דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם לגיטימי לעכב נוסעים בדיוטי פרי? בית המשפט פוסק בעניין 

מאת    [ 29/02/2012 ]

מילים במאמר: 475   [ נצפה 2022 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד מורן עוז

חברות רבות מפעילות שיט תענוגות בים התיכון, היוצא מנמל חיפה. במסגרת זאת, עוברים הנוסעים בידוק בטחוני על ידי נמל חיפה, בטרם יציאתם לשיט.

נניח ונמל חיפה מעכב את הנוסעים למשך שעה, מרגע סיום הבדיקה, ועד לעלייתם לאוניה, האם עיכוב זה הוא לגיטימי?

לאחרונה, ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בחיפה בעניין זה, כאשר חברות השיט טענו כי אותו עיכוב נובע מרצונו של הנמל להפיק רווחים ממכירות בחנויות הדיוטי-פרי, ואינו נובע משיקולים ביטחוניים.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

חברת מנו ספנות, אשר מפעילה הפלגות נופש היוצאות מנמל חיפה, החלה לקבל תלונות מקהל נוסעיה על עיכוב אשר חל בעלייתם לאונייה, לאחר סיום הליך הבידוק הביטחוני והקליטה לאונייה. אותם נוסעים טענו כי הם שהם נאלצים להצטופף באולם הנוסעים בו שוררים לעיתים קרובות דוחק וצפיפות.

לאחר בירור, טענה חברת הספנות כי עיכוב הנוסעים הוא מכוון, בשל רצונו של הנמל להפיק רווחים משהותם של הנוסעים באולם, בו מופעלות חנויות הפטורות ממכס (duty free), תוך שהנמל מתרץ את העיכוב באמתלה של צרכים בטיחותיים וויסות עליית הנוסעים לאונייה.

לפיכך, חברת מנו ספנות ביחד עם שניים מנוסעיה הקבועים, הגישו תביעה כנגד נמל חיפה למתן צו הצהרתי שיקבע כי הנמל אינו רשאי לעכב נוסעים באולם הנוסעים כשאין מניעה אמיתית או בטחונית המחייבת זאת, וכי הדבר נוגד את מהותו של נמל חיפה כגוף ציבורי.

נמל חיפה טען כי התביעה נעוצה באינטרס של חברת מנו ספנות להעצים את רווחיה מן המכירות הנעשות בחנויות הפטורות ממכס הפועלות באוניותיה. לגבי הליך קליטת הנוסעים, טען הנמל כי המערכת מתוכנתת כך שבכל פעם  ניתנת לקבוצה של 50 נוסעים הרשאה לעבור אל האוניה באופן שבחלוף שעה מעת כרטוסו של הנוסע החמישים בכל קבוצת עלייה ניתנה הרשאה לעלייה לאונייה לאותה קבוצה. לטענת הנמל שיטה זו נובעת משיקולים בטיחותיים.

הכרעת בית המשפט:

בית המשפט קבע כי אכן, אין לאפשר לנוסעים לעלות לאונייה באופן עצמאי וכי כל הליך עליית הנוסעים לאונייה הינו הליך שצריך להיות תחת פיקוח למען בטחון ובטיחות הנוסעים, ועל כן אין לראות בעיכוב הנוסעים כפגיעה בזכות לחופש התנועה.

יחד עם זאת, ציין בית המשפט כי באם שיקול הנמל, בבואו לעכב נוסעים באולם הנוסעים, נעוץ באינטרס הנמל להפיק רווחים מרכישות הנוסעים מחנויות הפטורות ממכס במצויות באולם הנוסעים, הרי ששיקול זה אינו לגיטימי.

בית המשפט קבע כי הנמל מפיק את רווחיו מעצם ניהולו והפעלתו של הנמל. אמנם הוא רשאי להפיק רווחים מהחנויות הפועלות בשטחו, אך נפסק שבוודאי שאין הוא יכול לעכב נוסעים לשם הפקת הרווחים, וככל ושיקול זה מצוי במערך שיקוליו של הנמל בבואו לקבוע את זמן שהיית הנוסעים באולם הנוסעים, הרי שעל הנמל לבטל שיקול זה.

בסופו של דבר, קבע בית המשפט כי מנו ספנות לא הצליחה להוכיח שהעיכוב נגרם אך ורק משיקולים כלכליים ואינו נובע משיקולים בטחוניים, ודחה את התביעה ללא חיוב אף צד בהוצאות.

בשולי הדברים, ציין בית המשפט כי על הנמל לבחון מחדש את נוהלי עליית הנוסעים לאונייה.
 
(ת.א. (מחוזי חיפה) 32011-05-10 יהושע כדורי ואח' נ' חברת נמל חיפה בע"מ, פסק דין מיום 17.11.11, השופט אמיר טובי. ב"כ הצדדים לא צוינו) 

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב