דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקציר מחקר הבודק את ההבדלים בין דורבן כף הרגל לסינדרום כריות השומן 

מאת    [ 05/05/2012 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 3833 פעמים ]

 

דורבן כף הרגל הינו דלקת כרונית של הפסיה הפלנטרית במוצאה מעצם הקלקנאוס, במיקרים רבים מתלווה לדלקת זו בליטה גרמית ( עצם), בעלת מראה של קוץ ומכאן שמה השכיח של הבעיה דורבן כף הרגל.  דורבן כף הרגל מהווה אחת האבחנות השכיחות ביותר לפנייה לרופא אורטופד בעולם המערבי, מערכים כיום כי כ2 מיליון אמריקאים פונים לרופא כל שנה בשל כאבים המתיאים לדורבן כף הרגל, במספרים בישראל כנראה עומדים על בין 30-50 אלף פניות לאורטופד בשל בעיית הדורבן.

פט-פד סינדרום, סנדרום כריות השומן בעקב מתאר פגיעה במירקם כריות שומן תחת העקב. תחת העקב קיימת ריקמה שומנית המהווה מגן לעצם הקלקנאוס ולמעשה מהווה את בולם הזעזועים הטיבעי של הגוף, מבנה שומני זה מסודר במבנה כוורתי של תאי שומן. במקרים של טראומה חזקה , טראומה חוזרנית ( שימוש בהנעלה לא מתאימה , ריצה על משטחים קשים) או בשל ירידת איכות השומנן במקום ( לדוגמא תהליכים ניוונים המאפיינים את הגיל השלישי) עשוי להתרחש תהליך דלקתי של פגיעה במרקם הכוורתי, והווצרות נוזלים במקום כחלק מהתהליך הדלקתי אשר יוביל את הרקמה לרגישות גבוה למגע.

מטרה: למצוא הבדלים קליניים בין דורבן כף הרגל ובין ניוון קופסיות השומן בעקב. שני הסינדרומים מהווים הגורמים השכיחים ביותר להופעת כאבים בעקב כף הרגל, לעיתים רבות מופיעים יחד במין שעטנז של סימפטומים וכאבים, אך קיימת חשיבות מכרעת לאבחן את סוג הבעיה לפני מתן הטיפול הרפואי המתאים.


שיטות ואמצעים: המחקר בוצע במרפאת כף רגל שיקומית של בית החולים Bundang Jesaeng לאורך החודשים ינואר עד ספטמבר 2008. בוצע מחקר רטרוספקטיבי, הרשומות הרפואיות של  כ- 250 מטופלים הסובלים מכאבים רלוונטים, התיקים הרפואיים נותחו, ומסקנות הוסקו בהתאם לנתונים שנאספו.

מאפייני קבוצת המטופלים: קבוצת המטופלים כללה כ מאה וארבע עשר גברים וכמאה שלושים ושש נשים, הגיל הממוצע של המטופלים עמד על מעט פחות מארבעים וארבע שנים, המטופלים סבלו באופן ממוצע למעלה משלושה עשר חודשים מכאבים בכף הרגל במיקום הרלוונטי. 

תוצאות המחקר:

כחמישים ושלושה אחוז מהנחקרים אובחנו כסובלים מדורבן כף הרגל וכחמש עשרה אחוז מהמטופלים נמצאו כסובלים מסינדרום כריות השמן, שאר המטופלים אובחנו כסובלים מסדרה מגוונת של העיות אחרות בכף הרגל האחורית. תוצאה זו מביאה אותנו להערכה כי  ארעות סנדרום כריות השומן היא כשליש עד רבע מארעות דורבן כף הרגל, מספרים גבוהים בהרבה מכמות ההבחנות בקליניקה הישראלית של אבחון סנדרום כריות השומן בעקב.

בקרב הסובלים מ דורבן כף הרגל כ88% דווחו על כאבים בצעד הראשון בשעות הבוקר, כ46% דיווחו על הקלה לאחר הליכת מה, כ 77% דיווחו על כאב חד צדדי כלומר רק ב כף רגל אחת, ורוב המטופלים סבלו מהבעיה עד 6 חודשים מרגע הופעת כאבי ה דורבן.


המטופלים שאובחנו כסובלים מסינדרום כריות השומן בעקב, סבלו מ כאבים בכף הרגל דוצדדים, כאבי לילה וכאב המחמיר לאורך עמידה ממושכת. מטופלים שסבלו מסנדרום כריות השומן דיווחו על סימפטומים : כאב78%,גירוי מקומי 8%,קור 5.4%, ותחושת שריפה 2%. הכאב האופייני הופיע לאחר הליכה ממושכת 62%, כאבי לילה 13%, וכאב ים בעקב בזמן מנוחה 13%.

הכאב לרוב הופיע ככאב דוצדדי 78%, ובקרב 61% מהמטופלים הכאב נמשך מעל 6 חודשים ובקרב 22% מהם הכאב נמשך מעל שנתיים.

שטיין נתי פיזוטרפיסט המתמחה בפציעות ספורט, רפואת כף רגל ושיקום אורטופדי מנהל אתר הידע מעבדות כף הרגל מנהל שפא פיזותרפיה מדרסים חולון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב