דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרח עב ויפרח מטה אהרון 

מאת    [ 21/06/2012 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 2712 פעמים ]

 

ערש"ק ויקח קרח תשע"ב

ויקח קרח בן-יצהר בן-קהת בן-לוי ודתן ואבירם בני אליאב ואון בן-פלת בני ראובן. ב ויקמו לפני משה ואנשים מבני-ישראל חמשים ומאתים נשיאי עדה קראי מועד אנשי-שם. ג ויקהלו על-משה ועל-אהרן ויאמרו אלהם רב-לכם כי כל-העדה כלם קדשים ובתוכם יהוה ומדוע תתנשאו על-קהל יהוה.אומר התרגום,על המילים, ויקח קרח, ואתפלג קרח.מה היתה עשייתו של קרח, מה הביאו לידי מעשה זה?קרח ביקש לערער על סמכותו של משה, על סמכותו כמנהיג על.קרח טוען  כי כל-העדה כלם קדשים ובתוכם יהוה ומדוע תתנשאו על-קהל יהוה, במה יתרים אתם ביחס לכל העדה, הרי כולם קהל ה' ושמעו את דברו בהר סיני?

אומר ר' נתן, קרח טען שמעלת הלמדן ומעלת הצדיק הינה שווה.הלמדן הינו האדם שלמד ויודע, הצדיק אינו מסתפק בידיעה ולימוד, הצדיק נוהג ומתנהג כפי לימודו וידיעתו.הרמב"ן אומר באגרת לבנו, באשר תקום מן הספר ראה באשר למדת אם יש בו דבר אשר תוכל לקיימו.היינו הצדיק לימודו הינו כדי לעשות, לימוד המביא לידי עשייה המביאה לידי קרבה והתקדשות.

קרח טען,  כי כל-העדה כלם קדשים, היינו כולם יודעים את התורה.ידיעת התורה הינה מעלה המביאה לידי יכולת הנהגה, אין הכרח בעשייה.יתר על כך העשייה איננה מעלה או מורידה מהצדיקות שכן או' קרח ובתוכם יהוה.

סוף ענינו של קרח ידוע, ותפתח הארץ את-פיה ותבלע אתם ואת-בתיהם ואת כל-האדם אשר לקרח ואת כל-הרכוש.  וירדו הם וכל-אשר להם חיים שאלה ותכס עליהם הארץ ויאבדו מתוך הקהל.קרח וכל עדתו ירדו חיים שאולה.זהו סופו של קרח, מה קרה עם העם כולו לאור טענת קרח וכל עדתו? אומרת התורה וידבר אל-העדה לאמר סורו נא מעל אהלי האנשים הרשעים האלה ואל-תגעו בכל-אשר להם פן-תספו בכל-חטאתם.בני ישראל, עליהם לסור ממקומם של האנשים הרשעים, עליהם לסור, מדרך חשיבתם.חשיבה המשווה לימוד ויידע ללא עשייה ללימוד ויידע הכולל עשייה, עשייה המביאה לידי צמיחה וגדילה.

לאחר היבלעות קרח ועדתו, בארץ, מלינים בני ישראל וילנו כל-עדת בני-ישראל ממחרת על-משה ועל-אהרן לאמר אתם המתם את-עם יהוה.בני ישראל עדיין לא מקבלים שאכן יש לחלק בין לימוד ללימוד ועשיה.הקב"ה מצווה על משה לאמר לכל נשיאי המטות להביא את מטותיהם להניחם באוהל מועד, והיה האיש אשר אבחר-בו מטהו יפרח, אומר הקב"ה.פריחתו של מטה מורה על היות בעליו, הנשיא בעל המטה, בדרגה של צדיקות.דרגה של לימוד המביאה לידי עשייה,  ידיעה המעלה ומגדילה את הנהגתו, הנהגה זו ניכרת בפריחה ובהוצאת הפירות.

האדם איננו יכול להכיר בגדולתו ו/או ברמת צדיקותו של חבירו, הדבר היחיד אשר יכול האדם לראות הינה פחיתות מדרגתו וחסרונו, ומכיוון שאינו רואה מעלת חבירו, הרי כדבר הרמב"ן כל אדם יהיה גדול בעיניך.גדולת האחר נובעת מהכרת קטנותך.הקב"ה הוא אשר רואה ויכול להראות את גדולת האדם, אדם יראה לעינים וה' יראה ללבב.והנה פרח מטה-אהרן לבית לוי ויצא פרח ויצץ ציץ ויגמל שקדים.העם ראה את גדולתו של אהרון, גדולה הניכרת בפריחת מטהו, בהיותו עץ עושה פרי  ובהישאר מטותם, מטות, עץ יבש, אשר אינו עושה פרי. לכן ויראו ויקחו איש מטהו.ראו בני ישראל שאכן מעלת הלומד כדי לעשות גדולה מהלומד ואינו עושה.

והנה פרח מטה אהרון

שבת שלום

דויד לקס אמת

דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב