דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול בנוירופתיה סוכרתית על פי הרפואה הסינית 

מאת    [ 08/03/2012 ]

מילים במאמר: 542   [ נצפה 3658 פעמים ]

אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר במחלת הסוכרת הוא פגיעה במערכת העצבים ההיקפית של הגוף המכונה נוירופתיה סוכרתית או נוירופתיה היקפית (באנגלית DPN - Diabetic Peripheral Neuropathy). נוירופתיה נגרמת עקב אספקת דם לקויה כתוצאה מאי תקינות חילוף החומרים של הגלוקוז בגוף. כתוצאה מפגיעה באספקת הדם לקצוות הגוף נגרם נזק המתבטא כתחושת נימול, עקצוץ, חום, קור וחוסר תחושה בגפיים.

נוירופתיה סוכרתית (DPN) נכללת ברפואה הסינית תחת ההגדרה של סינדרום ניווני (Wei Zheng) או סינדרום חסימתי (Bi Zheng). על פי הרפואה הסינית הפתו-מכניזם של נוירופתיה כולל בגדול חולשה של יין ויאנג הכליות וחסימה של התנועה החופשית בערוצים ומכיוון שכך סינדרום זה הינו סינדרום מורכב.

שורש המחלה הינו חולשה של החומרים החיוניים בגוף המתחילה כחוסר יין, מתפתחת לחולשה של יין וצ'י ובסופו של דבר מתדרדרת לחולשה של יין ויאנג יחדיו. במקביל לחולשה זו כשורש המחלה נוצרים תוצרי לוואי כגון סטסיס דם או ליחה עכורה המביאים לחסימה של ערוצי הצ'י והדם בגוף.

תהליך התפתחות נוירופתיה סוכרתית

הבסיס להתפתחות נוירופתיה סוכרתית הינו תנאים של חום ויובש פנימי הנגרמים במחלת הסוכרת, המזיקים ל-יין של הגוף (נוזלים ודם) ומכלים את הצ'י (הכח לביצוע תהליכים בגוף).

בשלבים מתקדמים של סוכרת הפגיעה בצ'י וביין כבר חמורה עקב החום המכלה את הצ'י כמו דלק לבערה ומייבש את הנוזלים והיין בגוף. חוסר של יין בגוף מוביל לכך שהדם הופך לסמיך יותר ויותר וכתוצאה מכך זרימתו אינה חלקה מספיק. התמעטות של הצ'י בגוף מקטינה את היכולת לדחוף ולהזרים את הדם בתוך כלי הדם וגורמת להיעצרות הזרימה. בסופו של דבר נעצרת זרימת הדם בערוצים ובכלי הדם ונוצר סטסיס דם החוסם את הערוצים וכלי הדם.

גורם נוסף לחסימה בגוף הוא התפקוד הלקוי של הטחול. הטחול (כולל בתוכו את תפקוד הלבלב) האחראי על שינוע ופיזור של הנוזלים בתוף הגוף, אינו מצליח לפזרם כראוי וכתוצאה מכך הנוזלים נעצרים ומצטברים במקומות שונים בגוף והופכים לליחה צמיגית. נוזלים אלו היו אמורים לשמש בין היתר ליצירת דם, אך במצב צמיגי זה של ליחה הם חסרי שימוש עבור הגוף ומביאים להחלשות הדם עקב חוסר בחומר גלם. עצירת תנועת הנוזלים מביאה גם להחלשות הצ'י בגוף המתבזבז עקב מאבק להניעם בגוף.

החסימות שנוצרו עקב עצירת תנועת הדם או הליחה הצמיגית מפריעות לתנועת הצ'י והיאנג בגוף ולהיווצרות חום אשר בתורו מזיק שוב ליין ונוזלי הגוף ומגביר את היובש בגוף. כתוצאה מהמתמעטות צ'י, יין ודם המשמשים בין היתר להזנת הערוצים וכלי הדם, נפגעת הזנתם.

כתוצאה מחסימה של הערוצים או התמעטות של חומרי ההזנה של הגוף (צ'י, יין, דם, נוזלים) נמנעת הזנה של רקמות הגוף וכתוצאה מכך מופיעים סממנים כגון נימול, עקצוץ, כאב ולבסוף אף חוסרת תחושה וניוון של השריר. כמו כן נוצר מצב בו הערוצים מתרוקנים מצ'י ולכן פתוגן חיצוני יכול לנצל את המצב ולפלוש לתוך הערוץ ולגרום לחום או קור בגפה.

 

אופן הטיפול ברפואה הסינית

אופן הטיפול במחלה כולל שילוב בין צמחי מרפא ושימוש באלקטרו אקופונקטורה לשם פתיחת הזרימה שנחסמה בערוצים ותיקון החוסרים של חומרי הגלם החשובים.

הטיפול באלקטרו-אקופונקטורה מתמקד בנקודות המחזקות את הכליות, מזינות את היין, מסייעות לטחול להחלים ולשוב לתפקד, הזנה ומילוי חוסרים של צ'י ודם ופתיחה של הערוצים והמרידיאנים שנחסמו עקב הליחה או סטסיס הדם.

מבחינת מרשמי צמחי מרפא נשתמש בצמחים המבריאים את תפקוד הטחול שנחלש ונסדיר את תנועת הצ'י בגוף, נחזק את הטחול והכליות ונזין יין ודם וכמובן שאסור לשכוח להרים מעלה את הצ'י הצלול ולהוריד את הצ'י העכור. כמו כן נחמם את הערוצים ונפתח את התנועה שבהם ושל היאנג צ'י אל הקצוות ולמנוע את דיכוי התנועה בפנים.

ניצן אורן B.Med TCM מומחה לרפואה סינית - צמחי מרפא ודיקור במחטים מומחה לטיפול בכאב, סוכרת, אירוע מוחי, נוירולוגיה, אורטופדיה, פציעות ספורט ועוד. 054-6761745




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב