דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרך הגב ולא דרך אגב 

מאת    [ 09/05/2012 ]

מילים במאמר: 1329   [ נצפה 3557 פעמים ]

 

אירית רותם- צפרוני

 

כאבי גב וצוואר הם מבין התלונות הנפוצות יותר של המין האנושי. מעריכים שכ-80 אחוז מכלל האוכלוסייה המערבית יסבלו בשלב כלשהו בחייהם מכאבי גב, איתם ניתן להתמודד היום בעזרת מגוון שיטות טיפול, קונבנציונליות ואלטרנטיביות, בהן כירופרקטיקה ואוסטיאופתיה. הדעה הרווחת היא ששתי השיטות הללו, שהתפתחו בארצות- הברית לפני יותר מ-100 שנה, מטפלות רק בכאבי גב. אבל שתיהן מציעות הרבה יותר מזה. מדובר בשיטות טבעיות שעושות שימוש בטכניקות ידניות שעוזרות בבעיות בריאות רבות והן יכולות לשמש גם כרפואה מונעת.

 

כירופרקטיקה

הכירופרקטיקה, בת כ-110 שנים, נחשבת למקצוע הרפואי השלישי בגודלו בעולם המערבי, אחרי הרפואה הקונבנציונלית ורפואת השיניים. לישראל הגיעה לפני כ- 35 שנה, כשהכירופרקט הוותיק, ד"ר רוברט סמול, עלה מארצות- הברית לישראל. היום חברים באגודה הישראלית לכירופרקטיקה 74 כירופרקטים, כולם בעלי תואר דוקטור לכירופרקטיקה. רובם למדו בארצות- הברית, בקולג'ים מיוחדים. הלימודים נמשכים בדרך כלל שבע שנים אקדמיות, שכוללות שנתיים התמחות בקליניקה.

טיפולים כירופרקטיים ניתן לקבל היום גם בקופות החולים ובחלק מהמרכזים הרפואיים הגדולים בארץ. טיפול כירופרקטי מזוהה עם מניפולציות, או בלשון העם "קנאקים". הכירופרקטים קוראים לזה "איזון". למרות הפופולאריות ההולכת וגדלה של המקצוע, רבין עדיין לא ממש יודעים מה תפקידו של הכירופרקט, מעבר לשחרור החוליות באמצעות ה"קנאקים". יש גם החושבים שמדובר בפעולה מסוכנת, העלולה להזיק למטופל ולפעמים אף להתירו משותק.

"הכירופרקטיקה אינה עוד שיטת טיפול, אלא מקצוע רפואי", מסביר ד"ר עופר ברוך, נשיא האגודה הישראלית לכירופרקטיקה, "הבעיה בארץ שאין קריטריונים כי עדיין אין חקיקה. יש כאן היום כ- 70-60 אנשים שמתחזים לכירופרקטים, שהגיעו לכאן מארצות שונות שבהם אין בתי- ספר מוכרים לכירופרקטיקה והמקצוע נלמד מספרי לימוד מועתקים. ד"ר לכירופרקטיקה, שעבר הכשרה מסודרת, כולל מבחנים מפרכים, בדרך כלל לא יעשה נזק למטופל. הוא ידע לאבחן את מצב הרקמות שלו, את סוג הטיפול הנדרש ואת כמות הכוח שיש להפעיל.

"הפגיעה העיקרית שהייתה עד היום נעשתה לפני כשמונה שנים על-ידי פיזיותרפיסט, ולא כירופרקט. למרות שהמטופל התלונן על סחרחורת הוא עשה לו מספר איזונים בצוואר, שנגמרו בשיתוק ארבעת הגפיים. זו דוגמה לעיסוק לא תקין במקצוע. מאז הגיע הכירופרקט הראשון לישראל לא אירע כאן אף נזק נוירולוגי, או מוות, על-ידי ד"ר לכירופרקטיקה".

מה זה כירופרקטיקה, איך נוצרה ולמי היא מתאימה?

"מקצוע הכירופרקטיקה נוסד על-ידי דניאל דייוויד פאלמר, שחקר תרבויות עתיקות בהן היו נהוגות טכניקות מניפולציה לשחרר חוליות הגב והצוואר. היה לו עניין אישי בריפוי טבעי של מערכות הגוף, לפי אמרתו של סוקראטס, 'חפש בעמוד השדרה ומצא את גורם המחלה'. הכירופרקט מאזן את עמוד השדרה, השרירים והגידים, כדי להביא אותם למצב של תנועה הרמונית תלת- ממדית. טיפול ידני בעמוד השדרה משפיע דרך העצבים גם על איברים פנימיים, ולכן הכירופרקטיקה משפיעה על בריאות הגוף כולו.

"הסיפור ההיסטורי הוא שפאלמר טיפל בגב של שרת בית- ספר שהיה כבד שמיעה, ובאותה הזדמנות שופרה מאוד גם שמיעתו. מקצוע הכירופרקטיקה אינו עוסק רק במניפולציות של חוליות עמודה השדרה, אלא גם בבדיקת מבנה, תפקוד, תנועה, הרפלקסים הנוירולוגים המשפיעים על היציבה תפקוד ובריאות איברי הגוף ומערכות השרירים. אנחנו מתייחסים לאדם כמכלול, כשהרגלי החיים שלו, עיסוקיו, צורת הליכתו ותנועתו במרחב, משליכים על הבעיות שנוצרו. לאחר שהכירופרקט הגיע לכלל אבחנה של מיקום הבעיה וסוג הרקמות הפגועות, עומדות לרשותו מעל ל-20 טכניקות, ידניות ובסיוע מיכשור. הטיפול יכול להימשך בין חמש לעשר דקות במקרים הקלים, ויכול להגיע עד לחצי שעה במקרה מסובך הדורש גם תרגילי שיקום וחיזוק.

"במקצוע הכירופרקטיקה התמחויות שונות, כגון כירופרקטיקה אורתופדית-שיקומית, כירופרקטיקת ילדים, כירופרקטיקת ספורט ועוד. הכירופרקטיקה מטפחת במגוון רחב של בעיות, בין היתר: ליקוי במבנה, כגון עקמת, כאבים שמקרינים לגפיים, כאבי ראש וסחרחורות, הפרעות בראייה, בעיות של קשב וריכוז, סטרס, איכות שינה, אסתמה, בעיות במערכת העיכול, בעיות בדרכי השתן ועוד.

הטיפול נעשה בתינוקות מגיל יום ועד לקשישים, כאשר השוני הוא בהתאמת טכניקת הטיפול, תדירותה וההתמחות הנחוצה. הרבה מטופלים נוכחו בשיפור באיכות חייהם ולכן הם ממשיכים עם טיפולים תחזוקתיים. תפקידו של הכירופרקט במערכת הבריאות הוא לשמש כמכונאי של הגוף, ויש לבוא אליו מדי פעם לבדיקת תקינות. ישנם מקרים קשים, בהם הכירופרקט, המודע למגבלות עיסוקו, יפנה את המטופל לגורם מתאים כמו אורתופד או נוירולוג. כשנחוצה עבודה עם רקמות רכות מפנים לפעמים לאוסטיאופתיה.

 

אוסטיאופתיה

יסודות האוסטיאופתיה הונחו כבר ב-1874 על-ידי ד"ר אנדרו טיילור סטיל, רופא אמריקני, שהגיע למסקנה כי הטיפולים והתרופות שהכיר אינם מרפאים את המחלות הקשות שרווחו אז. אחרי ששלושה מילדיו נפטרו במגיפה של דלקת קרום המוח, הוא חיפש דרכים טבעיות לריפוי. כמו אבי הרפואה המערבית, היפוקרטס, גם סטיל האמין כי הריפוי למחלה מצוי בגוף עצמו. אחרי שחקר את האנטומיה האנושית יצא עם השיטה שקיבלה את השם אוסטיאופתיה. פירוש המילה הוא "מחלת עצם", וכוונתו של סטיל הייתה לציין את הקשר שמצא בין התחלואים השונים לבין העצמות, ובעיקר לחוליות עמוד השדרה.

מדובר בשיטת טיפול ידנית, שעוזרת לגוף לרפא את עצמו על- ידי שיפור זרימת הדם ונוזלי הלימפה כשהעבודה שנעשית על מערכת השלד והשרירים משפיעה גם על המערכות הפנימיות. למרות שמקור האוסטיאופתיה בארצות- הברית, היא פופולרית יותר באירופה, בעיקר באנגליה. בארצות- הברית רשאים לעסוק בה רק רופאים. באירופה נדרשים לימודים של כארבע שנים בבתי ספר מיוחדים, המקנים תואר ברפואה אוסטיאופתית, המקביל לתואר ראשון. בישראל פועל כיום כ-20 אוסטיאופתים, רובם למדו באנגליה.

מה זה אוסטיאופתיה ולמי היא מתאימה?

ברונו רוזמבלום, אוסטיאופת מזה 16 שנה: "אוסטיאופתיה זו עבודה ידנית על מערכת השלד והשרירים, כשחשיבות רבה ניתנת לזרימה חופשית של הנוזלים בגוף (דם ונוזלי לימפה), לתנועת המרפקים ולהולכה עצבית חופשית. לדוגמה: אם הצלע הראשונה מכיוון הצוואר טיפה מורמת בגלל מתח שרירי הצוואר שנאחזים בה, היא תלחץ קצת על העורק. בגלל הלחץ תיווצר חסימה קטנה בזרימת הדם, שיכולה עם הזמן לגרום כאבים לאורך היד. אם נוצר תהליך דלקתי בשורש כף היד וקיימת חסימה קטנה בגלל שהצלע לוחצת, הגוף לא יוכל להביא למקום הפגוע את החומר האנטי-דלקתי שהכבד מייצר.

"או אם למשל החוליות שבין השכמות קצת תפוסות, בגלל היציבה של האדם, או בגלל טראומה, זה יכול לשבש קצת את התנועה בין החוליות ולגרום ללחץ על העצבים שיוצאים משם ואחראים על ויסות קצב הלב. אנשים לפעמים סובלים מהפרעת קצב, שנגרמת בגלל בעיה בחוליות והם לוקחים תרופות ללב. באנגליה יש קרדיולוגים ששולחים מטופלים לאוסטיאופת כדי קודם כל לברר אם מקור הבעיה הוא אולי בחוליות הגב, ולא בלב כמו שנדמה.

"ואלו הם העקרונות הבסיסיים של האוסטיאופתיה: אזור בגוף שאספקת הדם אליו לקויה מועד למחלה; המבנה שולט בתפקוד והתפקוד משרת את המבנה, כלומר אם יש בעיה במבנה של חלקם מסוים בגוף, הוא לא יוכל לתפקד כראוי ולשרת את הגוף; לגוף יש יכולת פנימית לשמור ל בריאותו, וכאשר הכל עובד וזורם כמו שצריך הגוף יכול לרפא את עצמו כי באוסטיאופתיה אתה לא מרפא את האדם, אלא עוזר לו לרפא את עצמו. האבחון הוא ידני, כשהאוסטיאופת מחפש איפה בגוף יש חוסר  תנועה. המטרה היא להחזיר את התנועה למקום הפגוע על-ידי טכניקות ידניות ובכך להחזיר את התפקוד.

"ישנם מספר סוגים אוסטיאופתיה: סטרוקטורלית, שהיא הבסיסית ומשתמשים בה בטכניקות של מניפולציות, מתיחות, מסאז' עמוק ומוביליזציות כדי להחזיר תנועה למפרקים. ישנה אוסטיאופתיה קרניאלית, שבה מפעילים את אותם העקרונות על הגולגולת. פיתח אותה ד"ר ויליאם סתרלנד, שהיה תלמידו של ד"ר סטיל. הוא גילה שקיימת תנועה מתמדת, בלתי רצונית ומאוד עדינה, בין העצמות המרכיבות את הגולגולת. מטרת הטיפול הקרניאלי היא למצוא את האזורים הלחוצים, איפה שיש חוסר תנועה, ועל-ידי טכניקות מאוד עדינות על הגולגולת לשחרר את המפרקים התפוסים בה ואת הרקמות הפנימיות. מאוחר יותר נוצרה גם האוסטיאופתיה הוויסרלית, שעובדת ישירות על איברים פנימיים. היום יש גם את אוסטיאופתיה אנרגטית שמתייחסים למדידיאנים.

"הטיפול האוסטיאופתי נמשך כ-40 דקות. אנחנו עובדים על כל הגוף: חוליות, שרירים, מפרקים ואיברים פנימיים. אנחנו גם מלמדים את המטופל תרגילים כדי שיוכל לאזן את עצמו בבית. האוסטיאופתיה מטפלת בבעיות שקשורות למערכת השרירים והשלד, אלרגיות, אסתמה, כאבי ראש, מיגרנות, בעיות עיכול, בעיות הורמונאליות, מתח וחרדות, דיכאון ועייפות, בעיות קשב וריכוז, זיהומים חוזרים ובעיות סינוסים.

"אנחנו מטפלים בכל גיל, כולל תינוקות אחרי לידה. בתינוקות מטפלים בעיקר בשיטה הקרדיאלית, בבעיות יניקה, בעיות שינה, בכי לא מוגדר. כל תינוק עובר טראומה כשהוא עובר בתעלת הלידה. בלידות טראומטיות, כמו למשל לידת ואקום, חשוב לטפל בתינוק, כי המשיכה מזיזה את עצם הגולגולת וזה יכול להשפיע על העיכול, השינה, היציבה ועוד".

ולהלן טיפ קטן מאת הד"ר לכירופרקטיקה, עופר ברוך: להשתדל מאוד לא לשבת בפוזה של רגל על רגל החביבה על רבים. "שילוב של ברך על ברך זה נזק לאגן", הוא מסביר, "מאחר שהברך המשולבת העליונה מושכת אחריה את האגן ויוצרת פיתול בעמוד השדרה. כאשר קמים ללכת נוצרים לחץ ושחיקה בעמוד השדרה, פרקי הירך ומפרקי האגן".




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב