דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מגע בטיפולי הידרותרפיה 

מאת    [ 26/03/2012 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 4076 פעמים ]

הידרותרפיה הינה שחייה טיפולית, בה קיימים יחסי מטפל-מטופל. הטיפול ההידרותרפי משלב למעשה תרגילים במים, כאשר המטפל מדריך את המטופל כיצד לבצע תרגילים אלו.


אלמנט עיקרי בטיפול ההידרותרפי הינו אלמנט המגע. המטפל, בכדי להדריך את המטופל כיצד לבצע את התרגילים באופן נכון ובריא וכדי לשלב עבודה תרפויטית, נוגע במטופל לאורך רוב חלקי הטיפול.


במחקר זה נבדקה מהי משמעות המגע בטיפול ההידרותרפי וכיצד תופסים מטפלים את השלכות המגע על המטפל, ומהן הסוגיות המרכזיות שעולות בהקשר זה.


 


הידרותרפיה - חשיבות המגע


מגע הינו החוש הראשון אשר מתפתח בקרב פעוטות, והוא גם החוש האחרון אשר אובד בתהליך המוות. בכל אדם קיים הצורך בקשר אינטימי והוא מתקשר באופן כמעט מידי לצורך אימהי (

Phelan, 2009).


על אף חשיבותו של המגע ומרכזיותו בהתפתחות הפרט, יש מגבלות שונות במגע בין מטפלים למטופלים והן מעוגנות בקודים אתיים.


מאחר והפסיכולוגיה מאמינה בקשר גוף-נפש, קיימים מקצועות טיפוליים שונים, המאמינים כי על מנת ליצור אווירה טיפולית בטוחה ומחזיקה, לעיתים אין צורך בדיבור, אלא במגע, מתוך ראייה שמגע הינו גורם משפיע חיובי על המטופלים.


מחקרים בתחום השפעת המגע על מטופלים, מראים כי למגע זה השפעה רבה על שיפור מצב המטופלים ועל היווצרות קשר עם הסביבה. בסדרת מחקרים שנעשו בתינוקות פגים ורגילים, נמצא כי תינוק אשר עבר טיפול של מסאג' על ידי מטפל או על ידי הוריו, התפתחותו השתפרה משמעותית


בנוסף, נמצא כי גם בקרב ילדים בעלי אוטיזם והפרעות דומות אחרות, לטיפול במגע בכלל ובמסאג' בפרט קיימת תרומה רבה. בקרב מתבגרים בעלי

ADHD, נמצא כי קבוצה שעברה במשך כשבועיים טיפול במסאג', הייתה רגועה יותר לאחר הטיפול, והילדים בה התנהגו בפחות עצבנות ותזזיתיות. עוד נמצא כי טיפול במסאג' מפחית רמות חרדה ודיכאון.


בהידרותרפיה, לטיפול במגע חשיבות רבה עבור המטופל, ולמגע המטפל השלכות שונות על המטופל. על מנת להיכנס למים נדרשת הסתגלות, כאשר אחת הבעיות הראשונות בתחום ההידרותרפיה הינה הרגישות של הפנים, האף, האוזניים והפה. בכדי להתגבר על בעיה זו ובעיות נוספות, נדרשת אוירה רגועה ונעימה, כאשר למטפל חלק חשוב בהרגעה ובהשריית ביטחון. המגע ההדוק עם המטפל עוזר בהרגעה, במיוחד עם ילדים, כאשר על ידי חיבוק כתפי המטפל ותוך כדי החיבוק, נערכת למידה והכרת השפעת המים על גוף .


 


קשיים בטיפול  הידרותרפי בעקבות שימוש במגע


מטפל עלול להימנע ממגע במטופלים עקב חשש שמא מגע המטפל יתפרש לא נכון ויוטל ספק באמינותו ובמניעיו, וכן האפשרות של הגעה לבית משפט או התמודדות מול ועדת אתיקה. גורם שחשוב לקחת בחשבון בנושא זה הוא הפרשנות השונה של גברים ונשים למגע. מחקרים מראים כי גברים מייחסים חשיבות להקשר המגע, בעוד נשים מייחסות חשיבות לחלקי הגוף בהם המטפל נוגע. החשש מכך שהמגע בטיפול יוביל לקיום יחסי מין עם המטופל/ת או שיטענו טענות שכאלה כנגד המטפל/ת, הינו החשש הגדול ביותר של המטפל/ת .


הטיפול במגע בנוי ומתוכנן על פי שלבים. שלב הכרחי בתהליך הטיפול ההידרותרפי הינו הפחתה הדרגתית של הקשר הישיר מטפל-מטופל. לאחר בניית האמון בטיפול כתוצאה משימוש במגע ולמידת התרגילים, על המטפל להגיע לשלב בו תתקיים שמירה על קשר עין תמידי עם המטופל והחזקה עדינה שלו.


 


לסיכום, המגע בין המטפל למטופל תוך כדי טיפול הידרותרפיה, כאשר הוא נעשה באופן נכון תוך שמירה על כללים וגבולות ברורים, הוא כלי חשוב להצלחת הטיפול, בעיקר עם אוכלוסיות מיוחדות, אצלן יש לבנות אמון וקירבה מיוחדת אל המטפל.


 

גבי טפרברג, מנכ"ל גלגל הצלה, המרכז ללימודי שחייה, הידרותרפיה   טלפון: 09-7679623 09-7664529 פקס: 09-7668475 אתר: הידרותרפיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב