דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דליפת שתן - איך זה קרה לי פתאום? 

מאת    [ 06/05/2012 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 2595 פעמים ]

  "ככה סתם, פתאום צחקתי וחשתי שכמה טיפות זולגות לי ומרטיבות לי את התחתונים....."

  תיאור מוכר לנו הפיזיותרפיסטיות העוסקות בשיקום רצפת האגן. למעשה זוהי נורת הזהרה: שרירי רצפת האגן נחלשו! תופעת חולשה זו אינה מתרחשת באופן פתאומי אלא שקודמים לה: הריונות, לידות, עליה במשקל ועוד גורמים כאלה ואחרים המחלישים את אותה רצפה שלה תפקיד כל כך חשוב במניעת דליפות שתן וצואה ובמניעת צניחת אברי האגן קרי רחם ושלפוחית.

  דליפת שתן הינה תופעה שכיחה הפוגעת באיכות חיי שנים רבות בישראל ובעולם כולו. אחת מכל 4 נשים לפחות מדווחת על דליפת שתן במאמץ או בכלל ושכיחות התופעה אף עולה עם העליה בגיל. התלונה השכיחה ביותר היא דליפת שתן בזמן שיעול, עיטוש או צחוק ולעיתים מתלווה לכך גם קושי בהתאפקות או תכיפות במתן שתן.  

קיימות קבוצות סיכון באוכלוסיה להן סיכוי גבוה יותר לסבול מתופעת דליפת שתן בינהן: גננות, מורות, מטפלות בגיל הרך, אחיות בתי חולים ובתי אבות, נשים אשר במסגרת עבודתן נדרשות לסחיבת משאות כבדים קרי קרטונים, ציוד מטבח (קונדיטוריות, טבחיות) ובכלל, כל אמא הנדרשת להרמות חוזרות של ילדיה הצעירים, מי יותר ומי פחות. הסיבה לכך היא משום שרצפת האגן אינה לבד במערכה.


רצפת האגן נמצאת דרך קבע במערכת יחסי גומלין עם שריר הנשימה העיקר, הסרעפת. עם שרירי הגב והבטן. במצבים בהם נדרשת האישה לשימוש ממושך בקולה או לפעילות מאומצת של שרירי גב ובטן, כמתרחש בזמן עבודת הרמה חוזרנית, הרי שקיימת עליה בלחץ התוך בטני. במצב שכזה, אם השותפים של רצפת האגן או רצפת האגן עצמה אינם מתפקדים דיים הרי שיגרם הנזק.  

בנוסף, אין לשכוח את האלמנט הגנטי. לא פעם עולה כי לא רק האישה שפנתה סובלת מחולשה של שרירי רצפת האגן אלא גם האחות, האמא, הסבתא, ועוד.... הסיבה לכך הינה איכות הקולגן. הקולגן הוא אותו חלבון ממהווה את המרכיב העיקרי האחראי על איכות הסיבים הלבנים ברקמות החיבור, הגידים, הרצועות, העצמות ועוד.  

במקרים בהם איכותו אינה גבוהה מספיק, עשויה להופי חולשה של רקמות החיבור, ושאר ההאחמנטים האחראים על חולשת שרירי רצפת האגן ואז תתרחש הדליפה.  

הטיפול בבעיה הוא יחסית פשוט ומהיר. תרגול נכון עם פיזיותרפיסטית מומחית בתחום שיקום רצפת האגן יכול להביא לתוצאות מהירות ולשחרר את האישה מאי הנוחות שבדליפה.

הטיפול יכלול בדרך כלל הערכה כללית: יציבה, כח שרירי בטן וגב, כח שרירי נשימה ורצפת האגן. הטיפול עצמו יכלול הדרכה להתנהגות נכונה בחיי היומיום והדרכה לתרגול נכון של שרירי הנשימה, הבטן ורצפת האגן. מטרת הטיפול היא לתת למטופלת כלים לעבודה נכונה באופן עצמאי בבית שכן תרגול מסוג זה דורש התמדה ומצריך תרגול על בסיס יומיומי לאורך כל החיים.  

נטע אברהם בר-ניב BPT, M. Occ.H
פיזיותרפיסטית מוסמכת בוגרת אוניברסיטת תל-אביב ובעלת תואר שני בבריאות בתעסוקה מאוניברסיטת תל-אביב.השתלמה והתמחתה בתחום שיקום רצפת האגן אצל פרופ' פינייה והגב' ג'ואל סופיר בפריז, צרפת.עובדת ביחידה לשיקום רצפת האגן במכון הגסטרואנטרולוגי בבית החולים "שיבא" תל-השומר.מטפלת בנשים וגברים הסובלים מליקויים בתפקוד רצפת האגן.בנוסף לטיפול היחידני, מעבירה סדנאות קבוצתיות להעלאת המודעות לרצפת האגן הכוללות הרצאה ותרגול מעשי. עוסקת גם בטיפולים אורתופדים ומעבירה הדרכות בתחום הארגונומיה.מרכזת את תחום הטיפולים האורו-גניטלים  והאנו-רקטלים במרכז לטיפול משולב ברצפת האגן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב