דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמח אם - MOTHER PLANTS 

מאת    [ 19/03/2012 ]

מילים במאמר: 747   [ נצפה 2622 פעמים ]

 

צמחי אם - איך, למה, ומתי?

 

צמח אם, או בשמו המקצועי צמח תורם, זהו צמח שאנו משאירים בשלב גדילה מתמשך ואיטי על מנת לקחת ממנו שכפולים גנטיים הנקראים ייחורים. ההבדל בין גידול מייחורים לגידול מזרעים הוא קצב הגדילה ואיכות השתיל. בעוד תהליך ההנבטה הינו ארוך (לעיתים אף כפול בזמן) לעומת תהליך השכפול הגנטי, (התהליך הקצר יותר), כלומר קצב גדילת הצמח מהיר יותר כשהוא מתחיל מייחור לעומת כשהוא מתחיל מזרע, הרי שגם לקיחת השכפול הגנטי מבטיחה למגדל כי כל המאפיינים הנמצאים בצמח האם יעברו במדוייק לייחור, כלומר אם ניקח ייחור מצמח חמוץ, כמו הלימון, הייחור יהיה חמוץ כמו המקור ויגדל להיות כמו המקור ממנו נלקח. אם ניקח צמח עשיר בריח וטעם כמו נענע וניקח ממנה שכפול גנטי, גם הייחור יהיה בעל ריח וטעם עשירים. לעומת זאת, אן ננביט כל פעם מחדש זרעי נענע, כל צמח וכל זרע יהיה בעל מאפיינים גנטיים שונים, כלומר, בדוגמא שלנו, בעל טעם וריח שונים. כל זרע הוא עולם חדש בפני עצמו לעומת ייחור שהינו העתק כמעט מדוייק של מקורו מצמח האם.

 

צמח אם צריך להיות צמח חזק, בריא, ללא מחלות, ללא פגיעות מזיקים, ללא בעיות חומציות, שכן במידה ומדובר בצמח לא חזק וחולה, בעיותיו יועברו לייחורים שניקח.

על מנת להחליט מי הוא צמח האם שלנו, עלינו לבחון את כלל הצמחים שלנו, כל עוד הם נמצאים בשלב גדילה ולא עברו לשלב פריחה (אם קיים כזה בסוג הגידול), לראות מי מהם נראה הכי בריא, מי הכי חזק, מי מהם נראה ללא מחלות ומזיקים. נחפש את הצמח בעל הצבע החזק ביותר, הבשרני ביותר, כשגבעולו עבה יחסית לשאר, בעל כמות העלים הגדולה, ועוד פרמטרים רבים התלויים למעשה בסוג ובזן הצמח אותו אנו מגדלים.

לאחר שבחרנו את צמח האם המתאים לנו, נסקור בקצרה את אופן הטיפול והאחזקה של צמחי אם. כאמור, אנו בוחרים צמח בשלב גדילה ולא בשלב הפריחה שכן במעבר בין שני השלבים הצמח עובד שינוי מינראלי והורמונלי בתוכו, דבר שעלול להשפיע על סיכוי ההישרדות של הייחורים שנרצה לקחת. את צמח האם נגדל בשלב גדילה מתמיד כלומר מינימום 18 שעות אור ו-6 שעות חושך. כדאי לאורך כל חייו של הצמח להעביר אותו לעציצים גדולים יחסית, של עד 18 ליטר, ולדשן בדשנים המתאימים לשלב הגדילה. בנושא הדשנים, מומלץ שלא להשתמש במינון המלא של דשני הגדילה, אלא במינון נמוך עד כדי מחצית. רק במידה ואנו רוצים להוציא ייחורים בקצב מהיר, נדאג לדשן את הצמח במינון המלא, על מנת שלאחר כל לקיחת ייחורים, הצמח יתאושש במהרה ויאפשר לקיחת ייחורים חדשים במהירות חדשה יחסית.      כאמור, ברוב המקרים אנו מעוניינים בגידול איטי יחסית של צמח האם. לכן כדאי גם לגדלה באור בעל עוצמה נמוכה כלומר אין חובה לגדל צמחי אם תחת מנורות לחץ גבוה (משולבות או מטאל-האליד) אלא ברוב המקרים מספיקה מנורת פלורוסנט בעוצמה של 85 וואט (לפחות) שהיא מנורה בעלת עוצמה נמוכה יותר (לומן נמוך). על ידי כך שחוזק האור יורד בשימוש במנורת פלורוסנט, יורד גם קצב גדילת צמח האם שבחרנו, והוא גדל לאיטו, בבטחה, מתחזק והופך עמיד יותר ויותר

מבחינת מצע הגידול, ניתן לגדל צמח אם בכל מצעי הגידול הקיימים: אדמה, קוקו-פרלייט, הידרוטון, פרלייט, צמר סלעים. על מנת לשמור על קצב גידול איטי יותר כדאי לגדל את צמח האם באדמה ולא במצעי גידול הידרופוניים כדוגמת הקוקו-פרלייט, ההידרוטון והמים. חשוב להתאים את הדשנים בהם נאכיל את צמח האם למצע הגידול. כמו כן, בהתאם למצע הגידול והדשנים בהם נשתמש להאכיל את צמח האם, תיקבע רמת החומציות שהצמח יזדקק לה. אתם מומלצים לפנות אלינו בטלפון או במייל על מנת לקבל מידע זה.

הדשנים המתאימים לשימוש להשקיית ודישון צמחי הם:

BIO-BIZZ: ביו-גרו במינון של עד 2 מ"ל, רוט ג'וס עד 1 מ"ל, אלגה מיק עד 1 מ"ל. (כל המינונים פר ליטר)

HESI: TNT (תווית צהובה) עד 2.5 מ"ל, ושורשים עד 1 מ"ל (כל המינונים פר ליטר)

ATAMI: דשני הבסיס A+B עד1.5 מ" (כל המינונים פר ליטר)

CANNA: ריזוטוניק עד 1 מ"ל (כל המינונים פר ליטר)

 

אנו ממליצים על חברת HESI, לאלו המגדלים במצע גידול הידרופוני ובאדמה, ועל חברת BIO-BIZ  לאלו המגדלים במצע גידול אדמה ומעוניינים לשמור על האורגניות שבגידול. כמו כן, מומלץ להוסיף לפני ואחרי לקיחת הייחורים השקייה אחת עם ריזוטוניק מבית קנה ההולנדית

על מנת להבין ולדעת כיצד לוקחים ייחורים, לחצו כאן למאמר המסביר זאת

לרשותכם עומד ארסנל שלם נוסף של עיצות והדרכות בנושא גידול צמח אם שהיריעה קצרה מלהכיל, על מנת לדעת ולהבין יותר בנושא זה אתם מוזמנים לעבור באחד מסניפנו לשם קבלת ייעוץ הנושא זה ובנושאים נוספים רבים

לסיום, צמח אם, אם נטפל בו כראוי, יכול להוות מקור לייחורים ולשכפולים גנטיים לאורך זמן רב, לעיתים אף שנים, צמח האם שומר עבור ייחוריו את מקוריות הטעם, הריח, בשרנות העלים עוד פרמטרים רבים אחרים, פרמטרים שהמגדל לא יכול לשמור אם מתחיל כל פעם מחדש בזריעת זרעים והנבטתם.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב