דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אני רק שאלה . . . 

מאת    [ 07/04/2012 ]

מילים במאמר: 799   [ נצפה 3796 פעמים ]

אני רק שאלה . . .

לפעמים כזה, בא לי "לשבור את הכלים" למי שמשחקים כל היום ב"נדמה לי" ו"בכאילו", לובשים איצטלה כזו או אחרת, כל תקופה לפי הטרנד שלה. וכל פעם כשאני רואה ידיעה בסגנון בדומה לזה: TheMarker "האופנה החדשה בשוק המניות: אחריות חברתית" (1.4.2012)עמי גינצבורג,
[לקישור]
אני אומרת לעצמי שהלוואי וזה היה אמיתי, מהלב, למרות שגם כך, אפילו שזה בכאילו, זה עוזר, ועדיף מכלום.
אבל זה מחושב ו"בכאילו" כל כך, שלפעמים מתעורר בי, אם אני רוצה או לא, "אביסלה" (קצת) שאט נפש.

פעם היה ה"גרינוואש", וחברות ותאגידים שחלקם הגדול מזהמים כבדים "עשו למען הסביבה", וכמובן הם דאגו שזה יהיה בתקשורת. בו בזמן, הם ממשיכים לפעול, כשלפעמים התעשייה מזהמת מיסודה, מושתת ומבוססת על זה, וכעת יש אפילו בית ספר ללימודי הסביבה על שם איזו תעשייה מזהמת, נו, שוין...

ה"גרינוואש" שינה יעד, קצת "פאסה" ומה שהולך עכשיו זו לא תרומה לסביבה אלא "אחריות חברתית". כלומר תרומה לקהילה, לתרום באיזה אופן ולפעול בקרב אחת האוכלוסיות הנזקקות, כמו ילדים למשפחות מצוקה, חינוך, בתי ספר ומעונות יום לאוכלוסיות מאותגרות- אלה בעיקר "הולך".

גם במקרה זה המון דברים חיוביים נעשים, אין להתכחש לתרומה העצומה שיכול לתרום תאגיד גדול, ולו זה ב"כאילו", ולמען הפרסום והאפקט הציבורי החיובי. עדיין, זה יותר טוב מכלום, וכשזו חברה גדולה יכולת הנתינה גדולה, ויש בכוחה לעשות יותר גם כשזה ב"כאילו".

הקטע שזה נעשה בצורה שקולה ומחושבת, למען רייטינג ופרסום, כשהיום מתחרים ארגונים ותאגידים ביניהם גם מבחינת "כמה ומי תרם לקהילה", וזה בהחלט אחד המדדים.

פעם הצעתי, שבמקום לפעול בתחום בתי ספר ומעונות יום, ילדים, כמו שכולם עושים אולי כדאי להפנות קצת, מזרקור הנתינה הזה, ולתת עזרה וקצת תקווה לאוכלוסיות אחרות שזקוקות נואשות לעזרה ועידוד, שאליהן כמעט ולא מגיעים באפיק הזה של "אחריות חברתית". כמו: נוער רחוב במצוקה, נערות במצוקה, אוכלוסיות עם בעיות סמים, חסרי בית, ופעילות למען בעלי חיים.

התגובות שקיבלתי היו לא נינוחות, כאילו "העמדתי מישהו אל הקיר", והבנתי שכנראה זה נראה "יפה" ו"נחשב" יותר בפרסום כשזו פעילות בקרב האוכלוסיות המקובלות, כי זה "נראה טוב יותר", ו"מקובל", ועדיף לחברה או תאגיד גדולים להיות קשורים בפרסום עם חינוך וילדים מאשר עם זקנים, חסרי בית, או מיריעין בישין אחרים.....

ומאז כל פעם שאני רואה בתקשורת משהו בסגנון של "מעורבות חברתית" מתפרצת אצלי "חררה" קשה.

יש הרבה אנשים נפלאים, אזרחים, שמתנדבים שנים רבות, על חשבונם, כספם, וזמנם, במסירות וחמלה לאין סוף, למטרה טובה זו או אחרת. הם לא רק שלא מקבלים טפיחות על השכם, אלא ריקושטים מהסביבה ואפילו הרשויות מנסות לשים להם מקלות בגלגלים, ובהחלט יש דוגמאות לכך.

לעומת זאת מי שיש לו בשפע, ממילא, ופחות מרגיש את המאמץ והתרומה הכספית מאשר אדם אזרח רגיל שמתנדב, אם זה איל הון או תאגיד ענק, הוא - מקבל הנחות מס, זה מוכר כהוצאה, הפרסום משבח אותו, יש לו אהדה ציבורית, ובסופו של דבר הוא מרוויח מכך עסקית.

מי שבאמת בוחר לפעול למען הקהילה, או הסביבה, עושה זאת בלי קשר ל"טרנדים", אינו מפרסם בתקשורת כל שני וחמישי, אין לו על כך זיכוי הטבות מס, להיפך לרוב הוא מוציא מכיסו, והזמן המושקע על חשבונו שלו, ואחרי יום עבודה. הוא גם אינו עושה חשבון משוכלל מה נראה "טוב" יותר "ברזומה", הוא פשוט עושה מה וכמה שהוא יכול, בין אם זה נראה פחות יפה או יותר יפה, בין אם זה "נחשב" או "לא נחשב", בין אם זה בטרנד כרגע או לא.

לכן למצקצקים בלשונם כשרואים שמישהו מאכיל במסירות חתולי רחוב עזובים, עוזר לבעלי חיים במצוקה, פועל בקרב חסרי בית, נרקומנים וזונות, או שואלים אותו בלגלוג כפי ששמעתי לא פעם אם:"אין לו מה לעשות? תתרום בבית כנסת או תעזור לילדים" (כשהם עצמם כמובן אינם עושים מאום למען אף אחד אחר מבלבד עצמם), אני כחוט השערה מלעשות תנועה מגונה ולתת להם באותו טון דיבור a peace of my nind, או אולי פשוט לגמוז אותם סופית באיזו צורה.
מי שבדעה ש"לפני שעוזרים לבעלי חיים ראוי יותר לעזור לאנשים", שימו לב זה הרי בדיוק על אותו עקרון בדיוק...

כשרוצים לעזור, מוצאים לבד למי, רואים זאת, לא עושים חשבונות לא כאלה ולא אחרים, לא מי ראוי יותר ומי פחות, עושים במה שקרוב ללב, במה שיכולים. העשייה עצמה למען האחר, מי שלא יהיה, מבורכת וראויה להערכה ולעידוד, ולא לריקושטים קטנוניים, וציקצוקי לשון, ומי שאינו עושה דבר ראוי לו לסכור פיו, סייג לחוכמה או לאי עשייה שתיקה.

פעילות למען בעלי חיים דרך אגב אינה "נחשבת" משום מה לא מבחינת החוק כזיכוי או הטבת מס, לא כ"פעילות למען הקהילה" בארגונים גדולים ובתקשורת, וגם לא כ"פעילות למען הסביבה" - האם בני האדם אינם גרים על הכדור הזה יחד עם הסביבה, שכוללת כמובן גם בעלי חיים?
לא, אני רק שאלה, אז שואלת....


את הפוסט המשובח הזה של אלה אבין מזכ"ל נח,
[לקישור] לאחר שעלה הפוסט, מאחר ואנו מדברות על דבר כה דומה הבאתי אותו גם אליכם. מאמינה שכל אחד יכול למצוא גם בו נקודות הזדהות משיקות אליו.
תודה אלה, אהבתי מאד מה שכתבת.

עלה במקור כולל תמונות ולינקים בבלוג שלי כאן
[לקישור]

התחברות אל בע"ח במקום לשלוט בהם מרוממת אותנו לכוכבים (ברברה קלו הנד) http://cafe.themarker.com/user/114149/        bonbonyetta@walla.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב