דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפסיכותרפיסט ההוליסטי כשמאן מודרני 

מאת    [ 11/04/2012 ]

מילים במאמר: 537   [ נצפה 2361 פעמים ]

סקירה תאורטית
חוקרים רבים ניסו להגדיר את המושג שמאן, אך קשה מאוד לעשות זאת כיוון שיש הבדל בין שמאן לשמאן ובין תרבות לתרבות. עפ"י ויקיפדיה, שמאניזם הוא מכלול של שיטות אקסטאטיות ותרפויטיות המבקשות להשיג קשר עם היקום המקביל והבלתי נראה של הרוחות, על-מנת להשיג את תמיכתן בניהול עניינם של בני האדם. נחום מגד, בספרו "שערי תקווה ושערי אימה" מגדיר את השמאן כמנהיג רוחני, קוסם ורופא שבטי היוצר קשר עם הרוחות בדר"כ ע"י טכניקה של אקסטזה או של שינוי במצב התודעה. השמאן פועל במסגרת הקוד השבטי כדי לשמר או לשנות את פני הדברים, לעזור לאנשים במאבקי הקיום ובמצבי חרדה וכך לדאוג להרמוניה אנושית וקוסמית. ע"פ השמאנים שאני אישית הכרתי,  אוסיף שתפקיד השמאן הוא לדאוג לאיכות החיים של האנשים בקהילתו ברמה הפיזית, הרוחנית והנפשית. מניתי את ההגדרות הללו, כדי לשים את הדגש על כך שהשמאן שעליו אני עומד לכתוב במאמר זה, מקושר יותר לתפקיד המסורתי ולא לשמאן שמוכר כיום במערב (נאו-שמאניזם, שמאניזם מערבי, שמאניזם תיירותי, ניו אייג', וכו').

לעומת זאת, הפסיכותרפיה היא טיפול במשברים, בהפרעות ובמצוקות נפשיות באמצעים פסיכולוגיים. בעוד פסיכותרפיה מתייחסת לריפוי נפשי, המושג הוליסטי מוגדר כשלם (Whole), כלומר התייחסות לגוף ולנפש. מכאן נובעת הגדרת הפסיכותרפיה ההוליסטית הטוענת לריפוי נפשי דרך שימוש בהבנת האדם השלם המורכב מגופו, נפשו ורוחו. גישה טיפולית זו יוצאת מתוך הנחת היסוד שפגיעה במצבו הבריאותי של האדם נובעת מפגיעה באחד משלושתם או בכולם יחד- שהרי הם מצויים ביחסי גומלין כל הזמן (באופן מודע או לא מודע). כלומר, לפי הגישה הטיפולית של הפסיכותרפיה ההוליסטית ההתייחסות היא לכל הרבדים באופן שווה: הרובד הפיזי, הרובד המנטאלי והרובד הרוחני-אנרגטי. אם נבחן את הקשר בין הרבדים, אזי ישנה השפעה של מחשבות על רגשות והשפעה של המערכת האנרגטית על כל הרבדים. אם הכלי העיקרי של הפסיכותרפיה הקונבנציונאלית הוא השיח הטיפולי (כלומר המילים) הרי שהגישה ההוליסטית משתמשת גם בכלים נוספים השייכים לגוף, לנפש ולרוח. לדוגמה: מגע, דמיון מודרך, שימוש בתרגילי נשימה, תנועה, קול, צבע, התבוננות ומדיטציה.  השימוש בכלים אלה נועד להשיג שתי מטרות עיקריות: הראשונה היא להגיע אל שורשי הבעיה המצויה ברמה הלא מודעת ולהעלות אותה לרמה המודעת. המטרה השנייה היא הקניית כלים להתמודדות עם מצבי מתח וקונפליקטים פנימיים, ולשמירה ותחזוקת  אורח חיים בריא, תוך שימת דגש על הגשמה עצמית והתפתחות אישית.


מה הקשר בין השמאניזם המסורתי לפסיכותרפיה הוליסטית ?
עפ"י ההגדרות אפשר כבר להבחין בקשר הראשוני החשוב מכל שגם הפסיכותרפיסט וגם השמאן תכליתם לעזור להפחית מצוקה, לשפר את איכות החיים ולטפל במשברים. תפקידו של השמאן הוא איזון והרמוניה אצל המטופל וריפוי הקשר שלו עם הקהילה שלו, עולם הרוחות והטבע. מעל לכל תפקידו לעזור לקהילה לשמר את מערכת האמונות ואת המבנה החברתי של השבט שלו. כמובן שדרכו היא מעל לכל רוחנית, אך יכולתו נמדדת בהתאם לצרכים החברתיים של אותו שבט. תפקידו החברתי הוא להגן על החיים, על הבריאות, על הפוריות, ועל הקשר הרוחני של הקהילה עם העולם שמעבר (מוות, מחלות, משברים, רוחות רעות וכו'), בעוד שתפקידו של הפסיכותרפיסט הוא לעזור לאינדיבידואל. כמובן שבפרספקטיבה רחבה יותר העזרה היא קהילתית, אך המטרה הראשונית של הטיפול היא עזרה למטופל.
בעוד שהפסיכותרפיסט ישתמש במילים, בסמלים וברעיונות כדי לעזור למטופל בשינוי דרכי החשיבה והדפוסים המזיקים לו וכמו כן, יעזור לו לעורר את כוחות הריפוי הטבעיים שלו ולהפוך כוחות אלו לזמינים בכול עת שהמטופל בוחר בכך, הרי שהשמאן ישתמש בטקסים ובסמלים כדי להזכיר למטופל, את ההקשר למסורת, לאמונה, למיתולוגיה ולסמלים של השבט שאליו הוא שייך.  

לקריאת המאמר המורחב :
http://www.morisoz.com/?page_id=262

מוריס עוז - www.morisoz.com
מלווה תהליכי ריפוי, העצמה ומודעות דרך עבודת גוף-נפש-רוח, באמצעות הילינג, דמיון מודרך ופסיכותרפיה. חבר בצוות ההוראה במכללת רידמן במסלול פסיכותרפיה הוליסטית .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב