דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך משפטי לטאלנט המתחיל 

מאת    [ 19/06/2012 ]

מילים במאמר: 765   [ נצפה 4068 פעמים ]

דוגמניות, זמרים, שחקנים ומי שמכונים פעמים רבות "טאלנטים" חותמים בתחילת הקריירה על חוזים ארוכים שכובלים אותם לאותו סוכן במשך שנים רבות. אחד הסיפורים המפורסמים אשר הדגימו את הבעייתיות במקרים אלו הייתה הפרידה "המתוקשרת" של הזמרת מאיה בוסקילה מהסוכן שלה רוברטו בן שושן, כאשר הראשונה טענה, כי רוברטו החתים אותה על חוזה דרקוני, מגביל, מקפח וארוך טווח של 14 שנים, עוד כאשר הייתה צעירה ולא הבינה את כל המשמעויות. מאידך טען רוברטו שמאיה בוסקילה, לא הצליחה לפרוץ בלעדיו והמדובר בכפיות טובה, על כל ההשקעה הכספית אשר הוא השקיע בה.

פנינו לעורך דין אריה ליבוביץ ממשרד אריה ליבוביץ ושות' על מנת שיכינו מעין מדריך קצר עם עצת מעשיות ל-"טאלנט".

עוה"ד ליבוביץ' מציין, כי הסכם עם "סוכן" כולל בדרך כלל מס' מרכיבים, וכל "רכיב" צריך לקבל משקל שונה בהתאם לאופיו של ה"טאלנט" המבקש להיות מיוצג על ידי סוכן, שאיפותיו לעתיד וההערכה הסובייקטיבית שלו באשר להישגיו האפשריים ללא סוכן בכלל ו/או עם סוכן אחר. כמו כן קיימת משמעות לשאלה האם ביכולתו של אותו "מיוצג" לעתיד להשקיע בעצמו כספים בפיתוח הקריירה שלה.

הנושאים המרכזיים בחוזה הייצוג עליהם יש ליתן את הדעת הן כדלקמן:

1. היקף תחומי הייצוג-

עוה"ד ליבוביץ מצייןכי הסכמים של "סוכנים" הינם בד"כ מאוד כוללים ומקיפים: כך לדוגמא, מי שמבקש להתחיל קריירת דוגמנות בישראל יגלה, כי הסוכן מבקש להחתים אותו על הסכם לפיו הוא מייצג אותו לא רק בדוגמנות צילום אלא בכל סוגי הדוגמנות (מסלול, איפור, שיער וכו') ולא רק בכל סוגי הדוגמנות אלא גם בכל סוג של משחק, פרסום וכדומה (למרות שהוא ביקש רק חוזה דוגמנות). כמו כן בדרך כלל יכלול הייצוג, ייצוג כלל עולמי ולא רק בישראל.

2. תנאי ההעסקה-

בדרך כלל חוזה סטנדרטי של סוכן, מעניק שיקול דעת מלא לסוכן באשר לסוג העבודה שתבוצע ותנאי ההעסקה המסחריים ללא מתן סמכות למיוצג, להביע את דעתו. כך יוצא שהמיוצג, עשוי למצוא את עצמו עובד בעבודות לא רווחיות ואשר על פי שיקול דעתו אף עשויות לפגוע בהמשך הקריירה שלו כפי שהוא רואה אותה. יתירה מכך אותו "טאלנט" והקריירה שלו עשויים להיות "מוקרבים" על מזבח הקריירה של "טאלנט" אחר, רווחי יותר לסוכנות וזאת מבלי שתהיה לו זכות סירוב.

3. תקופת ההעסקה-

תקופת העסקה סטנדרטית נעה סביב ה-36 חודשים, כאשר על כל "הצלחה" מתוגמלת הסוכנות ב"אופציה" להאריך את החוזה באותם תנאים. דוגמאות להצלחה יכולות להיות קבלת עבודה בטלוויזיה, הצלחה בתוכנית מציאות (ריאליטי), קבלת כתבת שער בעיתון, קבלה לסוכנות בינלאומית, ועוד. כך יוצא שבפועל התקופה המופיעה בחוזה הינה רק "תקופת הרצה", כאשר במידה והמיוצג מצליח בקריירה החוזה מתמשך על פני שנים רבות ויכול להגיע גם ל-7- 10 שנים.

4. קביעת שכר הסוכן-

פעמים רבות מופיע כי השכר של הסוכן יהיה בין 20% ל-40% מתוך התמורה הניתנת לאחר ניכוי ההוצאות. חלק מהסוכנים מתפארים בחלק הנמוך לכאורה אותו הם לוקחים (רק 25% - 30%). עו"ד ליבוביץ מציין, כי רבים מן המיוצגים שאינם משתמשים בשירותי עורך דין עושים טעות ומשווים את המס' של האחוזים ועל פי זה קובעים את זהות הסוכן. עו"ד ליבוביץ מציין כי בחוזי סוכנות רבים, האחוזים הללו הנקובים מתוך שכרו של המיוצג כלל אינם מייצגים את התמורה האמיתית לה זוכה הסוכן. כך לדוגמא מציין ליבוביץ, שלצד התגמול מן המיוצג, קובעים חוזי סוכנות רבים כי הסוכן זכאי גם למעין "דמי הפניה" מהחברה לה הוא מפנה את המיוצג. בדרך זו, למעשה יכול הסוכן להקטין משמעותית את הסכום הניתן ל"טאלנט" (ממנו הוא לוקח רק אחוזים ספורים) ואילו את רוב ההכנסה מפיק אותו סוכן מן החברה אליה מופנה המיוצג ואשר לה ניתנים שירותיו של אותו "טאלנט". בדרך זו יכול הסוכן להציג למיוצג כאילו הוא לוקח רק 25% מן העסקה אך בפועל הוא לוקח למעלה מ-50%. בנוסף, פעמים רבות חישוב ההוצאות, אינו נעשה בשקיפות מלאה, כך שייתכן שעלות טיסה של סוכן לחו"ל לשם קידום מס' טאלנטים, תופחת באופן מלא מההכנסות של כל אחד מאותם טאלנטים בנפרד

עוה"ד ליבוביץ' מציין עוד, שטעות לחשוב שהשיקולים היחידים הינם משפטיים וכספיים ופעמים כדאי לוותר על חלק מן השיקולים המשפטיים לטובת שיקולים אישיים. כך לדוגמא, ישנם סוכנים אשר מוכרים בתעשייה כמעין "אבא ואמא" של המיוצגים. הכוונה לסוכנים שלא ילחצו על המיוצג לעשות עבודה שפוגעת בו רגשית ו/או שיגוננו עליו כאשר הוא נדרש לבצע טיסות ארוכות או שהיות ארוכות בחו"ל, לבד. תכונת אופי זו חשובה במיוחד כאשר מדובר בדוגמניות צעירות, מסורתיות או המשתייכות לדתות אחרות דוגמת מוסלמית או דרוזית.

במקרים אלו הסוכן צריך לשקול לא רק את ההכנסה אותה תפיק הדוגמנית מן הצילום, אלא גם איך היא תרגיש במהלך הצילומים? האם הצילומים יגרמו לה לסיכון כלשהו בחברה ובמגזר בו היא חיה וכדומה. כיצד היא תסתדר בנסיעות ארוכות לחו"ל ו/או מי ידאג שהיא לא תפסיד לימודים? כל אלו שיקולים בעלי משמעות רבה כאשר בוחרים סוכן, לא פחות מן השיקולים הכספיים ופעמים הם אף עולים עליהם.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב