דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכשרת מדריכי רכיבה טיפולית 

מאת    [ 22/04/2012 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 4917 פעמים ]

רכיבה טיפולית הינו תחום מרתק המאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות ונכויות שונות לחוות הליכה ולתרגל שיווי משקל, קואורדינציה וחיזוק השרירים בסביבה טבעית תוך פיתוח הקשר הרגשי עם הסוס ובעיקר – הנאה, והוא אפילו מוכר על ידי קופות החולים במסגרת סל שירותי הבריאות הממלכתיים.

ההיסטוריה של הרכיבה הטיפולית

רכיבה טיפולית הוא תחום שהיה קיים לאורך ההיסטוריה עוד מימי יוון העתיקה שם שימש לטיפול בפצועי מלחמה ולשיקומם, שם גם הוטבע המונח היפותרפיה – היפו משמעו סוס, ואילו תרפיה – טיפול, וביחד היפותרפיה הינו טיפול באמצעות סוסים. בשנת 1875 רופא בשם קאסיין היה הראשון לערוך מחקר בתחום הרכיבה הטיפולית, ומאמצע המאה עשרים התחום מוכר באירופה וארה"ב. תחום הרכיבה הטיפולית קיבל האצה משמעותית לאחר שליז הרטל, רוכבת סוסים ידועה שלקתה בפוליו ושותקה בשתי רגליה, זכתה במדליית הכסף ברכיבה אומנותית על סוס באולימפיאדת הלסינקי בשנת 1952.

מי יכול להיעזר בטיפול באמצעות רכיבה על סוסים?

תחום הרכיבה הטיפולית מיועד למגוון רחב מאד של אוכלוסיות, בגילאים שונים. ניתן להתחיל לטפל בתינוקות צעירים, שם עיקר הטיפול אינו מתמקד ביכולות הרכיבה אלא החוויה הכוללת והטיפול המתלווה לרכיבה.

רכיבה טיפולית משמשת גם לטיפול במגוון קשיים ולקויות. הרכיבה הטיפולית משפרת יכולות מוטוריות וסנסוריות בילדים ומבוגרים וניתן בעזרתה לטפל במגוון מצבים פיזיים כשיקום לאחר פציעה, שיתוק מוחין, עיכוב בהתפתחות ועוד וכן בתסמונות רגשיות והפרעות תקשורת כגון אוטיזם, פיגור שכלי, מצבי טראומה וחרדה, היפראקטיביות הפרעות קשב וריכוז או לקויות תחושתיות. הרכיבה הטיפולית מומלצת גם לאנשים שאינם סובלים מלקויות ספציפיות אך מעוניינים לשפר את איכות חייהם.

מי מתאים לקורס מדריכי רכיבה טיפולית?

קורס רכיבה טיפולית למדריכים מתאים לאנשים היודעים לרכב, אוהבים סוסים, ורואים את ייעודם בטיפול באנשים בעלי צרכים מיוחדים. ישנם קורסים בהם קיימת דרישת קדם להיות בעלי תעודת הסמכה כמדריך רכיבה, ואילו בקורסים אחרים ניתן לעבור ולקבל את תעודת ההסמכה כמדריך רכיבה במהלך הקורס.

מה לומדים במסגרת קורס לרכיבה טיפולית?

במסגרת קורס למדריכי רכיבה טיפולית התלמידים לומדים על ההיסטוריה של התחום, על ענפי הטיפול השונים, התקינה הארצית ובינלאומית, לומדים להכיר את החווה, הציוד, והמתודולוגיה המשמשים עזרים למדריכי הרכיבה הטיפולית, אנטומיה ופיזיולוגיה וכן תהליכי התפתחות תקינים ולא תקינים של ילדים. בנוסף התלמידים לומדים כיצד מטפלים ומאמנים את הסוסים ואיך לבחור בסוס הנכון למטופל המתאים.

מסגרת הקורס משלבת רכיבה על סוסים בין אם כדרישה במסגרת הקורס או בדרישה לפעילות נוספת של התלמידים, לימוד עיוני וכן סטאז' מעשי.

כיצד לבחור בקורס רכיבה טיפולית ?

    • איזו תעודה מקבלים? האם היא מוכרת גם כתעודה בינלאומית? האם המוסד מוכר על ידי מנהל הספורט בתחום הכשרת המדריכים והמאמנים?
    • מה הם תנאי הקבלה לקורס? רצוי לבחור בקורסים שאינם מקבלים תלמידים ללא ניסיון רכיבה קודם. האם תעודת המדריך שמקבלים מתאימה לרכיבה בסגנון אינגליש (רכיבה אולימפית)? ווסטרן (רכיבה מערבית) או מדריך רכיבה בסיסי (המתאים לרכיבה טיפולית)? והאם אימוני הרכיבה נערכים בקבוצות קטנות בהתאם לניסיון וסגנון הרכיבה של הרוכבים?
    • מי המרצים בקורס? עד כמה יש להם ניסיון ברכיבה טיפולית?
    • האם יש סטאז' בסיום הקורס, בנוסף על ההתנסות בהדרכה במהלך הקורס עצמו? האם פעילות ההתנדבות בחווה מוסדרת על ידי מוסד הלימודים?

 

עבודה כמדריכי רכיבה טיפולית היא עבודה שיכולה להיות מהנה ומספקת, מאתגרת ותורמת הן למטופל והן למטפל. אנשים שמתאימים לעבוד כמדריכי רכיבה טיפולית הם אלו היודעים לשלב בין אהבתם לרכיבה וסוסים, ורצונם לעזור לאנשים אחרים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב