דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דלקת פרקים שיגרונית בראי הרפואה הסינית 

מאת    [ 21/06/2012 ]

מילים במאמר: 728   [ נצפה 2169 פעמים ]

דלקת פרקים שיגרונית ברפואה המערבית (ארטריטיס ראומטואידית)

דלקת פרקים שיגרונית היא מחלה הפוגעת בעיקר בתווך הגילאים 25-50 אך יכולה למעשה להופיע בכל גיל. זוהי מחלה המתבטאת בשלביה הראשנים בכאבים עזים,נפיחות והגבלת תנועה במפרקים.

 לרוב תתחיל המחלה במפרקים הקטנים כמו האצבעות ובהמשך תתקוף גם את הגדולים. הכאב מופיע בשני צידי הגוף במקביל (כאב סימטרי) זהו אחד הסימנים המבדילים מחלה זו ממחלות מפרקים אחרות. הסובלים מארטריטיס יחוו לרוב עייפות רבה חום ותחושה כללית ירודה.

 מהלך המחלה משתנה מחולה לחולה ומגיעה בדרגות שונות. יהיו שיחוו את השלב הראשוני של המחלה למשך שנה שנתיים ואז היא תעלם כלא הייתה, ויהיו שיסבלו מהמחלה במשך שנים עם החרפתה ופגיעתה במבנה המפרק.

 על מנת לאבחן דלקת פרקים שגרונית יש צורך בסדרת בדיקות מעבדה וצילומי רנטגן. כמו כן אדם הסובל מארבעה מהתסמינים הבאים סביר שלקה במחלה:

  • נוקשות בבוקר הנמשכת מעל שעה (6 שבועות לפחות)
  • דלקת בשלושה מפרקים או יותר (6 שבועות לפחות)
  • דלקת מפרקים באצבעות או בשורש כף היד (6 שבועות לפחות)
  • גורם שיגרוני בדם
  • שינויים אופייניים הנראים ברנטגן

הטיפול בדלקת הפרקים השיגרונית נעשה ע"י מגוון תרופות הניתנות לפי עוצמת המחלה. כמו כן מומלץ לתת למפרק המודלק לנוח תוך שמירה על תנועה קלה שלא לאבד את תווך התנועה של המפרק.

 

דלקת פרקים שיגרונית ברפואה הסינית- BI SYNDROM - תסמונת החסימה הכואבת

ה- BI SYNDROM ברפואה הסינית הוא החיבור בין רוח חוםקור ולחות הנתקעים במפרקים.

המונח BI מתייחס למכלול הכאבים המופיעים במפרקים כתוצאה מתקיעות. לרוב נראה את כל המרכבים הנ"ל לוקחים חלק בהופעת הכאב. על מנת לדייק בטיפול, נקבע המרכיב העיקרי של הבעיה אצל מטופל על פי התסמינים הדומיננטיים המאפיינים כל אחד מהמרכיבים. אוסף סימנים דומיננטים של מרכיב אחר יקבע באיזה סוג של BI מדובר.

לחות

חומר צמיג ברמות שונות הנוטה להצטבר וליצור חסימה ותקיעות באיברים שונים בגוף וכך להפריע לתנועה או תפקוד של האיבר החסום. ניתן לראות בנפיחות,בחוסר תנועה,בעיוות מפרקים ובנטייה לסבול באקלים לח.

חוםקור

לאו דווקא החום שנמדד עם מד-חום אלא חום או קור יחסיים המורגשים באזור של איבר פגוע. ניתן לקבוע במגע ברגישות האזור לחום או קור ובתחושה הסובייקטיבית של המטופל בנטייה לסבול באקלים חם או קר.

רוח

אספקט זה מצביע על דרך חדירת המחלה לגוף ועל צורת התבטאותה. כאשר נראה כאב הנע ממקום למקום באופן קבוע נוכל להסיק שיש רוח הגורמת לתנועה זו.

 ההתייחסות למחלות פרקים כרוניות כגון דלקת פרקים שיגרונית ברפואה הסינית היא כאל תסמונת חסימה כואבת, עקשנית (.(WAN BI כלומר הליחה יושבת חזק ולא מרפה או מאפשרת תנועה. ההגדרה למחלות אלו היא של רוח-לחות רעילה, להדגשת חומרת המצב.

נוכחותה של הרוח,המתבטאת בהופעת הכאבים במפרק אחר כל פעם, מצביעה הרבה פעמים על חוסר כלשהו. חוסר זה משאיר חלל ריק בתעלות ומאפשר חדירה של רוח.
תקיעות במפרקים שונים וחדירת הרוח מביאים לנוקשות כאב ונדידתו ממפרק למפרק.

 בשלבים מאוחרים יותר, הצטברות הלחות לאורך זמן ללא תנועה גורמת להתגבשותה, להצרת המקום במפרק ולבסוף ליצירת שינוי במבנה המפרק.
לרוב ניתן לראות בהתלקחות את סימני החום המאופיינים באדמומיות וחום באזור המודלק.

 הרפואה הסינית בעזרת טיפול בצמחים, דיקור,תזונה והדרכה לאורך חיים נכון יותר שמה דגש על חיזוק המערכות החלשות המביאות לחוסר ולהיווצרות הלחות תוך סילוק הרוח, הנעת הלחות ופיזורה. קיימים מחקרים המראים כי באמצעות כלים אלו ניתן לעזור בהפחתת הכאב, הורדת סימני הדלקת ושיפור אורך החיים לאורך זמן.

כל מטופל מקבל טיפול המותאם לצרכיו על פי השלב בו נמצאת המחלה לפי הרפואה הסינית. במידה והכאב נובע רק מרוח נטפל בהוצאתה ובחיזוק המערכות להזרמת דם ולמניעת חזרת הרוח, במידה ומדובר בלחות נטפל קודם כל בהפחתתה וזרימה תקינה ולאחר מכן נתפנה לחזק את המערכות. הדיקור יספק את הטיפול בנקודות הקשורות ויפעיל את המראדיאנים הקשורים, בעזרת מגע (טווינא) נעזור בהנעה חזקה יותר ובשחרור האזורים הנוקשים. מערכת התנועה (טאי צ'י,צ'י קונג,פילאטיס וכו') שתיבנה בהתאם לצורך תעבוד על שמירת המפרקים משוחררים והתזונה תיתן את ההשלמה הנכונה לאורך חיים המרחיק ממנו את הגורמים המזיקים העלולים לגרום להדלקות חוזרת של המחלה.

 

המלצות תזונה כלליות

בתזונה נמליץ להימנע ממוצרי חלב המגבירים את היווצרות הליחה בגוף. גם צריכה גבוהה של בשר וחלבונים מכל סוג, משקאות אלכוהוליים,מתוקים ומלח יתר על המידה לא מומלצים. ירקות ממשפחת הסולניים כמו חציל פלפל ירוק ובעיקר עגבנייה חיה מכילים סלונין הנוטה להתיישב במפרקים ולכן כדאי להוריד את צריכתם.

אז מה כן לאכול?

עלים ירוקים העשירים בכלורופיל, חלב עיזים, שעורה ועשב חיטה מצוינים במיוחד בשל אופיים האנטי דלקתי.

המלצת תזונה זו מדברת לפחות כהתחלה בשילוב המאכלים הבריאים והמועילים בתזונה היומיומית והימנעות מהמאכלים שעלולים להחמיר את מהלך המחלה

בן רוזנבלום,
מטפל ברפואה סינית (דיקור וטווינה)
מאמן אומנויות לחימה סינית (קונג פו וטאי צ'י)


http://qim.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב