במשך שנים, חונכנו כצרכנים להאמין כי עלינו להשיג את המוצר הטוב ביותר שאנחנו יכולים במחיר שהוא סביר בשוק.. אפל שברה את האמונה הזו. מוצריה, שאמנם מעוצבים ומותאמים בצורה מעולה, נושאים מחירים גבוהים בצורה משמעותית מכל מתחריהם. קוני המוצרים שלהם, הפכו כבר מזמן לקהילה המגינה בחירוף נפש על המוצרים והמחירים. השאלה הנשאלת היא, באילו שיטות שכנוע השתמשה אפל כדי לגרום לכולנו לחשוב שמחירים אלה הם טובים וראויים.
על שכנוע ו-NLP
מאז המצאת ה-NLP, הוא הכיל את טכניקות השכנוע היעילות ביותר בעולם. אם נרצה להסביר מה זה NLP על רגל אחת, מדובר בתחום העוסק ביצירת שינוי עמוק בתת מודע. חלק מהשימושים שלו הינם בעלי אופי טיפולי (כמו חיזוק ביטחון עצמי למשל). חלק מהשימושים שלו עוסקים בפענוח שפת גוף ובהשפעה.
אפל, בכדי לבסס את מעמדה כמובילה טכנולוגית השתמשה במספר טכניקות שכנוע מתחום זה. הרי לא תמיד היתה המובילה וביום אחד בהיר היטתה את הכף לטובתה וכבשה את השווקים עם מוצרים כמו האייפון, האייפד וכמובן סדרת מחשבי המקבוק הניידים. אלו הן 3 השיטות הבולטות בהן השתמשה אפל:
שיטת שכנוע 1: סיפור הבריאה
שיטת שכנוע זו, שמקורה בתחילת המאה הקודמת, יוצרת אמינות למוצר ומציבה אותו כטוב יותר מהמתחרים. על פניו היא מאוד פשוטה - מספרים את סיפור היצירה של המוצר. עצם ההתעכבות על כל פרט ופרט מציגה את יתרונות המוצר כחלק מהותי ממנו עוד משלב התכנון.
הקהל, שאינו מודע לכך שזוהי שיטת שכנוע, חושב כי רק המוצר הזה מיוצר בדרך שכזו. ברוב המקרים, זהו אינו המקרה ועם זאת, הרושם נצרב בדמיונו. המחשבה כי פיתוח המוצר נעשה מתוך מחשבה עמוקה יותר מכל השאר גורם למוצר להראות כאמין, איכותי ויוקרתי יותר. אחרי הכל הוא אינו "סתם עוד מוצר".
שיטת שכנוע 2: התאהבות דמיונית
התאהבות היא שיטת שכנוע עצמית. כאשר אנחנו מתאהבים, אנחנו מריצים בראש שוב ושוב מצבים אפשריים עם אותו אדם ועד כמה כיף יהיה לנו איתו. אפל משתמשת באותה שיטה כדי לגרום לנו להתאהב במוצרים שלה. אחד הביטויים עליהם נוטים לחזור בפרסומות אפל ובמצגות שלה הם: Imagine that.
ביטוי זה שמוביל אותנו לדמיין כמה כיף יהיה לנו עם המוצרים, מה נעשה איתם ואיך הם ישתלבו לנו במהלך היום יום, הוא מילת המפתח פה. על ידי כך שאנחנו מריצים מחשבות אלו בדמיון שלנו, אנחנו למעשה מתחילים להתאהב במוצר עוד לפי שקנינו אותו.
שיטת שכנוע 3: עגינת מחיר
עגינת מחיר היא שיטת השכנוע אשר גורמת לנו לחשוב ש-499$ הוא מחיר סביר לאייפד. כדי להשתמש בטכניקת שכנוע זו, עלינו להציג קודם את הסיבות שבגללן מחיר המוצר הוא גבוה ממחירו האמיתי של המוצר, לגרום לקהל להבין כי זהו המחיר. רק אז נציג את המחיר האמיתי ונאפשר לפער לגרום למחיר להראות משתלם.
ליאור ברקן