרם היבוא המסחרי, ניתן יהיה בדרך כלל, לבצע את בדיקת הדגם עם הגעת המשלוח הראשון ובמקביל לשחרר את המשלוח כנגד העמדת ערבות או התחייבות למכון התקנים. במקרה כזה, הערבות מחייבת את היבואן שלא למכור את המוצרים עד לסיום כל הבדיקות וקבלת התוצאה "מתאים לתקן רשמי".
עם סיום בדיקת הדגם ולאחר קבלת תוצאה "מתאים לתקן" תהיה אפשרות ליבואן לייבא אותו דגם של מוצר שנבדק ואו משפחת דגמים (לפי החלטת המעבדה) במשלוחים נוספים.

בדיקת זיהוי ונטילה - בדיקה זו נועדה לקבוע את מידת התאמתו של המוצר לדגם שנבדק ואושר. הבדיקה נעשית לרוב בנמל או בחצרי היבואן, בדרך של בחינת מסמכים, בחינה ויזואלית של המוצר ולעיתים אף על ידי בדיקת המוצר. בדיקה מסוג זה תכלול גם נטילה של דגימה אקראית מכל מנת טובין במשלוח, לביצוע בדיקת הזיהוי ו/או בדיקות נוספות.

בדיקת ש' (ש' לשחרור משלוח) - בכל תקן קיים נספח המכיל רשימת בדיקות התאמה מחייבות לחלק מסעיפי התקן, נספח זה נקרא נספח ש'. בדיקת הש' היא הבדיקה המבוססת על נספח ש' ובודקת את המוצר רק ביחס לסעיפים המוזכרים בנספח וזאת להבדיל מבדיקת דגם הבודקת את כל סעיפי התקן הרשמי.

מה קורה אם נמצאו ליקויים בבדיקת דגם?

במצב כזה, היבואן יקבל תחילה תעודת דגם שלילית. אם הליקוי ניתן לתיקון, היבואן יהיה רשאי לבצע את התיקון במסגרת הליך המכונה "סילוק ליקויים".
בעת סילוק ליקויים, ניתן, בדרך כלל, לשחרר את משלוח המוצרים למחסן היבואן כנגד התחייבות או העמדת ערבות בנקאית המבטיחות שהיבואן יפעל לתיקון הליקויים. 

לאחר תיקון הליקויים תתבצע בדיקה נוספת ואם המוצר יימצא תקין, יפיק המכון תעודת בדיקה נוספת בה יפורטו הליקויים שתוקנו ונבדקו והיבואן ישוחרר מהתחייבותו/מהערבות הבנקאית.

תעודת הדגם ביחד עם תעודת תיקון הליקויים יהוו ביחד הוכחה להתאמת הדגם לדרישות התקן הרשמי.
 
באחריות היבואן לתאם מועד לביצוע בדיקת זיהוי ונטילה לצורך בדיקת סילוק ליקויים במועד שלא יאוחר מ-60 ימים מיום אישור ההזמנה.
 
עדיף לפעול לסילוק הליקויים אצל היצרן בחו"ל, אך אם הדבר לא בוצע יש להודיע על כך מראש למכון התקנים תוך התחייבות לסילוק הליקויים בארץ. אי סילוק ליקויים ייחשב כהפרת התחייבות מצד היבואן.

מהו סטטוס יבואן "מפר אמון"?

יבואן שלא יעמוד בהתחייבויות על פי נוהל 401, שחלקן פורט לעיל, עלול למצוא עצמו בסטטוס מפר אמון ולזכות להליכי שחרור מחמירים של משלוחיו. ככזה, הוא עשוי להידרש להפקדת ערבויות, הגדלת גודל המדגמים הנבדקים, עיכוב בשחרור ועוד. 

כיצד נמנעים מסטטוס "מפר אמון"?

מומלץ להביא דוגמת המוצר שברצון היבואן לייבא לבדיקת דגם במכון התקנים, בטרם היבוא של המשלוח כולו;

מומלץ לפעול לסילוק ליקויים על ידי היצרן בחו"ל, בטרם הגעת המשלוח המסחרי לישראל;

מומלץ לעמוד בזמנים שנקבעו בנוהל 401 בעניין בדיקת זיהוי ונטילה, השמדת משלוח או החזרתו לחו"ל;

מומלץ להציג מסמכים מקוריים או העתקים נאמנים למקור ולשמור העתקים של כל המידע הרלוונטי.

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב