דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כן או לא 

מאת    [ 29/05/2012 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 2127 פעמים ]

השבוע עומדת לפניי קבלת החלטה חשובה במיוחד, אני מסתובבת עם הצורך לקבל אותה כבר מזה מספר שבועות, פעם כן, פעם לא, אולי, ממש כן, לגמרי לא.... ככה מתלבטת בלי סוף. אני מעלה בפני עצמי טיעונים, מצד ראשון, מצד שני, מצד שלישי גם ועדין, לא מצליחה להכריע. פניתי גם אל הקרובים אלי, שיתפתי אותם בהתלבטות, הקשבתי לטענות בעד ונגד שלהם, מהשאלות שלהם למדתי על עצמי האם יש בידי את התשובות ואלו שאלות עלי לשאול. התייעצתי גם עם אנשי מקצוע, בכדי שאלו יעזרו לי מבחינת ידע מקצועי וניסיון. נורא קשה לשאול אדם אחר מה הוא היה עושה במקומי, הרי הוא לא במקומי ואני לא במקומו.

בבסיסה של כל החלטה יש, מלבד כל טיעוני "בעד ונגד" שהם שכלתניים, מושכלים, מספריים ואף בחלק מהמקרים עובדתיים, ישנו גורם נוסף – נקרא לו גורם ה"בטן", הלא היא האינטואיציה האישית של כל אחד מאיתנו בין אם היא מפותחת יותר או פחות, אם אנחנו נוטים להקשיב לה או להשתיק אותה, היא שם, חשוב להקשיב לה, היא לא ישות נפרדת היא הקול הפנימי של כל אחד מאיתנו ולעיתים יש לה את התשובה שאנחנו מחפשים, למה? ככה! בדיוק ככה, וזהו בלי הסברים.

קבלת החלטות היא חלק בלתי נפרד מחיינו, בין אם מדובר בהתלבטויות פשוטות ויומיומיות, מה ללבוש, מה לאכול, לצאת – לא לצאת? באיזו תוכנית לצפות, להתקשר
– לא להתקשר? ועד החלטות מורכבות יותר ובעלות השפעה חזקה יותר על חיינו, החלטות הקשורות למשפחתנו, לעבודה ולקרירה, בן הזוג שלנו וכדומה.

ישנם אנשים עבורם כל התלבטות היא מורכבת וקשה,חוסר היכולת לפשט ולקבל החלטה פשוטה גורם להם להתחבט עם על התלבטות במידה  רבה, אין פרופורציות ויש השקעה רבה של אנרגיה בכל צומת. במקום לראות את מגוון האפשרות העומד לפניהם הם חשים את נטל הבחירה. במקום ליהנות מהאפשרות לבחור ממגוון הזדמנויות הם בוחרים בסבל, סובלים כאשר משהו לא מחליט עבורם, וסובלים כאשר הם לא בוחרים בעצמם, בשום דרך אין הקלה.

החלטה היא כאמור תוצאה של הליך לוגי, לתשובה למה החלטנו כפי שהחלטנו יהיו נתונים מחשבתיים, נתונים המתבססים על תוצאות העבר לעיתים. לבחירה לעומת זאת, המקור שלה הוא ב"בטן". כילדים ידענו לבחור מצוין, בלי יותר מידי סיבות והצדקות. לאדם מבוגר יש היכולת והזכות גם לבחור וגם להחליט, בחירה אפשר לשנות, לתקן,להחליף- היא מאפשרת יותר, לא תוקעת אותנו ב"ככה החלטתי".

נראה כי מקור הקושי בקבלת החלטות נובע מכך שלא נוכל תמיד להבטיח את התוצאה של הבחירה שלנו. הפחד הזה משתק אותו ומהווה מחסום, אז נוצר מצב שבו אנו לא בוחרים, נתקעים, מתוסכלים, לא מגשימים. חשוב שנבין ונפנים, אין בידינו השליטה על כל התהליך ועל מרכיביו לרבות התוצאה. מרגע שנשתחרר מהצורך הזה לשלוט בתוצאה או לדעת אותה מראש, נוכל לבצע תהליך של קבלת החלטות. בתהליך זה נגדיר לעצמנו מהי מטרתנו, נבחן מהו הגורם המעכב אותנו מהשגת המטרה, ונבחן מהן התוצאות האפשריות כתוצאה מקבלת החלטה מסוימת. מלבד התוצאה הרצויה כאמור, ישנן מספר תוצאות רצויות פחות שיכולות להיחשב כטעיות שנצטרך לתקן, או להתמודד איתן.

חשוב שנדע לזהות את התוצאה הרצויה לנו לטווח הארוך, לא בהכרח הדרך המהירה להשגת המטרה היא הכדאית עבורנו. לעיתים עלינו להיעזר בסבלנות ואורך רוח בכדי להגשים את המטרה לאורך זמן, ברמה האופטימאלית והאפקטיבית ביותר.

בשלב הבא נאתר את ה"תקלות" האפשריות, במידה ולא מתקבלת התוצאה הרצויה מה יכול לקרות, ברשימת התרחישים שעולה נבחן מספר גורמים: משאבי זמן, משאבי כסף,תלות בסביבה, הכשרה מקצועית ולמידה, מעקב וביקורת. וכעת, במקום להשתתק מפחד, נאתר פתרונות אפשריים ומעגלי תמיכה שעשויים לסייע לנוע במידת הצורך: חברים, משפחה, עזרה מקצועית, משאבים כספיים ועוד.

בסיום התהליך הטכני שפרטתי, יהיה בידכם מידע רב. תוכלו ליצור לעצמכם מפה רחבה יותר של הנקודה בה אתם נמצאים, תוכלו לראות בצורה ברורה יותר את הדרך אל המקום אליו אתם שואפים להגיע. עדין מתלבטים? כאן נכנסת האינטואיציה לפעולה, תחושות הבטן, החלומות, התשוקה, הרשו לעצמכם להעיז – לכו על זה אם זה "מרגיש" נכון. סביר להניח שלאחר ביצוע התהליך כבר תהיה בידכם יותר מסתם "תחושת בטן" אך זו, בהחלט יכולה לסייע ולהטות את כף המאזניים. בחרו במטרה שאתם מחויבים לה ואל תפחדו מהמחויבות הזו- התרגשו ממנה!

חשב, עשה - היה!


עדי אסייג וזנה - מאמנת אישית לשיפור איכות החיים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב