הילד לא מדבר: האם הילד רק "מאחר" ("late bloomer) או שיש קושי שפתי מעבר לכך?
כהורים אנו שמים היטב לב מתי, כמה ואיך ילדינו הצעירים מתחילים לדבר. אנו נוטים להשוות את הרמה השפתית של ילדיהם לזו של ילדים אחרים באותו הגיל, או לאחים גדולים. כשההורים מתרשמים שהתפתחות השפתית של ילדם איטית יותר, הדבר עשוי לגרום לדאגה רבה. פעמים רבות הכתובת ה"רשמית" הראשונה בעניין היא רופא הילדים או אחות טיפת חלב, ואלה עשויים להפנות לאבחון מסודר של קלינאית תקשורת, או לחלופין לנסות ולהרגיע ש"לכל ילד יש קצב משלו, הילד עוד צעיר, הוא יסגור את הפער." ואכן, פעמים רבות זה נכון ? לכל ילד קצב התפתחות משלו וטווח הנורמה הוא רחב מאוד. ילדים רבים מתחילים לדבר מאוחר, ואכן סוגרים את הפער. אבל לפעמים מדובר בקושי ממשי ברכישת השפה שעשוי להוות בעיה מתמשכת. הורה שמתבקש להמתין עלול להרגיש אי-ודאות ודאגה רבה, ו/או חוסר אונים אם וכיצד לפעול.
חשוב לדעת שיש כמה גורמים שיש לקחת בחשבון והעשויים לנבא קושי שפתי מתמשך. הנה חלק מהם:
• הבנה שפתית- ככלל, ילדים צעירים מבינים יותר ממה שהם מסוגלים להביע בעצמם. מחקרים שעקבו אחרי ילדים עם איחור שפתי בגילאי 2-3 שנים, הראו שניתן להבחין בין ילדים שסגרו פערים לבין אלה שהראו קשיי שפה מתמשכים, באמצעות מדד ההבנה השפתית: ילדים שאיחרו בדיבור אך הבינו כמצופה את המלל המופנה אליהם הראו פרוגנוזה טובה בהרבה מאלה שאיחרו גם בהבעת השפה וגם בהבנתה.
• שימוש בג'סטות ? גם שימוש נרחב יחסית בג'סטות ידיים/גוף (הצבעה, הנהון בראש, הינד ראש לשלילה, שימוש במעין "שפת סימנים") נוכח קושי בהבעה מילולית, עשוי להעיד על פרוגנוזה טובה יותר ליכולות שפתיות בהמשך.
• שימוש במלמול - הפקת המלמול הינה מיומנות חשובה אצל תינוקות ופעוטות. תינוק או פעוט שהוא שקט לגמרי ואינו ממלמל או "מג'ברש" עשוי להיות בסיכון לקושי בהפקת הדיבור.
• גיל הילד בזמן האבחנה ? ככל שהילד מבוגר יותר בעת האבחון כך הפרוגנוזה טובה פחות. ככל שהזמן חולף ללא התקדמות טבעית, ייפתחו פערים גדולים יותר.
• התקדמות בהתפתחות השפתית ? גם כשההתפתחות השפתית של הילד איטית יחסית, חשוב שתהיה התקדמות עקבית ביחס לעצמו. אוצר המילים בכל זאת גדל משבוע לשבוע, והשימוש בשפה מתקדם כל הזמן ואינו עומד במקום.
כשקיימת מצד ההורים דאגה להתפתחות השפתית של ילדם, מומלץ לפנות לאבחון מסודר אצל קלינאית תקשורת, שהינה אשת המקצוע המומחית בהערכת היכולות השפתיות של הילד והגורמים המעכבים את השפה. לאחר אבחון מקצועי, ניתן יהיה להבין טוב מהי הרמה השפתית של הילד, במה מתקשה ומדוע, ואיך ניתן לקדם אותו.
תמר בש היא קלינאית תקשורת מוסמכת, בעלת תואר שני בהפרעות בתקשורת מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק (1999), מומחית להתפתחות הילד. בעלת ניסיון קליני רב בארה"ב ובישראל, באבחון ובטיפול בילדים עם מגוון רחב של קשיי דיבור, שפה ותקשורת, הדרכת הורים ומתן הרצאות. טלפון: 0525-976725
www.tamarbash.com