דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאבי גב - גורמים וטיפול ברפואה סינית 

מאת    [ 15/04/2012 ]

מילים במאמר: 873   [ נצפה 2535 פעמים ]

הגב התחתון מכונה ברפואה הסינית כ"משכן הכליות" מכיוון שזהו האזור שמתחת הכליות ומושפע ישירות ממצבן של הכליות ותמצית הצ'י המאוכסנת בהן. באזור זה של הגב עוברים גם ערוצי שלפוחית השתן שהינה בת הזוג של הכליות. ערוצים נוספים העוברים באזור זה וקשורים גם כן בכליות הם ערוצי העיבור, החגורה, הפיקוח והערוץ החודר (ים הדם). מסיבות אלו, כאשר הכליות נחלשות או כאשר נגרמת פגיעה חיצונית (פיזית או פתוגנית) נגרמת פגיעה בתפקוד הכליות וערוציה ומופיע כאב גב. חשוב להבין שפגיעה בכליות על פי הרפואה הסינית אינה פגיעה באיבר הכליות כפי שאנו מכירים מאנטומיה מודרנית אלא בתפקוד המשויך לכליות על פי הרפואה הסינית.

גורמי המחלה:
פלישה של פתוגן חיצון אל הגוף
באזור זה של הגב עובר ערוץ שלפוחית השתן אשר אחראי בין היתר על תפקוד השלפוחית ועל מערכת החיסון המגנה על הגוף מפני פלישה של פתוגנים חיצוניים. כאשר פתוגן חיצון כגון, קור, חום, לחות או רוח פולש אל הגוף הוא עשוי להשפיע על ערוץ זה ולהתמקם באזור הגב. עקב החום הרב בקיץ, יש הנוהגים לישון עם מזגן או מאוורר פתוחים הפונים אל עבר הגוף. בעקבות זאת פולש לגוף פתוגן של קור או רוח ונוצרת חסימה של ערוץ השלפוחית באזור הגב התחתון. פלישה של קור יכולה להיגרם גם בתקופת החורף עקב העדר חימום מספק וחשיפה של הגב לקור. חסימה של פתוגן לחות באזור יכולה להיגרם למשל כאשר בעקבות מאמץ ממושך בקיץ יוצאת זיעה הנספגת בחולצה. כאשר החולצה רטובה ונקבוביות הזיעה עדיין פתוחות הלחות של הזיעה אינה יכולה להתאדות ולכן נשארת על גבי הגוף וחודרת פנימה אל השכבות תחת העור. באותה מידה, הירטבות של כל הגוף בעקבות גשמי החורף יכולה להביא לתוצאה דומה. לאורך זמן, חסימה זו של הערוץ בגב התחתון יכולה להפוך לחום מקומי.

פלישת פתוגן רוח קור ולחות: כאב בגב התחתון לעיתים קל ולעיתים חזק, חימום האזור מקל על הכאב ובסביבה קרה או שינויי מזג אויר לקר או גשום הכאב מוחמר. כאשר פתוגן הרוח חזק, מיקום הכאב עשוי להיות משתנה מצד לצד ואף להקרין אל שתי הרגליים או עמוד השדרה. כאשר פתוגן הקור חזק הכאב יהיה במקום קבוע ויהיה בעיקר כאב קר (תחושת קור באזור הכאב) ויחסית חזק עד כדי חוסר יכולת להתכופף או להסתובב מצד לצד. כאשר פתוגן הלחות יחסית חזק, למרות שהכאב אינו רב יש תחושה של כובד ועייפות של אזור הכאב.

פלישת לחות חמה החוסמת תנועת הצ'י בגב: הכאב בגב יחסית משמעותי, יש תחושה של חום באזור הכאב גם כתחושה סובייקטיבית של המטופל וגם במגע ממושך באזור. הכאב מחמיר כאשר מזג האוויר מתחמם או שהלחות מתגברת. תנועה של הגב דווקא מקלה על הכאב. בנוסף השתן יהיה מועט ויחסית כהה מהרגיל.


פגיעה חיצונית או התשה של שרירי הגב
תנועה מאומצת של שרירי הגב באזור, אם בעקבות הרמת משא כבד או ישיבה ממושכת בתנוחה לא נכונה, מבלי לאפשר לשרירי הגב לקבל את המנוחה לה הם זקוקים תביא להתעייפות השרירים והתשתם. כתוצאה מכך נוצר כאב ותחושת עייפות של שרירי הגב התחתון. גם פגיעה חיצונית בגב כתוצאה מחבלה ישירה (מכה) או עקיפה (טלטול של הגוף) גורמים לדימום פנימי באזור שרירי הגב ולסטסיס של דם בערוצים העוברים באזור.

סטסיס חוסם את הערוצים: כאב הגב חד כמו דקירה ויחסית חמור, מקומו קבוע ואינו משתנה או נע למקומות אחרים, נחלש בשעות היום ומחמיר במהלך הלילה, מגע באזור הכאב מחמיר את הכאב ולכן אינו נעים, יכולה להיות היסטוריה של פגיעה פיזית במקום או פגיעה בגוף שהשפיעה על האזור. כאשר הכאב באזור עמוד השדרה מופיע קושי להתכופף או להסתובב והכאב מחמיר עם כל תנועה של הגוף.
נזק עקב מאמץ יתר של שרירי הגב: כאב מקומי וקבוע בעל אופי של תשישות ועייפות של השרירים, מחמיר לאחר מאמץ אך אינו מוקל ממש לאחר מנוחה. הכאב יחסית חמור בשעות הבוקר כאשר קמים מהמיטה ומוקל לאחר הנעה קלה של האזור הכואב.


חולשה של משאבי הגוף והכליות
הכליות הן איבר חשוב ביותר לחוסן הגופני של האדם וחלושת הכליות תתבטא בחולשה של הגוף. חולשת כליות יכולה להיות עקב מצב מולד, התשה ממושכת של הגוף בפעילות פיזית ללא מנוחה מספקת, לאחר מחלה ממושכת, זיקנה, קיום יחסי מין בצורה מופרזת ועוד. חולשה זו של הכליות מונעת הזנה של הערוצים שבגב ומביאה לכאב וחולשה של אזור זה.

חולשת כליות: תחושה של עייפות וחולשה (תשישות) של הגב התחתון משני הצדדים, עיסוי ומישוש של המקום מקל על הכאב, חולשה של הברכיים והרגליים כאילו אין כח לעמוד או ללכת. הכאב של הגב מחמיר לאחר מאמץ גופני ומוקל לאחר מנוחה ומתפרץ לעיתים תכופות. יכול להיות מלווה בקור בכפות הידיים והרגליים, קוצר נשימה וחוסר אנרגיה והכאב מוקל לאחר חימום האזור או חוסר מנוחה, נדודי שינה, יובש בפה ובגרון וחום בכפות הידיים והרגליים.


אבחנה מבדלת
יש לבצע אבחנה מבדלת בין כאבי גב ובין מחלות אשר יכולות להתבטא בין היתר בכאב גם, למשל: אבנים במערכת השתן (מלווה בבעיות שתן ? שתן תכוף, מועט, דחוף, טפטוף, דוקר) או סינדרום חסימתי (ראומטי ? דגש על כאבי פרקים בגפיים). רצוי להיבדק ראשית אצל רופא בקופת החולים ולבצע בדיקות כגון צילום רנטגן או אולטרסאונד במידה ויש חשש למחלות אלו.

הטיפול ברפואה סינית
במידה ומדובר בפתוגן חיצון אשר פלש לאזור הגב והביא לחסימה של הערוצים יתמקד הטיפול בסילוק של הפתוגן החוצה ופתיחה של הערוצים שנחסמו. כאשר מדובר בחסימה שנוצרה עקב מאמץ ממושך או פגיעה חיצונית, הטיפול יתמקד בהנעת הצ'י והדם באזור הגב ופתיחה של הערוצים. במקרים בהם כאבי הגב נגרמים עקב חולשה של הכליות או הטחול, יתמקד הטיפול בחיזוק איברים אלו וחיזוק העצמות והגב.


כמו כן במקרים שונים נשתמש גם בכוסות רוח, המסייעות בהנעת הדם בערוצים ושחרור השרירים, מוקסה (חימום מקומי) המסייעת בסילוק קור והזרמת הדם ואף שימוש באלקטרו-אקופונקטורה.

ניצן אורן B.Med TCM מומחה לרפואה סינית - צמחי מרפא ודיקור במחטים מומחה לטיפול בכאב, סוכרת, אירוע מוחי, נוירולוגיה, אורטופדיה, פציעות ספורט ועוד. 054-6761745




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב