דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הורות ומיקרו-ניהול (micromanging) 

מאת    [ 07/05/2012 ]

מילים במאמר: 377   [ נצפה 2510 פעמים ]

מבוא

micromanging (מיקרו-ניהול) הוא מושג שמתאר דפוס ניהול שבו מופגנת שליטה מוגזמת מצד המנהל. מנהל כזה מתקשה להאציל סמכויות והוא מעורב מידי בפרטי הפרטים של העבודה, תוך ניסיון לנהל את העובד בכל צעד קטן שהוא עושה.

בבסיס המיקרו-ניהול ישנה תפיסה עצמית של המנהל, לפיה העובד זקוק להדרכה בלתי פוסקת ושהוא (המנהל) יכול לבצע את רוב הפעולות טוב יותר מכל עובד.     

מדוע מנהלים הופכים לכאלו? מנהלים רבים חוששים לאבד את הקשר עם העובדים ורוצים לחוש בשליטה בתהליך ההתפתחות אותו הם מובילים. בכדי לחוש בשליטה הם מתחילים לפתח סגנון אובססיביושל ניהול-יתר. החווויה של העובדים במצב זה הינה כמובן של הגבלה ושל צמצום רב. המחיר הינו שנוצרת פגיעה בהתפתחות התקינה של העובדים ושל הארגון.  יש לשער שפעמים רבות הסיבה למיקרו-ניהול הינה גם אישיותיות. כלומר, מדובר באנשים שהשליטה חשובה להם ומצבים עמומים מעוררים אצלם חרדה.   

 

הורים ומיקרו-ניהול האנלוגיה בין תפקיד המנהל לבין תפקיד ההורה ברורה לכל. ההורה, כמו המנהל, מוביל את הילד לעבר יעדים חשובים ולעבר התפתחות וצמיחה. הורה שמפגין מיקרו-ניהול פוגע בתהליך התקין של ההתפתחות, בדומה למנהל כזה. מדוע? מיד נבין. 

כל הורה מפגין מיקרו-ניהול (בינקות) מבחינה התפתחותית הקשר בין ההורה לילד מתחילה במיקרו-ניהול של התינוק. התינוק תלוי בהוריו וזקוק לזמינותם הפיזית והרגשית בכדי לשרוד ובכדי להתפתח באופן תקין. במונחים פסיכולוגים נהוג להתייחס לקשר הראשוני כאל קשר חסר נפרדות שבו יש תלות מירבית של התינוק בהורה. כל אלו מתארים מצב של מיקרו-ניהול תקין ורצוי (בינקות). אולם, עם המשך ההתפתחות, הילד מתחיל להיות מסוגל לדאוג לעצמו. הילד מגלה ניצני עצמאות וכאן ישנם מוקשים רבים להורים. כעת, בשלבים הבאים של ההתפתחות גישה של מיקרו-ניהול כבר הופכת להיות גישה המזיקה להתפתחות התקינה.  

מהו הנזק במיקרו-ניהול? הורים שמפגינים מיקרו-ניהול לא מאפשרים לילד שלהם לפתח את עצמאותו, את תחושת המסוגלות ולפתח חוש של אחריות. לשם דוגמה, הורים שמנהלים את הכנת שיעורי הבית  בצורה קפדנית, לא מאפשרים לילד לפתח את יכולות הניהול העצמי שלו. דוגמה נוספת - הורים שמלבישים את ילדם כל בוקר בשל לחץ הזמן, פוגעים ביכולתו לרכוש מיומנות חשובה זו.    מעבר לכל נזקים האלו, מיקרו-ניהול מעביר מסר מחליש לילד: מסר המשדר חוסר אמונה בכוחותיו של הילד, חוסר סבלנות לטעויות שלו וחוסר אמונה בו כאדם שיצליח יום אחד לרכוש מיומנויות.   

כיצד ניתן לשים לב שהורים מפגינים מיקרו-ניהול? יש לשער שהמקרים בהם הילד איננו עצמאי, איננו לומד לקחת אחריות בעצמו ובעיקר במקרים בהם נוצרים מאבקי כוח, הם מקרים בהם ההורה מפגין מיקרו-ניהול.  

אביב נוף, פסיכולוג קליני,


מכון נוף לטיפול ואבחון  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב