דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה עושים כאשר הילד מסרב להגיע לטיפול? 

מאת    [ 16/03/2012 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 6253 פעמים ]

 

ילדים רבים מסרבים  ליצור קשר עם גורמים טיפוליים כגון יועצת ביה"ס, פסיכולוג או עו"ס.  הילד יטען שהוא  לא צריך עזרה, שהוא מסתדר יפה מאד לבד, שנמאס לו ש"חופרים" לו, שההורים ילכו לטיפול וכיוצ"ב.

חשוב להבין כי קשיים התנהגותיים של ילדים אינם מתפתחים בחלל ריק. הם מלווים לעיתים קרובות בקשיים מתמשכים  במשפחה או בסביבתו הקרובה של הילד. ילדים רגישים נוטים 'לדבר' את הקושי בהתנהגותם ובכך מצליחים להסב את כל תשומת הלב אליהם, כאשר בפועל התנהגותם הנה סימפטום לקושי גדול יותר.

כאשר מתגלה קושי גדול עם אחד מבני המשפחה, כדאי מאד לבדוק את המערך המשפחתי כולו. מומלץ להורים לפנות במקביל לטיפול בילד להדרכה הורית. על ההורים לשוחח עם הילד. להסביר לו שאף אחד לא מושלם, שכל החיים נשאף ללמוד ולהשתפר  ושגם הם נמצאים בתהליך של ליווי והדרכה כיצד להיות הורים טובים יותר.

ככלל לא ניסוג מול התנגדות, אבל גם לא נילחם בה. לפעמים התנגדות הילד לטיפול נובעת מחשש או חרדה. ניתן 'לפרק' אותה באמצעות הסכמה, הבנה והרגעה.  יש לחזור ולהדגיש את הכבוד שרוחשים  לילד לעצמאותו ולפרטיותו. לחזק אותו שאכן הוא עצמאי ומסתדר יפה לבד, אבל תמיד יש מקום לשיפור וזו לא בושה להתייעץ ולקבל עזרה. מומלץ להסביר לילד כי  ניתן  ללמוד הרבה ממטפל מנוסה  שפוגש הרבה ילדים כמוהו  בהרבה מצבים וכן להדגיש לפניו שגם הוא בוודאי  יוכל ללמד את המטפל כמה וכמה דברים...

מטפל טוב יצליח ברוב המקרים להסיר את התנגדות הילד לטיפול במפגש הראשון או השני ולכן מומלץ מאד לעבור את שלב ההתנגדות הראשוני של הילד, על סמך דעה שאיננה מבוססת כי טרם פגש את המטפל.  

חשוב להבין כי במקרים רבים הילד עשוי להמשיך  לבטא התנגדות לטיפול, לכאורה, על מנת להוכיח להוריו שצדק בסירובו הראשוני, או  לצורך קבלת רווחים משניים כגון- עידוד, מחמאות ופרסים. נוכל לדעת אם מדובר בהתנגדות מדומה או אמיתית לפי רמת השמחה והאנרגיה שלו בדרך אל המפגש הטיפולי ולאחריו.

במהלך הטיפול, עשוי להיווצר משבר זמני, אשר עלול לפגוע ברצון של הילד להמשיך להגיע לטיפול. צריך להיות ערים לכך ולבדוק זאת עם הילד ועם המטפל. אולי הילד נעלב או נפגע ממשהו שהמטפל אמר, אולי הילד  מרגיש שהוא מאכזב את המטפל  ולכן הוא מתבייש להמשיך להגיע וכו'. יש לרדת לעומק העניין  על מנת לחזור לשגרת הטיפול.

אנו כהורים, רוצים את הטוב ביותר עבור ילדינו ונעודד אותם לקבל כל טיפול ועזרה. יחד  עם זאת ולמרות כל מה שנכתב לעיל חשוב להבין שלא  ניתן לכפות על ילדים טיפול רגשי קבוע. ילדים שמתנגדים באמת לטיפול מסוג זה, לא ירוויחו ממנו דבר ואף יגרם להם נזק. עלינו כהורים לסמוך על הילד ולהאמין שידע לקבל את סוג העזרה המתאימה לו בזמן שיתאים לו. 

דפנה ממן: עו"ס מומחית לטיפול בנוער והדרכת מבוגרים.


טל' 054-9908048 dona64@gmail.com


https://alhasapa.co.il/%D7%93%D7%A4%D7%A0%D7%94_%D7%9E%D7%9E%D7%9F




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב