דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה צריך דישון בגינת הגג? 

מאת    [ 18/02/2012 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 3066 פעמים ]

כמו שצמחים זקוקים למים, הם זקוקים לחומרי הזנה – בכל מקום ובכל מצע בו הם גדלים. ככל שנהיה מעוניינים בהמרצה של קצב גידול הצמח, כך נידרש להזין אותו יותר, ולהיפך – ככל שנהיה מוכנים לחיות עם צמח שייתן פחות פרחים וצימוח, כך  נידרש לתת פחות הזנה.

צמח שגדל באדמה – עומד לרשותו מאגר של חומרי הזנה אשר "אחוזים" בחלקיקי הקרקע ומצויים בחומר האורגני המצוי בקרקע. במידה והקרקע "מיובאת", השכבות העליונות בה יהיו עם חומרי הזנה רבים יחסית, וככל שנעמיק,  כך תכיל פחות ופחות.  מאפיין נוסף בגינת הקרקע הוא שכבת האדמה העמוקה (לרוב), שמאפשרת לשורשי הצמח לחפש מזון עמוק או רחוק יותר.

גינות גג, גינות מעל חניונים ומעל סככות וצמחים במיכלים – כולם נקראים "גינון במצע מנותק", כלומר – לא בקרקע. למעשה, נקודת המוצא של צמח שגדל במצע מנותק היא נחותה, משום שאין לשורשיו הרבה מבחר מאיפה למצוא מזון. מצעי הגידול בהם אנו מעדיפים להשתמש כמצע מנותק הם טוף או פרלייט, בעיקר משום שהם קלי-משקל, אוחזים מים ביעילות ויחד עם זאת מכילים הרבה אוויר בסביבת השורשים. מצעי הגידול הללו הם אינרטיים, כלומר, כמעט לא פעילים בתהליך "חילוף-חומרים" ובתחילת דרכם גם אין בהם בכלל חומר אורגאני. בכדי לפצות את הצמח על כך שאין במצע הגידול שלו מזון, אנו מוסיפים למצע חומרי הזנה. ההזנה יכולה להיות באמצעות זבל או קומפוסט ביתי, דישון בשחרור איטי שמפזרים בתוך המצע, או תמיסת דשן שמועברת לצמחיה באופן אוטומאטי באמצעות מערכת ההשקיה. ההזנה המלאכותית של הצמח מאפשרת את הצימוח שלו וסוג ההזנה יקבע את קצב הצימוח. דישון בתמיסה נוזלית שפועל כראוי מאפשר צימוח מהיר מאוד של הגינה.

האם הדישון מזיק לסביבה?

התשובה היא כן. דשן-כימי, זבל, או קומפוסט – כולם חומרים עם ריכוז גבוה של חנקן. ברגע שיורד גשם, או שאנו משקים את הגינה עד הצפה (מומלץ אחת לכמה חודשים בכדי למנוע המלחה של המצע, שמוגברת בגלל איכות מי השתייה שלנו והדישון), חומרים אלו נשטפים ומתנקזים אל מערכות הניקוז, מחלחלים אל מי התהום ומזהמים אותם. זיהום זה נגרם גם על ידי החקלאות בישראל, שעושה שימוש בחומרי דישון וטיוב-קרקע שונים (הרחבה על כך באתר המשרד להגנת הסביבה).  הזיהום גובר כאשר עושים שימוש בדשן כימי בצורה לא מבוקרת.

במידה ואנו עושים שימוש בדישון אוטומאטי, יחובר למערכת (לצד מחשב ההשקיה והמדשנת) מכשיר מז"ח – מונע זרימה חוזרת – אשר כשמו כן הוא, מונע מהמים עם הדשן לחזור למי השתייה. משרד הבריאות קבע תקנה לפיה יש לבדוק אחת לשנה את תקינות המז"ח על ידי מתקין מוסמך.

מתי מומלץ לדשן או לזבל?

צמחים צעירים בגינת הגג זקוקים להזנה בכדי לגדול. לכן, מומלץ מאוד לעשות שימוש בדשן או זבל בשנתיים הראשונות של הגינה. לאחר שהצמחים הגיעו לגודלם הטבעי, כדאי להפחית את הדישון עד כדי הפסקתו וכך להפחית את כמות האחזקה (למשל של גיזום) וכמובן את הזיהום. בנוסף, מצע הגידול האינרטי אוסף עם השנים חומר אורגאני שכבר יכול להספיק להמשך הגידול, ללא תוספות.  באירופה, למשל, עושים בדיוק כך – מגדלים גגות ירוקים רק בדישון ראשוני וללא כל תוספת בהמשך.

 

רב נוי: לחיות בעיר ולהרגיש במושב! עיצוב, תכנון והקמה של גגות ירוקים וגינות במרפסת באמצעות תשתית מצע דק שמגנה על האיטום מפני חדירת מים ונזקי שורשים. המערכת של רב נוי קלת משקל כך שאינה גורמת לעומס על יסודות המבנה וניתן ליצור באמצעותה גינה אמיתית - ממש כמו גינת קרקע!. רב נוי מעניקה ללקוחותיה ליווי וייעוץ מקצועי לאורך כל הדרך: משלב תכנון המבנה, בדיקת תשתיות האיטום ועד לפיתוח הנוף ובחירת הצמחייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב