דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו פחד ממשפחתיות ומי האנשים שסובלים ממנו? 

מאת    [ 14/06/2012 ]

מילים במאמר: 583   [ נצפה 2507 פעמים ]

מהו פחד ממשפחתיות ומי האנשים שסובלים ממנו? 

 

 

פחד ממיסוד זוגי ומהקמת משפחה

 

אנשים רבים, לרוב יותר גברים מאשר נשים, סובלים ממה שמכונה פחד ממשפחתיות. פחד ממשפחתיות הוא פחד בעל שני רבדים: הוא מתחיל בחשש ממיסוד זוגי, והוא ממשיך ברתיעה מהקמת משפחה והבאת ילדים.

 

המקור לפחד ממשפחתיות נובע בדרך כלל מחוויות שליליות בילדות, מטראומות שקשורות למשפחה, מחשש לחזור על טעויות של ההורים ומתחושה עמוקה ולא רציונלית שמיסוד זוגי והקמת משפחה הם טעות וכי הם כרוכים בכאב רב, בסבל, בדחייה, בכישלון ובהתרסקות אישית. באופן כללי ניתן לומר שפחד ממשפחתיות נובע מחוסר אהבה ומיחסים קשים או קרים בילדות.

 

 

 

תסמונת הבחירה הזוגית "המושלמת"

 

הסימנים הראשונים לפחד ממשפחתיות מתגלים בשלב בו מתעוררות בעיות לגבי הבחירה הזוגית ועולים וצפים חששות כבדים באשר ליכולת להתמסד ברמה הזוגית ולהתחייב לזוגיות אחת. 

 

בקבוצת אנשים אלה נכללים הרווקים הכרוניים, אנשים שמחליפים בני זוג באופן שיטתי, אנשים שמחפשים את בני הזוג המושלמים ואינם מוכנים להתפשר על קצת פחות ואנשים יש להם זוגיות אבל בטוחים שבחוץ תמיד מחכים להם בני זוג מושלמים יותר וטובים יותר מאלה שאיתם הם חיים. מה שמאפיין אנשים אלה בדרך כלל היא הנטייה להיות "נאמנים לעצמם" וחוסר מוכנות קיצונית מצידם להתמסד בזוגיות אלא אם כן הם ימצאו את הפרטנר המושלם בעיניהם.     

 

 

 

הפחד מהבאת ילדים

 

בשלב מתקדם יותר, הפחד ממשפחתיות מתמקד בחשש להביא ילדים. בקבוצה זו נכללים אנשים שיש להם זוגיות של שנים ללא ילדים, אנשים שהתחתנו אך עדיין לא הביאו ילדים, אנשים שמנסים להביא ילדים אבל מתקשים להצליח בכך, אנשים שמאוד רוצים ילדים אבל ברמה המעשית לא מוצאים בני זוג מתאימים דיים כדי להביא איתם ילדים, אנשים שמביאים ילדים אך מתגרשים באופן סדרתי. 

 

הפחד מהבאת ילדים הוא חלק מהפחד מהמשפחתיות והוא בדרך כלל נובע מילדות בעייתית וטראומתית שזכורה כדבר שלילי, הפחד מכל חוויות ההורות או הפחד להיכשל כהורים. פחדים אלה בדרך כלל נובעים מזכרונות שליליים בילדות שהופכים את כל החוויה ההורית ואת כל רעיון המשפחה לרעיון לא מושך ולא נעים שיש להימנע ממנו בכל מחיר.    

 

 

 

יחסים משפחתיים גרועים וטראומות ילדות

 

אנשים שגדלו בבתים קרים חשוכי אהבה, בתים שבהם היו מאבקים מכוערים בין ההורים, אנשים שעברו התעללות מצד ההורים, שחוו ילדות קשה, שההורים שלהם התגרשו או רבו כל ילדותם, אנשים שהוזנחו בידי ההורים שלהם או שלא קיבלו תמיכה רגשית אמיתית מההורים - כל אלה הם האנשים שמועדים ללקות בפחד ממשפחתיות.

 

ברגע שהחוויה המשפחתית המקורית היא חוויה ששמורה בזיכרון כחוויה גרועה, כואבת, משפילה וטראומטית - הפחד ממשפחתיות הופך חזק מאוד כי הוא נשמר בזיכרון כדבר שלילי מאוד שאין שום רצון לשוב אליו. 

   

 

 

הבחירה בבן זוג מרפא

 

זה לא קל לרפא טראומות ילדות השמורות עמוק בתוך שורשי התת-מודע. לא מדובר בתופעה הגיונית או שטחית אלא בתופעה לא רציונלית ועמוקה היושבת בבסיס "מערכת ההפעלה" של המוח.

 

אחת הדרכים הנפוצות להתמודד עם פחד ממשפחתיות היא הנטייה של אנשים הלוקים בפחד כזה לבחור בבני זוג שבאים ממשפחות הפוכות לשלהם - כלומר בני זוג שבאים ממשפחות חמות, בריאות, מלוכדות וחיוביות. הדוגמה החיובית הזאת ושיתוף הפעולה הזוגי עם בן זוג שבא ממשפחה בריאה ולא חולה משפר ומסייע לעיתים להתמודד עם החששות והפחדים מפני משפחתיות.

 

 

וטיפ לסיום: כאשר שני בני זוג באים ממשפחות מפורקות וטראומטיות הפחד ממשפחתיות הופך כפול ומועצם דבר שמקשה עוד יותר על יצירת משפחה משותפת. לעומת זאת, כאשר אחד מבני הזוג בא ממשפחה בריאה וחמה ואילו השני לא - ישנו סיכוי טוב יותר להתגבר על הפחד ממשפחתיות.

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב