דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טוב שם טוב משמן טוב 

מאת    [ 30/04/2012 ]

מילים במאמר: 1164   [ נצפה 1875 פעמים ]

לפעמים קל לשכוח שדברים שאנחנו עושים, גורמים לאנשים אחרים לקבל עלינו דעה (חיובית או שלילית) מבלי שאנחנו מודעים לה בכלל. אבל למה זה חשוב בעולם העסקים? ובמיוחד בישראל?

אנו חיים במדינה קטנה – שבה קל מאוד להכיר אנשים, והרושם הראשוני שאנחנו יוצרים יכול לפתוח לנו דלתות ובאותה מהירות לסגור לנו אותן. תחשבו על מישהו שהכרתם – ולאחר מספר בירורים אתם שומעים עליו ממכר מסוים שמספר לכם על תכונה מפוקפקת לגביו? אולי לא תפסלו אותו ישר, אולי גם תיפגשו איתו ותתרשמו ממנו לטובה – אך עדיין מה שסיפרו לכם על אותו אדם יהיה שמור לכם באיזה מקום קטנטן במוח שקשה מאוד יהיה להוציא אותו.

בעולם העסקים, שבו השיווק הכי אפקטיבי (גם בעידן האינטרנט) הוא עדיין השיווק "החברתי" (בין אם זה פה לאוזן או דעה על מוצר מסוים שנכתב בפייסבוק) כמה "ניטרליים" תהיו כאשר תרצו לרכוש מוצר מחברה מסויימת אם מכר שלכם סיפר לכם על חוויה רעה שחווה באותו מקום? לכו תסבירו עכשיו ללקוח הפוטנציאלי למה "החבר שלכם יצא מאוכזב (צודק או לא צודק ממש לא חשוב) אך אתם  בטוח תהיו מרוצים"

בדיוק כמו שמכם הטוב (שאינו שונה ממוצר מדף שאתם נתקלים בו בחנות) , יהיה מאוד קשה להסיר דעה שלילית על אותו אדם, במיוחד כאשר הוא נמצא בסביבה שכל האנשים שהוא מכיר שם הם "פרצופים" חדשים.

בדיוק כמו בעלי עסקים אשר מביטים במוצר שהם מוכרים ומנסים לחשוב "איך הלקוח רואהאמור לראות את המוצר שלי על המדף?" כך גם אנחנו מגיעים עם סיפור משלנו שמשלב "אריזה חיצונית", (סגנון דיבור, נימוסים בסיסיים וכללי אצבע כדי שנוכל להציג את עצמנו כמה שיותר טוב) ותוכן פנימי מעניין (לכולנו יש נושאים מעניינים לספר עליהם)

זכרו, לא לכולם יש את ההזדמנות השנייה לתקן רושם ראשוני שלילי – אבל גם אם הצלחנו עם מאמצים רבים לנסות לתקן רושם ראשוני רע – העבודה שלנו תהיה הרבה יותר קשה אם האדם שמולו אנחנו נפגשים יגיע מראש עם דעה שלילית לגבינו.

בעידן של היום, כל מה שצריך הוא מחשב עם חיבור לאינטרנט ו- 5 דקות בלבד גם גוגל כדי לדעת כמה פרטי רכילות על מישהו – כך קרה לידידה שלי שחיפשה דירה לביקור בניו-יורק, וכאשר מצאה- הופתעה לגלות שהאדם המשכיר את הדירה כבר ידע עליה המון, ובמקרה הזה רק דברים טובים, מה שעזר לה להגיע אל היעד הנכסף ודי בקלות. לפני מספר חודשים זה ממש עזר לי ואפילו הציל אותי בפועל מקבלת החלטה גרועה כאשר פגשתי אדם שהציג את עצמו כמאוד אמין, אך חיפוש של מספר דקות בגוגל הראה שהוא עושה עסקים (או עשה בעבר לטענתו) עם אנשים שהם מפוקפקים עם עבר פלילי לא קטן,

ומספר התביעות שהוצגו עליו באינטרנט גם לא ממש סייעו לשמו הטוב וחמש הדקות האלו הצילו אותי מהשקעה פוטנציאלית כספית גדולה וחסכו לי המון זמן מיותר!

ריצ'ארד ברנסון, היזם האגדי של מותגי "וירג'ין" העולמית עשה טעות גורלית כמעט בשנותיו הראשונות בעסקים כאשר ניסה לתחמן את רשויות המכס באירופה וניסה להעביר תקליטים מבלי לשלם מס. כך אמר בעצמו: "זה לא היה חוקי,אבל אני חשבתי שאני רק מכופף מעט את הכללים. הרי ניסיתי לעשות זאת בדרך החוקית ולא הצלחתי. באותו זמן, וירג'ין היתה חייבת לבנק 15,000 לירות שטרלינג. חשבתי שהמזל או הגורל באו לעזרתי". תחשבו לרגע, מה טעות קטנה כזאת היתה יכולה לגרום לשמו הטוב ולעתיד של עסקיו אם היתה נעשית כיום. בעידן המפותח של היום, שבו כל העולם מתחיל להיראות לנו כמו עיירה קטנה ומקושרת, אנחנו חייבים לשמור המותג הכי חשוב לנו – זה שיילך איתנו לכל אורך הדרך ועלול לשנות לטובה או לרעה את סגנון החיים שלנו – שמנו הטוב.

לכן,כיצד ניתן להימנע מהמצב המביך של גרימת שם רע?

הנה 5 כללי ברזל:


    • גוגל גוגל גוגל – לפני הכל, כמו שאתם יודעים כבר עם מי תיפגשו מנקדת המבט של גוגל..יש לכם מושג מה גוגל יודע עליכם בעצמכם?? רישמו את שמכם ותשקיעו בזה כמה דקות. טיפ קטן: רצוי לרשום את השם עם גרשיים לפני ואחרי השם (דוגמא: "מיקי בן פורת").                                   עם ההתפתחות של הטכנולוגיה שגוגל מספקת לנו. זה לא חובה אבל לפעמים מספקת תוצאות יותר מדויקות. תרשמו את השם גם באנגלית – לפעמים תופתעו מה תמצאו שם.
    • הופעה חיצונית – לצערנו, אנחנו משליכים עובדות על אנשים אחרים עוד לפני שהספקנו להכיר אותם. לפעמים המראה החיצוני שלנו יכול להוות מכשול לא קטן כאשר רוצים להרשים אדם אחר.                                                                הביטו לשנייה במראה – מה אתם רואים? האם אתם לבושים בצורה "נוצצת" מדי? מוזנחת מדי? חשופה מדי? איך השיער? יש לכם משהו בין השיניים? מה לגבי ריח הפה? טוב, הבנתם את המסר..  זכרו, לאחר מפגש ראשוני, לא הייתם רוצים שמי שאמור לזכור אתכם – יזכור אתכם "בזכות" משהו שהפריע לו מלהתרכז בכם, אלא כבני אדם מעניינים ובזכות מה שאמרתם. לא לשכוח לבדוק את עצמכם לפני שנפגשים עם אדם אחר – וחשוב לא "להתגנדר" מולומולה, אלא עוד לפני המפגש, בחניה לאחר שיצאנו מהאוטו או בשירותים..
    • " אהההמממ…אחלה מזג אויר יש לנו פה…" לאחר שבדקנו איך אנחנו מצטיירים בפני העולם ומול המראה, עלינו לחשוב האם אנחנו בטוחים בעצמנו לגבי נושא הפגישה? מה אנחנו רוצים מהאדם שנפגשים עימו? לפעמים אפשר לדבר שיחות חולין שעות, שזה נחמד אך גם מעייף את הצד השני. לחשוב מראש, לפני הפגישה טוב טוב – מה אנחנו רוצים ממנו? או מהפגישה עצמה? מנסים להשיג מפגש נוסף? מוצר שיעניין אותו? לסדר עבודה לדודה שבאה מאמריקה..? איך אנחנו הולכים להתחיל לדבר? יש לשנן נקודות מפתח חשובות שחשוב לנו להציג. ממש לא היינו רוצים לשמוע את עצמנו בדרך חזרה הביתה צועקים באוטו: "זה מה שהייתי צריך לומר!!"
    • קצת על הומור: הומור זה דבר חשוב! יש לו השפעה לפעמית ממגנטת – הוא כל כך חשוב שאני חושב שכל אחד מאיתנו צריך לרשום לעצמו בפתקית קטנה או במכשיר הנייד שלו כמה משפטי "שבירת קרח" או "משפטי תגובה" טובים למקרים מסוימים שבהם הוא או היא עלולים להיתקל בהם. זה נותן לאחרים תחושה שאתה מהיר מחשבה, מעניין, רוצה להתחבב על אחרים ושנון. אבל, ראו הוזהרתם – הומור יכול גם להכשיל אתכם ודי בקלות - שימו לב שמה שאתם אומרים לא יפגע בקהל סביבכם, ורצוי שלא יהיה קיצוני באף נושא – שלא יהיה גס מדי, שוביניסטי, מכליל, גזעני וכו.. זה אולי נחמד למפגשים בין חברים טובים אבל עם אנשים זרים זה ממש לא מומלץ – יש סיכוי שזה "יתפוס" אבל זה יהיה סיכון גדול מדי. דבר אחרון שחשוב לציין – אדם מבוגר שמשתמש בהומור שונה מאדם צעיר. אנו מתייחסים לאנשים מבוגרים לפעמים ביותר כבוד בגלל גילם ונסיון חייהם. צעירים שמתשמשים באותו סגנון של הומור עלולים להיתפס לעיתים כ"ליצנים" גם אם זאת לא היתה כוונתם.
    • "היה לי נחמד אתמול"  דבר אחרון וחביב. אחרי המפגש, רצוי לעשות שיחת Follow Up לא רשמית..מה הכוונה? שיחה קלילה עם אותו אדם – לאו דווקא על הנושא המדובר (לפחות לא מיד בתחילת השיחה). לחשוב על נושא או שניים קלילים שדובר עליהם אותו במפגש. חשוב גם לציין בשיחה כמה היה נחמד לכם במפגש. למה זה חשוב? כי זה מראה על איכפתיות והחינניות שלכם כבני אדם, זה גורם לאדם שדיברתם עימו לא לשכוח אתכם – לפחות לא בקלות, משאיר טעם טוב להיכרות, ופותח דלת למידע חדש – אולי הוא הזיז משהו לגבי הנושא המדובר? אולי הוא חשב עליכם משהו לא כל כך חיובי וחשוב לדעת את זה כל עוד זה טרי ולנסות לתקן..על כל מקרה שלא יהיה, זה מאוד מומלץ.

מה אתם חושבים? יש לכם עוד עצות טובות? ספרו לי…

מיקי בן פורת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב