דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור מהמצאת מסמכים בהליכי הסדרת מעמד 

מאת    [ 08/04/2012 ]

מילים במאמר: 352   [ נצפה 2372 פעמים ]

לא אחת, נתקלים אזרחים ותושבים ישראליים בקושי להמציא מסמך כזה או אחר במסגרת הליך הסדרת המעמד בישראל עבור בני זוגם הזרים, אם כחלק מנהלי משרד הפנים ואם על בסיס שיקול דעתו השרירותי של פקיד מנהל האוכלוסין המטפל בעניינם.

אותם מבקשי מעמד בישראל מנועים מלהתחיל בהליך, להמשיך בו או לסיימו, וזאת מאחר ואין באפשרותם להמציא מסמכים מארצות מוצאם. לעתים, אין באפשרותם להמציא דרכון תקף, לעתים אין הם יכולים להמציא תעודת יושר ובמקרים מסוימים תעודה המעידה על מצבו האישי הקודם של בן הזוג הזר (שנישא לאזרח הישראלי או שהוא הידוע בציבור שלו), ולעתים במסמך אחר.

אמנם במרוצת הזמן חל שינוי באופן הדרישה להצגת מסמכים והשרירותיות שאפיינה את דרישת פקיד מנהל האוכלוסין פחתה, ועם זאת, קיימים מקרים לא מעטים בהם פקיד מנהל האוכלוסין, רואה עצמו חופשי לדרוש הצגת מסמך כזה או אחר ולהורות על הפסקת הליך הסדרת המעמד בעיצומו, ככל ואותו מבקש מעמד לא הצליח להשיגו.

ככלל, מדובר במסמכים שהדרישה להציגם בפני משרד הפנים, מצויה בגדר סמכות פקידי מנהל האוכלוסין ועם זאת, בשל האופן השרירותי שבו מופסק הליך הסדרת המעמד, עם כישלון מבקש המעמד מלהמציא את המסמך המבוקש, גם אם מטעמים שאינם בשליטתו, ובשל העובדה, כי אין קריטריונים ברורים המאפשרים לקבל פטור מהצגת מסמך כזה או אחר, התחושה המתקבלת הינה, כי פקידי מנהל האוכלוסין שמים להם למטרה להתיש את הפונים אליהם מתוך מטרה לסרבל ולתקוע טריז בגלגלי ההליך.

אין מנוס מלהסיק, כי התנהלותם של פקידי מנהל האוכלוסין נובעת ממדיניות, גם אם אינה רשמית, של משרד הפנים שעניינה, הבאת הפונים אליהם לכלל ייאוש, תוך התשתם.

מסקנה זו מתחזקת לאור "התקפלות" מנהל האוכלוסין ונסיגתו לאחור אל מול עתירות המוגשות על רקע קשיים בירוקרטיים בהצגת מסמכים ו/או בהשגתם על ידי מבקשי מעמד בישראל.

בהקשר זה נוסיף ונציין, כי גם בתי המשפט בפסיקתם הכירו במתן פטור מהמצאת מסמכים באותם מקרים חריגים בהן ניתן הסבר מניח את הדעת להעדרו של מסמך נדרש, או אז מצופה מרשות מנהלית כי תשקול בחיוב מתן פטור או הקלת-מה מדרישותיה הפורמאליות, על בסיס פרטני וככל שהנסיבות תצדקנה לעשות כן.  

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעו"ד מוסמך לקבלת ייעוץ מלא. אין בכתבה זו כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הח"מ.

 

 

בן משה, אלשוילי – משרד עורכי דין | Ben-Moshe, Elashvili – Law Offices     Tel: 03-6091888 | Fax: 077-4448047 P.O.B 3440 Ramat-Gan 52136   E-mail: href="mailto:david.b@belaw.co.ildavid.b@belaw.co.il">">david.b@belaw.co.il Web: www.belaw.co.il  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב