דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם שידור משחק כדורגל באינטרנט נחשב כהפרת זכות יוצרים? 

מאת    [ 30/05/2012 ]

מילים במאמר: 507   [ נצפה 2619 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

לאחרונה, הכריע בית המשפט העליון בסכסוך ארוך שנים בין בעלת זכות היוצרים בשידורי הפרמייר ליג באנגליה, לבין בעלים של אתר אינטרנט ששידר את המשחקים בחינם מבלי שקיבל רישיון לכך.

בית המשפט העליון קיבל את הערעור, הפך את החלטת המחוזי, וקבע כי בעל אתר האינטרנט הפר את זכויות היוצרים של הפרמייר ליג.

יחד עם זאת, בית המשפט העליון החליט ברוב (2 נגד 1) כי אין לחשוף את זהות בעל אתר האינטרנט בו שודרו המשחקים.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

בעלים של אתר אינטרנט ישראלי בשם Livefooty, נהג לשדר בחינם ולכל דורש את משחקי הכדורגל (הפרמייר ליג) באנגליה בטכניקה של הזרמה (streaming).

בעלת זכויות היוצרים בשידורי הכדורגל הגישה תביעה, טענה כי בכך הופרו זכויות היוצרים שלה, וביקשה לחשוף את זהות בעל אתר האינטרנט. התביעה הוגשה גם נגד חברות האינטרנט נטוויז'ן ונענע.

בית המשפט המחוזי קבע בשנת 2009 כי במקרה של שידור בטכנולוגית Streaming, לא הופרו זכויות היוצרים משום שלא מדובר בשידור קווי או אלחוטי, וכי תרומת האתר לציבור הרחב היא גדולה ומבורכת. בית המשפט המחוזי קבע כי הציבור מתעניין במשחק עצמו, שלא מוגן בזכויות יוצרים, ולא בזוויות הצילום, הפרשנות, והדברים הנוספים הקיימים בשידור.

הפרמייר ליג טענה כי אתר האינטרנט אינו פועל למען הציבור, אלא למטרות מסחריות, היות ובאתר קיימות פרסומות רבות בתשלום, כולל פרסומות הנוגעות להימורים על תוצאות המשחקים.

הפרמייר ליג טענה להפרת סעיף 14 לחוק זכות יוצרים, הקובע איסור לשידור יצירה, על פי ההגדרה הבאה: "שידור של יצירה הוא העברה קווית או אלחוטית של צלילים, מראות או שילוב של צלילים ומראות, הכלולים ביצירה, לציבור".

פסק-הדין:

בית המשפט חזר על כך שמשחק הכדורגל עצמו לא זכאי להגנת זכות יוצרים, אלא רק הדרך שבה הוא מוצג, כולל גרפיקה, מוסיקה וכו'.

בית המשפט קבע כי שידור באינטרנט בטכנולוגיית streaming עשוי להיחשב כשידור קווי או אלחוטי במשמעות החוק, משום ששידור כזה אינו משאיר בידי הצופה קטעים מהיצירה (היא אינה נשמרת במחשב), אלא שהצופה רק חוזה בה באופן חד פעמי. לכן, מדובר ב"שידור" במשמעות הקלאסית והמוכרת לנו. בית המשפט השווה ומצא שגם בארה"ב שידור בטכנולוגיה כזו נחשב כהפרת זכות יוצרים, ולכן, נפסק כי הופרה זכות היוצרים.

כעת, עבר בית המשפט לדון בשאלה האם עומדת לרשות בעל אתר האינטרנט הגנת "שימוש הוגן" ביצירה. שימוש הוגן היא הגנה המאפשרת הפרת זכות יוצרים בנסיבות מסוימות, שלא למטרות רווח, כמו לצורך מחקר, תחקיר עיתונאי וכו'.

בית המשפט קבע כי לא עומדת לבעל אתר האינטרנט הגנה זו, משום שבאתר קיימות פרסומות, ומשום שבעל אתר האינטרנט משדר את היצירה כפי שהיא, ופוגע בהכנסות הפרמייר ליג ממכירת שידורים. צוין עוד, כי הכנסות אלה תורמות בסופו של דבר גם לתמיכה בקבוצות, ופעולת אתר האינטרנט פוגעת במאמצים אלה.

למרות כל זאת, פסק בית המשפט כי בנסיבות העניין אין אפשרות חוקית לחייב את חברות האינטרנט לחשוף את זהותו של מפעיל האתר, כל עוד אין לפרמייר ליג עילת תביעה ממשית נגד חברות האינטרנט עצמן.

לכן, בסופו של דבר, התקבל ערעור הפרמייר ליג לגבי מרבית הנקודות שהיו במחלוקת, למעט לעניין חשיפת זהות בעל אתר האינטרנט.

[ע"א 9183/09 The Football Association Premier League Limited נ' פלוני ואח', פסק-דין מיום 13.5.12, הרכב השופטים ריבלין, מלצר והנדל. ב"כ הצדדים: לפרמייר ליג- עו"ד אפורי וקלינגר. לפלוני- עו"ד ליכטנשטיין. ליועץ המשפטי לממשלה- עו"ד פלד].

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב