דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עמידות מבנים בישראל נגד רעידות אדמה - מה אפשר לעשות? - תמא 38 

מאת    [ 17/05/2012 ]

מילים במאמר: 524   [ נצפה 3498 פעמים ]

אין זה סוד כי מדינת ישראל נמצאת על קו השבר הסורי אפריקאי, וכי עובדה זאת מציבה את ישראל בסיכון גבוה להתרחשות רעידת אדמה משמעותית. היסטורית, מדי כמאה שנים מתרחשת בישראל לפחות רעידת אדמה משמעותית אחת. רעידת אדמה מעל 6 בסולם ריכטר, עלולה לגרום להתמוטטות מבנים רבים בישראל. זאת, משום שלמרות כל האמור עד כה – רוב הבניינים בישראל אינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה. מה אפשר לעשות?

המדינה נתנה מענה – תמ"א 38 לחיזוק מבנים

בדו"ח מיוחד שלו, התייחס מבקר המדינה ספציפית למוכנות המדינה להתרחשות רעידות אדמה. הדו"ח הזה הגיע כהמשך לדו"ח קודם, אשר גם ממנו עלתה תמונה מדאיגה ביותר של היעדר מוכנות לקראת התרחשות רעידת אדמה משמעותית בישראל. מבקרי המדינה מתריעים זה שנים בדבר המוכנות הרעועה של ישראל לקראת רעידות אדמה, וחרף זאת מעט מאוד נעשה בפועל כדי לקדם את חיזוק המבנים בישראל והעמידות של המבנים בכללם בפני נזקי רעידות אדמה.

הכלי העיקרי שהציבה הממשלה בידי האזרחים המעוניינים בכך, כדי לבצע שיפוץ וחיזוק של הבניין שלהם בפני נזקי רעידות אדמה, היא תמ"א 38. תכנית מתאר ארצית מס' 38 (הידועה יותר כ- תמ"א 38 על תיקוניה) היא תכנית שתכליתה הבסיסית יצירת תמריץ כלכלי לבעלי דירות בבניינים שאינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה, כדי שאלה יבצעו שיפוץ כזה בבניין. כדי לעשות את זה, מאפשרת התכנית, לבניינים המתאימים לה, לקבל עוד אחוזי בנייה. כך למשל, יכול בניין בן 3 קומות באזור ראשון לציון לקבל אישור להוספת קומה נוספת ובמקרים מסוימים אפילו 2.5 קומות. את הזכויות האלה ניתן להעביר אל קבלן, תמורת ביצוע השיפוץ.

ויש יתרונות נוספים לתמ"א 38

נוסף על התמריץ הכלכלי הזה, לבעלי הדירות כדאי לבצע את השיפוץ, משום שבמסגרת התכנית ניתן לבצע הרחבה של דירות קיימות. כך למשל, ניתן להוסיף מרחב דירתי ממוגן בדירות בהן אין חדר כזה. ניתן לקבל גם אישור להוספת מרפסת ובסה"כ להרחיב דירה קיימת בשטח כולל של עד 25 מ"ר. בנוסף, ניתן לבצע שיפוץ כולל בחזות הבניין ועוד תיקונים ברכוש המשותף, שתכליתם שיפור המבנה.

מה צריך כדי להשתתף בתמ"א 38?

בניין שנבנה לפני שנת 1980, אשר יש בו יותר מקומה אחת, יוכל לקבל זכויות בנייה נוספות על פי תמ"א 38 אם התקבל לגביו אישור מהנדס, כי הבניין איננו עומד בתקן ישראלי מס' 413 – הוא התקן הנהוג בישראל לגבי עמידות מבנים בפני רעידות אדמה. לאחר שעמד בכל התנאים האלה יוכל בניין ליהנות מזכויות בנייה נוספות על פי תמ"א 38 אותן יוכלו בעלי הדירות להעביר לקבלן כאמור.

אם הבניין שלכם עומד בתנאי תמ"א 38, הרי שהדרך פתוחה בפניכם לפנות אל קבלנים כדי לקבל את ההצעות שלהם לביצוע החיזוק של המבנה ושיפוץ כולל של המבנה. לאחר שתבדקו את ההצעות השונות ותשוו בין הקבלנים השונים מבחינת יכולת הביצוע שלהם, יש לכם עוד משוכה אחת לעבור כדי להוציא את השיפוץ אל הפועל: השגת רוב מקרב הדיירים כדי לבצע את השיפוץ. מבלי להיכנס לפירוט יתר תמ"א 38 דורשת הסכמה של רוב הדיירים בהתאם לסוגי השיפוצים שיתבצעו, אולם כדי להבטיח יציאה לפועל של פרוייקטים, ישנן גם הקלות ברוב הדרוש. כך למשל, בשביל להוסיף יחידות דיור, למשל, יש צורך בהסכמת כל הדיירים. במידה ולא מושגת הסכמת כל הדיירים, ניתן להוציא לפועל את הפרויקט אם קיימת הסכמה של לפחות 2/3 מבעלי הדירות שבבעלותם 2/3 מסך הרכוש המשותף ובתנאי שניתן אישור המפקח על המקרקעין לכך. 

מנהל אתרים בחברת סקופ אתרים ניהול אתרים ו בניית אתרים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב