דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היצירתיות כמפתח לחדשנות 

מאת    [ 20/12/2007 ]

מילים במאמר: 716   [ נצפה 5097 פעמים ]

תגיות: pCon, יצירתיות, חדשנות, SWOT, PEST

המסר העיקרי הוא - בעולם העסקי שבו החדשנות היא מפתח להצלחה עסקית, היצירתיות היא המפתח לחדשנות. יש רבים הטוענים כי טכנולוגיות המידע מאפשרות כיום לעשות כמעט כל דבר, והשאלה הגדולה היא: מה נוכל לעשות בטכנולוגיות אלה, כדי לזכות ביתרון עסקי ממשי? שימוש בטכניקות ושיטות יצירתיות, ייתן מענה לשאלת מפתח זאת.

יצירתיות איננה נחלת ה"גאונים" בלבד. למרות שאצל רובנו מעוררת המילה "יצירתיות" מחשבה מיידית על איינשטיין, פיקאסו או תומס אדיסון, הרי שבכולנו קיים הפוטנציאל להיות יצירתי. בעזרת כלי עזר הקיימים היום ניתן בהחלט לשפר יצירתיות זו גם אצל אלו שלא בורכו בה מלידה. אין צורך להסביר כמה חשובה היצירתיות לארגון בסביבה התחרותית היום; יישום חדשנות מעשי כרוך בחשיבה יצירתית משולבת עם טכנולוגיה, אך רוב הארגונים מתמקדים בצד הטכנולוגי בלבד.

דווקא בישראל, אשר נחשבת חדשנית בתחומים רבים, לא השכילו רוב הארגונים לעודד יצירתיות בקרב העובדים. הסיבות לכך רבות; ארגונים המעוניינים ביצירתיות עומדים בפני מספר שאלות קשות: כיצד ניתן לתמחר שעת מחשבה אצל עובד? כמה זמן יש להשקיע ביצירתיות? האין מדובר ברעיון המנוגד למחשבה הלוגית, ה"מסודרת", העומדת בבסיס רוב הארגונים?

המחשב לשירותך

כיום, אין עוד צורך לשרבט רעיונות על דף נייר. מעבד התמלילים והאינטרנט מאפשרים לנו עבודה מסודרת יותר, בעיקר כאשר מדובר ברישום רעיון מורכב העובר שינויים רבים. האינטרנט גם מציע כלי שיתופיות רבים המסייעים לחשיבה, החל מ-Video Conferencing, דרך מסרים מיידיים וכלה באתרים המקלים על תהליך סיעור המוחות החשוב להעלאת רעיונות חדשים.

גם מערכות תובנה עסקית (BI), המספקות נגישות וזמינות למידע למשתמש הקצה ללא תיווך מצד אנשי מקצוע, וגישות לניטור פעילות עסקית (BAM), הבונות תמונת הפעילות העסקית, מספקות כלים המקלים על הוספת היצירתיות לארגון.

בווב 2

מגמת ה-Web 2.0 מספקת כלים המעודדים אף הם יצירתיות. שלא כמו הדור הראשון של האינטרנט, ה-Web 2.0 מתמקדת בעיקר בתכנים אשר נוצרו על ידי הגולשים עצמם, ובטכנולוגיות המאפשרות יצירה ושיתוף תכנים. הכלים שמציעה ה-Web 2.0 מאפשרים לאתר מידע בנושאים ספציפיים, לחלוק משאבים וידע עם עמיתים, ולבנות ולהשתתף בקהילות בהן ניתן, בין השאר, ליצור קשר עם אנשים מאותו רקע ובעלי תחומי עניין דומים.

ה-Web 2.0 מציעה כלי עזר רבים, החל מהצגת המידע, בעזרת Mashup (אתר או יישום המאפשרים שילוב תכנים ממספר מקורות) ו-Ajax (טכניקה ליצירת יישומי דפדפן המאפשרת עדכון רק חלקים מדף האינטרנט ללא טעינת הדף כולו); דרך כלים ליצירת מידע; וכלה בכלים לשיתוף מידע וידע, כמו ה-Wikis והבלוגים.

העזרים ומשתמשיהם

עזרי חשיבה ויצירתיות מסוגים שונים בהם ניתן להשתמש: עזרי מחשבה, עזרי רעיונות, עזרי סיעור מוחות, כלי שיתופיות, כלי עזר לניתוח עסקי ועזרי זיכרון. בשיטות עזר לחשיבה ועידוד יצירתיות יכולים להיעזר ההנהלה, המנמ"ר, צוותי פיתוח, אנשי השיווק והפרסום ובסופו של דבר, כלל העובדים הזקוקים לכך.

לאורך השנים התפתחו מגוון שיטות לעידוד המחשבה, החל משיטות המתמקדות בצד הפיזיולוגי ומעודדות חשיבה יצירתית, כמו שיטת סילבה; דרך שיטות ההופכות תהליך היצירתיות למובנה יותר, כמו שיטת ASIT אשר פותחה בארץ; וכלה בשיטות לחשיבה המצאתית המעודדות מציאת פתרון לבעיות מכיוונים חדשים ומעניינים (ראה עוד בידיעה 823.31).

ועדיין, יצירתיות אינה נחשבת כתכונה חשובה בעובדים פוטנציאליים. לפי סקר, רק 4% מהמנהלים טענו כי הם מחפשים אחר עובדים יצירתיים, למרות ש-36% דיווחו כי יצירתיות היא חשובה ביותר לעתיד הארגון. בנוסף, 18% מהעובדים חשים כי מחשבה ייחודית אינה זוכה לעידוד, ו-64% מהעובדים מגדירים עצמם כ"תפקודיים" בלבד, ולא כ"יצירתיים" (לפי Arts Council England).

פתרונות בולטים

להלן מומחים, שירותים, קורסים וסדנאות מעודדי יצירתיות: ג'ון ברייס שמציעה קורס לחשיבה יצירתית, הכולל תרגול טכניקות וכלים למחשבה יצירתית, הצגת תיאוריות ומודלים בתחום, ועוד. מציעים גם סדנת יצירתיות. האוניברסיטה הפתוחה. מרצים שונים - משה כושר, פרץ מנור וד"ר אורן חסון. סדנאות - אינסייד אאוטסייד, Key Leader ועידן בכור.

תוכנות Mind Mapping הם כלים המאפשרים לסדר מחשבות. לדוגמא: MindMeister; MindManager; ו-MindDraw. Brainstorming Toolbox היא תוכנה המעודדת פתרון בעיות, בעזרת סדרת תרגילים, מילים ותמונות אקראיות לעידוד המחשבה, וסיעור מוחות עם אנשים ברשת. novent Applications - מציעים הרצאות ומתמחים בפרויקטים לפתרון בעיות בלתי פתירות לכאורה. MindGenius היא תוכנה העוזרת לחשיבה, ההופכת ארגונים ועובדים ליעילים יותר, בעזרת כלים לסיעור מוחות, ניהול פרוייקטים, שיפור הליכי קבלת החלטות, ניתוח SWOT ו-Mind Mapping.

סיכום

כמי שמופקד על הטיפול ויישום המידע בארגון, עידוד היצירתיות בארגון בכלל ובאגף ה-IT בפרט, יכול להקנות נקודות זכות לכל מנהל, ומעבר לכך לתרום תרומה ממשית להצלחתו העסקית של הארגון.


התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם היצירתיות כמפתח לחדשנות.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח.http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא. http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=823

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב