דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרכת הורים לקידום יכולותיהם של תינוקות שנולדו פגים 

מאת    [ 26/02/2012 ]

מילים במאמר: 665   [ נצפה 3611 פעמים ]

מחקרים מראים כי פגים שהוריהם השתתפו בתכניות להתערבות מוקדמת, משיגים ציונים גבוהים יותר באבחוני התפתחות וברמת המשכל. במאמר זה סקירה של שני מחקרים גדולים, האחד בארצות הברית והשני בנורבגיה, המתארים את הצלחתן של תכניות הדרכה המתחילות לקראת שחרור התינוקות מהפגייה וממשיכות בבית המשפחות. החוקרים עקבו אחר הילדים בהמשך התפתחותם עד לגילאים מתקדמים וגילו כי התוצאות נשמרות לאורך השנים בתנאים מסוימים.

 

 

תכניות הדרכה להורים

הלידה המוקדמת והשהות בפגיה, משפיעים על ההתפתחות המוחית של הפגים והשפעותיה של תקופה קריטית זו, היא ארוכת טווח במובנים רחבים של התפקוד. ניתן להסתמך על יכולתו הפלסטית של המוח לשקם את תפקודו, בעזרת סביבה מטפחת של ההורים ומתן גירויים מיטביים לתינוק שנולד טרם זמנו. הורים יכולים ללמוד כיצד משפיעה הלידה המוקדמת על התנהגותו של תינוקם, ובאילו דרכים האינטראקציה שלהם עם התינוק יכולה לפצות על חסכים שנגרמו עם הלידה המוקדמת.

מתן ידע להורים נמצא כמשפר את איכות החיים של המשפחה כולה, ומקדם את יכולותיהם של התינוקות בתחומים השכליים וההתנהגותיים.

 

ברחבי העולם נאספים נתונים קליניים המעידים כי העלאת מדעותיהם של ההורים לצרכיו הייחודיים של הפג, מובילה להתנהגות מטפחת יותר.ניראה כי השפעת ההורים על הפגים, משפרת את ביצועי התינוקות והילדים בהמשך, במבחני המשכל ובמדדים התפתחותיים אחרים.



The Infant Health and Development Program

במחקר קליני נרחב שאסף משפחות בשמונה אתרים בארה"ב במקביל, בדקו החוקרים את השפעתה ארוכת הטווח של הדרכת הורים לתינוקות שנולדו פגים. הפרויקט כלל 985 תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-37 להריון ובמשקל הנמוך מ-2500 גרם. כשליש ממשפחות הפגים השתתפו בקבוצת המחקר והורי התינוקות קבלו הדרכה קבועה בשלושת השנים הראשונות לאחר הלידה. ההדרכה התבצעה בבית המשפחה, אחת לשבוע בשנה הראשונה ואחת לשבועיים מגיל שנה עד גיל שלוש. כמו כן, ההורים הוזמנו לשלוח את הפעוטות למעון יום איכותי, במימון הפרויקט. בדיקות המעקב שנערכו בגילאים המתוקנים: 4, 8, 12, 18, 24, ו-36 חודשים, הראו כי הציונים במבחני המשכל ובמדדי ההתפתחות היו גבוהים יותר בקרב הפעוטות שהוריהם השתתפו בתכנית ההדרכה.

המעקב אחר הישגיהם של הילדים במבחני המשכל ובמדדי ההתנהגות המשיך לאורך השנים ונבדק בגלאים: 5, 8 ו-18 שנים. מכאן ואילך התחלקו התוצאות בין שתי תת קבוצות של פגים: אלו ששקלו יותר משני קילו ואלו ששקלו פחות משני קילו. יתרון התוצאות של מבחני המשכל נשמר בקבוצת הילדים ששקלו יותר עם הלידה ואילו היתרון במבחני המשכל לילדים שנולדו במשקל נמוך, התפוגג עם הזמן.

בסיכום הממצאים ממחקר מקיף זה, מציינים החוקרים כי ההבדל המשמעותי בין קבוצת המחקר ובין קבוצת הביקורת בציוני תוצאות מבדקי המשכל, נמצא במהלך שלושת השנים הראשונות לחיי הפגים, במהלכם קבלו ההורים הדרכה עקבית.

 

Project Early Intervention 2000

מחקר זה, המתקיים בנורבגיה,  מטרתו לבחון האם תכנית להתערבות מוקדמת משפרת את  יכולותיהם של פגים לטווח קצר וארוך. המחקר בא לבדוק את השפעת התכנית הממוקדת באינטראקציה אם-תינוק על תחושת היכולת של ההורים, המיומנויות החברתיות של הילדים, ההתפתחות השכלית והפרעות התנהגות. הדרכת ההורים להתערבות מוקדמת, נערכה ברובה עוד בטרם השחרור מהפגייה - שבעה מפגשי הדרכה יומיים בסמוך לשחרור מבית החולים, וכן מספר מפגשים בבית המשפחות. לאורך המחקר, משווים החוקרים בין שלוש קבוצות: קבוצת הפגים שמשתתפים במחקר (72) קבוצת ביקורת - פגים שלא השתתפו במחקר (74) וקבוצת תינוקות שנולדו במועד (75). נערך מעקב אחר כל התינוקות עד גיל 9 ומתוכנן המשך מעקב עד גיל 12.

עד כה נמצא כי ההתערבות יעילה בהורדת המתח בקרב המשפחות שהשתתפו בתכנית, התינוקות נמצאו ברמת עוררות נמוכה יותר וקבלו ניקוד גבוה יותר באופן משמעותי ביכולותיהם החברתיות בהשוואה לקבוצת הביקורת. הילדים שמשפחותיהם השתתפו בתכנית  ההתערבות המוקדמת קבלו ניקוד נמוך יותר בשאלון הבודק בעיות התנהגותיות של הילדים.

החוקרים במחקר זה פרסמו בשנים האחרונות מספר מאמרים בכתבי עת מקצועיים מובילים בעולם, המגדרים את ההתערבות המוקדמת כמקדמת את יכולותיהם השכליות וההתנהגויות של הפגים.

 

המלצות להורים

המעקב והטיפול הרפואי במהלך השנים הראשונות חשוב להתפתחות התינוקות שנולדו פגים, אך טיפול ההורים חשוב לא פחות. כהורים אתם מהווים את הסביבה המידית בה מתפתח תינוקכם, ומעבר לטיפול המקצועי השפעתכם עצומה.

נצלו את מקורות המידע סביבכם, כדי להבין כיצד אתם יכולים להשפיע ולנצל את מלא הפוטנציאל של הקשר שלכם עם תינוקכם.

ברשותכם אמצעים שאין לאף מומחה אחר, אהבתכם לילדכם ואהבתו אליכם.

זכרו שניתן להגדיל וללמוד בכל שלב, ואף פעם לא מאוחר מדי.

 

 

יעל זקוב מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות


הדרכה קבוצתית להורים לפגים


הדרכה אישית להורים לתינוקות ופעוטות עם עיכוב התפתחותי


מידע על התפתחות פגים באתר פשוט לגדול


http://pashutligdol.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב