דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להתמודד עם בדידות 

מאת    [ 17/06/2012 ]

מילים במאמר: 1101   [ נצפה 10065 פעמים ]

רוב האנשים חווים בדידות מידי פעם. מדובר בתחושה בסיסית וקיומית המלווה את האדם במהלך חייו.קנה המידה הוא באם מרגישים בדידות קיומית משך מרבית הזמן או שהתחושה מופיעה מידי פעם. לרוב, תחושות הבדידות עולות בעוצמה בתקופת החגים ובתקופה של לחץ קיצוני. למרות שאנשים רבים חווים בדידות, מעטים מדברים עליה, לא תמיד יודעים מה לעשות עם רגשות אלה. מלבד כאב רגשי, בדידות יכולה להשפיע על אנשים בדרכים נוספות: כאב פיזי ?תחושה של "לב שבור". דכאון ?במחקרים נמצא כי אנשים בודדים הראו סימפטומים דיכאוניים יותר מאשר אלה שאינם חשים כך. בריאות גופנית ?במחקרים נמצא קשר בין מתח נפשי, מצב פיזי ירוד, רווחה רגשית  לבין תחושת בדידות. אנשים החווים בדידות רגישים יותר למגוון בעיות בריאותיות.

בדידות היא תחושה סובייקטיבית, המשתנה מאדם לאדם ותלויה בסביבה. תחושת בדידות איננה קשורה למספר האנשים שאנו נמצאים בחברתם, אלא לאיכות הקשרים שיש לנו עימם. אנשים החשים בדידות, למעשה מרגישים כי אין להם אדם קרוב עימו הם יכולים לחוש אינטימיות ולתת בו אמון.

יש להבחין בין בדידות מצבית בתקופת חיים מסויימת, לבין בדידות כתכונה אישיותית.רובנו מכירים את תחושת בדידות עם מעבר לעיר חדשה, למקום עבודה חדש, לימודים, גרושין וכו' ?זו בדידות מצבית שככל שנכיר יותר את הסביבה ונהיה פתוחים אליה, כך תלך ותפחת תחושת הבדידות. בדידות כתכונה ?איננה קשורה למצבי חיים ולאירועים חיצוניים, אלא לחוויה סובייקטיבית(האופן בו האדם תופס, חווה ומעריך). אנשים אלה ירגישו בודדים גם אם ישנם סביבם אנשים רבים, כולל בני משפחה וחברים. ככל שיסתירו את רגשותיהם, תגבר תחושת הבדידות. בדידות כזו מעיקה משום שיש פער בין החוץ לפנים ?מחד הם מוקפים אנשים קרובים ואוהבים ומאידך מרגישים בדידות וזרות.רגשות אלה עלולים להיות חלק ממערכת זוגית ומשפחתית, בעיקר בתקופות בהם בני הזוג חווים קשיים, מתחים ולחץ, אז מתעצמת תחושת הבדידות.

בדידותכתכונה עשויה לנבוע מגורמים רבים כמו דימוי עצמי נמוך, ביישנות קיצונית, חרדה חברתית, מופנמות, רגישות ייתר לתגובותיהם של אחרים וקושי להיפתח רגשית לפני אחרים.כמו כן, ישנם אותם אנשים ה"סוחבים",מרבית חייהם, סודות וחוויות קשות,   הסודות והקושי לתת אמון הפכו להיות חלק בלתי נפרד מאישיותם ומתחושת בדידות העמוקה.מאידך, ידוע כישיתוף האחרים בחוויות אישיות, בסודות, במשאלות וכו'הם החומרים מהם עשויה תחושת ה"ביחד" היוצרת קירבה ואינטימיות בינאישית. כאשר משתפים אחרים בחוויות ובתחושות קיימת  אפשרות להרגיש קרבה, אמפטיה, הזדהות והבנה. אי שיתוף מנציח את תחושת הבדידות.

בנוסף, ישנם אותם אנשים חסרי מיומנויות חברתיות ו/או כישורים חברתיים אשר אינם  יודעים כיצד להתחיל שיחת "סמול טוק", יש להם קושי ביצירת קשר ראשוני, חשים מבוכה בקשר אחד על אחד עם אדם אחר, מאויימים מסיטואציות חברתיות בהם יצטרכו לשוחח עם אחרים שאינם מכירים. ישנם אלה שאינם יודעים לקרוא סיטואציות חברתיות ובינאישיות חשים לא רצויים, בלתי מובנים ומגלים רגישות רבה לתגובות האחרים אליהם.  כאשר מישהו אינו מגיב אליהם באופן שציפו לו,הם יפרשו זאת כדחייה וביטול וכתוצאה מכך חלה התרחקות והסתגרות  אשר מעצימים את תחושת הבדידות.

בדידות עלולה להיות חלק מחרדה ו/או דכאון. במצבים אלה האדם ירגיש בדידות, עצבות, מועקה ופגיעה ביכולת להינות וכן חוסר אמונה או ספק באם יש אדם בעולם המבין ומרגיש מה הוא חווה. במקרים כאלה, חשוב לפנות לטיפול כדי לעזור להתמודד ולהפיג את תחושת הבדידות, בעיקר אם מתלווה אליה תחושת דכאון.

כיצד להתמודד עם בדידות?

ישנן מספר אפשרויות להתמודדות עם הבדידות. ישנה הבדידות שכולנו חווים מידי פעם, היא מבהילה לפעמים, אבל בדרך כלל יכולתו וכוחותיו של האדם עוזרים לצאת ממצבים כאלה ללא עזרה.

כפי שציינתי למעלה כאשר הבדידות היא חוויה שקשה לצאת ממנה, המעשה הנכון יהיה לפנות לטיפול. בטיפול האדם לומד את עצמו ואת רגשותיו, את תחושת הבדידות ואת המקורות שלה, כולל הניתוק הרגשי מהסובבים. המפגש עם מטפל, הוא שלב ראשון ביצירת קשר של אמון ושיתוף אדם נוסף בחוויה. באמצעות הטיפול נוצרת ברית טיפולית שבה מנסים להבין את מה עומד מאחורי התחושות, ללמוד דפוסי תקשורת בונה ומקרבת, לבנות אמון ובטחון שאין בכוונתו של האחר לפגוע. ההשלכה של למידה כזו היא ביסוס אמון בבני אדם ויצירת אינטימיות וקירבה רגשית.

גישה נוספת ומועילה לטיפול בתחושת בדידות הינו טיפול קוגניטיבי התנהגותי, CBT אשר יכול לעזור לשנות תבניות החשיבה שליליות המשפיעות על ההתנהלות במקרים שבהם חווית הבדידות  ממוקדת ונובעת מתוך חרדה חברתית, דימוי עצמי נמוך וכדומה.

בנוסף, ישנם מעשים ופעילויות שעשויים להועיל ביציאה ממעגל הבדידות:


    • הצטרפות לחוגים שונים ומסגרות כמו קנטרי קלאב, חוגי אמנות, חוגי ידיעת הארץ, פעילות גופנית, הרצאות וכדומה. כאשר מצטרפים לקבוצה כזו האדם נחשף באופן אוטומטי לקבוצת אנשים החולקים לפחות אחד מהתחומים המעניינים אותו. הדבר יכול לספק חוויה של להיות חלק מקבוצה שיש לה עניין משותף, להרחיב את מעגל החברים, לצפות במהלך היום או השבוע לפגישה הבאה. כל אלה יכולים לצמצם ולמנוע את תחושת הבדידות. 


    • להתנדב למען מטרה שמאמינים בה. כאשר אדם מתנדב הוא עושה מעשה טוב וחיובי, משתייך לקבוצה שמטרתה נתינה אלטרואיסטית המעניקה משמעות לחייםומביאה עימה, ברוב המקרים, תחושת ערך סיפוק ושמחה לצד צמצום תחושת הבדידות. כמו כן, נתינה מלווה בהכרת תודה ובהערכה רבה מצד הנהנים מההתנדבות.


    • מציאת תמיכה מקוונת. מכוון שהבדידות היא בעיה נפוצה, בעיקר במאה הנוכחית, ישנם הרבה מאוד אנשים המחפשים אנשים אחרים להתחבר אליהם. נכון, יש להיות זהיר ביחס למי שפוגשים ברשתות החברתיות ובמתן מידע אישי, אבל אפשר למצוא תמיכה וחיבור לאנשים הזקוקים אף הם לחברים. מקום להתחיל בו הוא פתיחת פורום סביב נושא מסויים.


    • חיזוק הקשרים הקיימים. סביר להניח שיש לאדם אנשים המעורבים בחייהם. ניתן לחזק ולהעמיק את הקשר איתם, לשמור על קשר תכוף יותר, ליזום ולהפיק יותר מהקשרים הקיימים.


    • חיות מחמד, בעיקר חתולים וכלבים. בעלי חיים יכולים לעזור מאוד ולמנוע תחושת בדידות. להציל חיית מחמד משלבת בתוכה את היתרונות של עשיית מעשה טוב לצד פיתוח קשרים אישיים עם בעלי כלבים אחרים, לדוגמא. יציאה עם כלב ומפגש עם בעלי כלבים אחרים, מאפשרת קשר לקהילה של אנשים אחרים המטיילים עם כלבם, לאנשים הניגשים להתעניין בכלב ובמקרים רבים גם בבעליו. בנוסף, חיות מחמד מספקות אהבה ללא תנאי ומפיגות מעט את תחושת הבדידות. 

חוויה נעימה של ביחד, חיבור לאחרים, עזרה והדדיות בהפגת הבדידות עשויים להיות מקור לכוח ולשמחת חיים.

כאמור, ישנן דרכים רבות להילחם בבדידות, חשוב שתדע שאינך לבד וישנם דברים שביכולתך לעשות כדי להרגיש טוב יותר, מחובר יותר לאחרים ופחות בודד.

 

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים. 
פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב