דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול רגשי לאנשים עם פיגור שכלי באמצעות בעלי חיים 

מאת    [ 13/03/2012 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 5582 פעמים ]

טיפול בעזרת בעלי חיים קיים בארץ כבר כמה עשרות שנים. בשנים האחרונות הוא זוכה לחשיפה רבה בזכות היכולת שלו לייצר קשר בלתי אמצעי רב עוצמה בין מטופל לבעל חי, כחלק ממהלך של טיפול רגשי יעיל מאוד. לאנשים עם פיגור שכלי, המפגש עם בעל חיים בתיווך מטפל יכול להיות מעצים ומצמיח. בעלי חיים במסגרת טיפולית, יוצרים קשר ישיר ורגשי שלא דורש מלל. הם מקבלים את המטופלים ללא תנאי כפי שהם ומעניקים אהבה ורוך, שהרבה מבעלי הפיגור השכלי זקוקים להם. במקביל נעשית עבודה טיפולית גם עם מגוון רחב של אוכלוסיות נוספות, בתיווכם של מטפלים מוסמכים בטיפול באמצעות בעלי חיים, בוגרי מסלולי הלימוד הקיימים בשורה של מכללות ובתי ספר בארץ.

אתגרים בחייהם של בעלי פיגור שכלי

פיגור שכלי, ברמותיו השונות, מציב בפני החיים איתו לא מעט אתגרים. לפיגור יש השלכות רחבות מעבר לתחום הקוגניטיבי. ברמה החברתית והרגשית, אנשים עם פיגור נוטים לחוש דחייה חברתית בסביבת בני גילם ואפילו בתוך המשפחה. הקושי הקוגניטיבי יכול להקשות על הבנת מצבים חברתיים ועל יצירת קשרים בין אישיים הדדיים. אנשים בעלי פיגור נוטים לתחושת חוסר מסוגלות ולדימוי עצמי שלילי ואלה מקשים עליהם להתפתח עד למלוא הפוטנציאל שלהם ולקיים חיים יצרניים ועצמאיים.

טיפול באמצעות בעלי חיים ותרומתו לרווחת אנשים עם פיגור שכלי

הטיפול באמצעות בעלי חיים נותן מענה לכמה מהאתגרים הללו. ראשית, הטיפול מאפשר תרגול של קשר הדדי ואמפתי. לרוב המטפל מצמיד לכל מטופל בעל חיים שהוא אחראי עליו. האחריות יכולה להיות פונקציונלית : לקחת אותו לעשות צרכים, להאכיל, להבריש את שיערו, אבל יש לה גם מימד רגשי : המטופלים לומדים תוך כדי התהליך הטיפולי לתת ולקבל אהבה ויכולים להשליך מתחושותיהם האישיות אל בעל החיים. כל אלה מאפשרים למטופלים בעלי פיגור שכלי לפתח את הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות, להרגיש אהובים ורצויים וגם לעבד תחושות קשות דרך בעל החיים. אחת העוצמות הייחודיות של הטיפול הזה הוא בהדדיות שבו : המטופל ובעל החיים, מטפלים זה בזה.

טיפול בעזרת בעלי חיים ואוכלוסיות נוספות

טיפול בעזרת בעלי חיים מתקיים, כאמור, אצל אוכלוסיות נוספות : נוער בסיכון, אנשים בפוסט טראומה, ילדים עם הפרעות התנהגות, בעיות קשב וריכוז, לקויות למידה, מטופלים על הספקטרום האוטיסטי, אנשים הסובלים מבעיות נפשיות כמו הפרעות חרדה ודיכאון ובני הגיל השלישי. בכל אחת מקבוצות המטופלים האלה, ישנם אתגרים אחרים : פיתוח היכולת לקשר הדדי חיובי, פיתוח אחריות ומסוגלות, עיבוד חרדה וכעסים, הפגת בדידות ומצבי חרדה (בעיקר לבני הגיל השלישי) ועוד.

לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים

לימודי טיפול באמצעות בעלי חיים אפשר ללמוד בכמה מוסדות השכלה בארץ, ביניהם מכללת וינגייט, מכללת דוד ילין לחינוך בירושלים, סמינר הקיבוצים בתל אביב, מכללת שילובים מטעם האוניברסיטה הפתוחה ועוד. הלימודים אורכים בין שנתיים לשלוש וניתן לשלב בהם תואר בחינוך מיוחד. בוגרי לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים יכולים לעבוד במשרד החינוך, בעמותות, בחוות טיפוליות פרטיות ובמוסדות בריאות הנפש.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב