דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת אדמת גידול לצמחי הבית 

מאת    [ 02/11/2005 ]

מילים במאמר: 807   [ נצפה 12002 פעמים ]

מרבית סוגי הצמחים, ובעיקר עשבי מרפא ותבלינים דורשים אדמה בעלת תכונות מסויימות על מנת שנוכל להפיק מהם את המיטב. לשם כך על האדמה להיות בעלת התכונות הבאות (עפ"י סדר חשיבותם):

אוורירית - על האדמה להיות אורירית, כלומר לא כבדה ודחוסה, אלא אדמה כזו שתאפשר לנוזלי ההשקיה לאגר בה אך באותה מידה בעלת ניקוז טוב כך שלא יווצר ריקבון שורשים. אדמה שאינה אוורירית תגרום לריקבון בשורשים ולמחסור בחמצן. כתוצאה מכך האדמה תהפך להיות חומצית יותר השורשים יפגעו ואף עשויים למות והצמח יתקשה לקלוט נוזלים ומזון דרך האדמה.

אחיזה - על האדמה להיות בעלת יכולת ספיחה של נוזלים ומינרלים הדרושים לצמח, על מנת שלשורשי הצמח תהיה אפשרות לקלוט מהמצע מזון וממיקרו אלמנטים (הדבר נעשה בתהליך הדיפוזיה בשורשי הצמח). מרבית האדמות המוצעות למכירה הינן בעלות אחיזה גבוה.

עשירה - צמחים הגדלים באדמה עשירה במזון (אלמנטים NPK ומיקרואלמנטים) גדלים בקלות ואינם זקוקים לדישון תדיר, בעיקר לא בשלבי הגדילה המוקדמים שלהם. בגידול הידרופוני אנו משתמשים במצע המכונה מנותק - כלומר מצע שאינו עשיר במזון ולכן נדרש דישון כל העת על מנת שהצמח יקבל את המזון הדרוש לו. ככל שהמצע עשיר יותר כך אנו זקוקים לדשנים מעטים יותר (כיוון שהאדמה כבר "מדושנת"), וכל מגדל יכול לבחור אם הוא מעוניין להשתמש באדמה עשירה (ולדשן פחות), אדמה ענייה (ולדשן יותר) או מצע גידול מנותק (ואז נדרש דישון בכל עת).

תערובות אדמה

בגננות כיום מקובל להשתמש בסוגים שונים של תערובות אדמה וחומרים על מנת להקנות לאדמה את התכונות הנדרשות. נמנה כעת מספר מרכיבים נפוצים באדמה אשר ישמשו אותנו בבניית אדמה:

תערובת אדמה הנמכרת במרבית המשתלות (תערובות שתילה): מרבית התערובות הנמכרות בארץ (ויש מגוון רחב של סוגים) הינן עשירות במזון ובעלות אחיזה טובה אך סובלות מחוסר באוריריות - דבר העשוי להזיק מאוד לסוגים שונים של צמחים ובעיקר לעשבי מאכל ומרפא. מומלץ לקנות תערובות אדמה הנוטות לצבע חום (ולא שחור). ניתן להשתמש בתערובות האדמה הללו בתוספת מרכיבים נוספים על מנת להגיע לתוצאות טובות. מומלץ להימנע מרכישת תערובות אדמה המכילות ספוגים (זה מיותר לחלוטין) או כאלו הנראות כבדות ולא אווריריות.

תערובת גידול על בסיס קוקוס: תערובות אדמה על בסיס קוקוס (כגון זה הנמכרת בארץ ע"י חברת פלאמיקס) מכילות סיבי קוקוס ללא כבול. אדמה זו הינה בעלת אחיזה מעולה (קוקוס הינו בעל יכולת ספיחת מים ומזון יוצאות דופן) והיא אוורירית יותר מתערובת אדמה רגילה. לעומת זאת תערובות גידול על בסיס קוקוס אינן עשירות במזון ולכן דורשות ערבוב עם מזון או דישון תדיר.

פרלייט (Perlite): הפרלייט הינו מצע תעשייתי (הדומה לחצץ לבן) המשמש לאיוורור תערובות אדמה. הפרלייט אינו סופח לתוכו נוזלים ולכן הוא מסייע לניקוז טוב ועשוי למנוע מצבים של השקיית יתר ובעיות Ph. לפיכך הפרלייט הינו מרכיב חשוב שמומלץ להוסיפו תמיד לתערובת גידול. במצעי גידול הידרופוניים עושים שימוש, לעיתים קרובות, בפרלייט. מומלץ לקנות פרלייט בגודל 4.

וורמוקלייט (Vermiculite): וורמוקלייט הינו מרכיב במצע גידול שלו יכולות ספיחה גבוהות. במצעי גידול שלהם יכולת ספיחה נמוכה עשוי הוורמקולייט לסייע באחיזה של נוזלים ומזון ולפיכך ניתן לעשות בו שימוש. מומלץ לקנות ורמוקלייט בגודל הקטן ביותר.

הומוס: ההומוס הינו מצע תולעים המשמש להעשרת תערובת הגידול במקרים בהם מעוניינים בתערובת גידול עשירה יותר. מומלץ להוסיפו לתערובות האדמה הנקנות בארץ על מנת להעשיר את האדמה.

קומפוסט: הקומפוסט הינו מצע מזון (העשוי לרוב משאריות של פרות ועופות) המשמש להעשרת תערובת הגידול. הקומפוסט מפחית את יכולת הניקוז של האדמה, כיוון שהוא נוטה להיות בוצי לפיכך מומלץ לרוב לעשות שימוש בהומוס. ניתן להפיק קומפוסט ביתי (משאריות מזון) וקיים מידע רב באינטרנט בנושא.

דוגמאות לתערובות אדמה מומלצות

ניתן כאן מספר דוגמאות לתערובות אדמה המומלצות לגינון ביתי. המבנה של כל מצע גידול קובע את מידת הדישון ותדירותו.

דוגמא א' - 50% קוקוס / 50% פרלייט: מצע גידול זה הינו בעל יכולת אחיזה גבוה ומאוורר מאוד אך עני במזון. במצע גידול זה נדרש דישון במינון בינוני עד גבוה בכל השקיה, מיד לאחר הנביטה. מצע אדמה זה נחשב כ"מנותק" וגידול בו הינו דומה לגידול הידרופוני מבחינת תערובת הגידול.

דוגמא ב' - 40% קוקוס / 40% פרלייט / 20% הומוס (ערבוב של מצע הגידול הנמכר באתר "סטלן" עם הומוס ביחס של 1:4): מצע גידול זה הינו בעל תכונות טובות רבות. הקוקוס בשילוב עם הפרלייט מקנה לא אחיזה מעולה ומידת איוורור נאותה ואילו ההומוס מעשיר את האדמה כך שלצמחים בה יהיה מזון ויהיה צורך בדישון תדיר פחות (בחודש הראשון סביר להניח שלא יהיה צורך בדישון כלל).

דוגמא ג' - 60% תערובת אדמה קנויה ממשתלה / 15% פרלייט / 15% ורמוקלייט / 10% הומוס: במידה ונעשה שימוש בתערובת אדמה ממשתלה מומלץ להוסיף לה חלקים על מנת להקנות לה אווריריות, אחיזה ולהעשירה שתתאים לגידול צמחיה. מבין תערובות האדמה הנמכרות במשתלות תערובת "אילנית" והתערובת של "שדה ורבורג" הינם בין הטובות יותר.

הערות והארות נוספות בנוגע למצעי גידול - כדאי לשים לב למספר נקודות חשובות כאשר משתמשים בתערובת אדמה:

מומלץ להחליף אדמה בכל גידול וזאת כיוון שבאדמה מצטברים מלחים ולפעמים גם מחלות ומזיקים. התחלה חדשה = אדמה חדשה.
מומלץ לקנות תערובות אדמה (או להכין כאלו) בעלות ערך Ph נטראלי - סביב 7. יש לזכור שלקומפוסט והומוס נטייה להיות חומציים עם הזמן.

במידה ומעוניינים להגיע לתוצאות טובות מומלץ מאוד להרכיב תערובות אדמה ולא לרכוש תערובות אדמה סטנדרטיות הנמכרות ע"י משתלות.
אודות הכותב:
Mephisto הינו בעל ניסיון רב שנים בנושא הגידול ביתי בשיטות הידרופוניות והידרואורגניות, ועוסק כל העת בייבוא ופיתוח שיטות הידרופוניות לארץ.
http://www.hydrogrow.co.il/
מייל ליצירת קשר:
info@hydrogrow.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב