דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך בוחרים פיקדון 

מאת    [ 26/06/2012 ]

מילים במאמר: 690   [ נצפה 1797 פעמים ]

כשהשווקים הפיננסים סוערים, משקיעים רבים מגדילים את הנתח הסולידי בתיק ההשקעות שלהם, על חשבון האפיקים המסוכנים יותר.  החלק הסולידי יכול להיות מורכב מאגרות חוב ממשלתיות, תעודות פיקדון (תעודות על פיקדונות); קרנות נאמנות סולידיות, מלווה קצר מועד (מק"מ) ופיקדונות ? פיקדונות שקליים, פיקדונות צמודים, פיקדונות דולריים, פיקדונות בריבית קבועה, פיקדונות בריבית משתנה. הפיקדונות מספקים ביטחון, אבל בתמורה לביטחון הזה משלמים בתשואה. המשוואה של סיכון מול סיכוי תמיד עובדת וגם כאן ? הביטחון גבוה והסיכון נמוך.     

התשואה / הריבית על הפיקדונות,  נקבעת בהתאם למשך ההפקדה, גודל הפיקדון, סוג הפיקדון ויכולת המיקוח של הלקוח מול הבנק.  היתרון הגדול של פיקדונות צמודים הוא השמירה על הכסף ? עם אתם מחזיקים בפיקדון צמוד למדד, אז ברור שאתם לא תפסידו ריאלית. בפיקדונות אלה מקבל המשקיע את השינויים במדד המחירים לצרכן. הקרן והריבית השוטפת צוברות את עליית המדד, הם תשולמנה למפקיד בסוף התקופה בהתאם למדד בתום התקופה לעומת המדד בתחילת התקופה.

בפיקדונות שאינם צמודים למדד, יש חשיפה למדד , כלומר יכול להיות הפסד ריאלי.הריבית בפיקדון לא צמוד למדד נקבעת כתלות בריבית הפריים של בנק ישראל. לרוב מקבלים המחזיקים בפיקדונות כאלו ריבית שהיא מתחת לפריים (לרוב אפילו משמעותית מתחת לפריים) ואז הם עשויים להפסיד ריאלית. עם זאת, ישנן תקופות שדווקא הפיקדונות ללא הצמדה מספקים ריבית גבוה ביחס למדד, כלומר מבטאים רווח ריאלי. הפיקדונות שאינם צמודים למדד יכולים להיות פיקדונות ביריבת קבועה או משתנה.  פיקדונות בריבית קבועה הם פיקדונות שהמחזיקים בהם יודעים בבירור מה הם יקבלו בסוף תקופת הפיקדון ? אין הפתעות, הכל ידוע מראש לטוב ולרע. פיקדונות בריבית משתנה הם פיקדונות שהריבית בהם תלויה בריבית בנק ישראל. זה אמנם מגדיל את הסיכון , אך גם את הסיכוי ? אם הריבית במשק תעלה, המחזיקים בפיקדונות ירוויחו יותר (יקבלו תשואה גבוה יותר), וההיפך ? אם הריבית במשק תרד ? המחזיקים בפיקדונות יקבלו פחות.

מעבר לכך, קיימים גם פיקדונות צמודים למט"ח. ישנם פיקדונות שמתנהלים בשקלים, אבל הם צמודים לשער החליפין, לרוב מדובר בהצמדה לשער הדולר. פיקדונות כאלו (פצ"ם) מעבר להצמדה לשער חליפין גם מספקים ריבית.  כמו כן, קיימים פיקדונות במטבע חוץ -   פיקדונות שמתנהלים במט"ח. פיקדונות אלו נושאים ריבית, שיעור הריבית בפיקדון זה תלוי בריבית של המטבע שבו הוא מתנהל, כגון לייבור דולרי, לייבור אירו .

 

פיקדונות מסוג אחר שעשויים להיות אלטרנטיבה כשהשווקים הפיננסים סוערים הם הפיקדונות המובנים.  בפיקדונות אלו (סטרקצ'רים) יש רצפה להפסד. המשקיעים מקבלים את קרן ההשקעה המקורית (הנומינלית), שאמנם מבטאת הפסד ריאלי, אבל מנגד המשקיעים יכולים ליהנות ממענק תשואה תחת תרחישים מסוימים.

 

כמה ריבית מקבלים בפיקדונות?

הריבית על הפיקדונות תלויה ביכולת המיקוח שלכם מול הבנק, ובמילים פשוטות ? היא תלויה בכסף שאתם מכניסים לבנק מדי חודש, בתנועות שלכם, בתיק ההשקעות שלכם ועוד. ככל שאתם יותר פעילים ויותר אמידים יכולת המיקוח שלכם חזקה יותר. ככלל, ריבית הפריים נקבעת בשיעור של 1.5% מעל ריבית בנק ישראל, וממנה נגזרות תשואות וריביות של פיקדונות, בתקופה של ריבית נמוכה , הריבית שניתן לקבל לא מתקרבת לריבית הפריים, אלא היא משמעותית מתחת לה.

הריבית על הפיקדונות תלויה בכמה גורמים נוספים ליכולת המיקוח שלכם מול הבנק ? היא תלויה,  בין היתר בגודל הפיקדון, במשך תקופת הפיקדון ועוד. מומלץ מאוד לנהל משא ומתן על תנאי הריבית, בכמה דקות של שיחה אתם יכולים להרוויח לא מעט. אם לא תנהלו מו"מ הריבית שלכם תהיה הריבית התעריפית (הריבית שהבנק מציג בלוח הריבית) שהיא הריבית הנמוכה ביותר שהבנק נותן. כמו כן, כדאי לבדוק את ההטבות שניתנות לפעולות דרך האינטרנט. הבנקים מנסים לעודד שימוש באתר האינטרנט שלהם במקום פעילות מול עובדי הבנק,ולכן הם מציעים הטבות והנחות שונות גם בתחום הפיקדונות.    

הריבית שמציעים לכם בבנק יכולה להיות פחות אטרקטיבית מהריבית בבנקים אחרים. חשוב לדעת ? אתם לא חייבים להפקיד בפיקדון בבנק שבו יש לכם את חשבון הבנק / חשבון העו"ש, אפשר לנהל חשבון בבנק מסוים, לבדוק את גובה הריביות בבנקים אחרים ואז להפקיד בבנק שבו תקבלו את התנאים הטובים ביותר.

משך הזמן של הפיקדון יכול להיות בין יום אחד ? פיקדון יומי (פר"י) ועד שנים. ככל שהפיקדון למשך זמן ארוך יותר כך התשואה השנתית/ הריבית השנתית אמורה להיות גבוה יותר.  לרוב ניתן לשבור פיקדונות ארוכים, אבל צריך לשלם קנס משמעותי.  אם אתם לא בטוחים למשך כמה זמן אתם רוצים לחסוך, לא מומלץ להפקיד לתקופה ארוכה, אלא בפיקדון עם מספר גדול של תחנות יציאה (אפשרות מילוט מהפיקדון ללא קנס), כי אם תפקידו לטווח ארוך ותצטרכו לשבור את הפיקדון, לרוב עלות הקנס תהיה גבוהה מהתשואה העודפת שמתקבלת מהפיקדון לטווח אר

מהון להון צרכנות פיננסית www.hon.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב