דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לעזור לקשישים תשושי נפש? 

מאת    [ 16/02/2012 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2837 פעמים ]

לא קל לחזות באדם קרוב, אותו אתם מכירים כבעל דעות, חדור רוח עצמאית ומחשבה מפותחת, הופך לחלק מאוכלוסית תשושי נפש. שינוי כזה אינו קורה בן לילה. הוא מגיע בשלביו המתקדמים של תהליך ארוך, הדרגתי וחסר הגיון בו פיסות, מן האדם שהכרתם, נושרות אט אט ומתמוססות. תשושי נפש מאבדים בהדרגה את יכולת ההתמצאות שלהם; התמצאות במימד הפיזי, בנבכי הזכרונות, במרקם האנושי. הם מתנתקים לאט לאט הן מן המציאות הסובבת והן מהאישיות אותה חיו כל השנים.

מאחר ורבים מן הקשישים המוגדרים, תשושי נפש, אינם סובלים ממחלות גופניות קשות, נוטים בני משפחה לחשוב, כי הדבר הטוב ביותר עבורם הוא להשאר בבית, בסביבה מוכרת ובין מקורבים וכי בתי אבות לתשושי נפש הם מוצא אחרון ואולי אפילו אכזרי. הרגשנות, הנוסטלגיה וההשלכה מעצמנו על הזולת, מקשים לעיתים לראות את התמונה כפי שהיא - בית אבות לתשושי נפש הוא המקום הטוב ביותר עבור קשיש דמנטי ולא ברירת מחדל.

קשה להבין ולהפנים את העובדה, שדיירי בתי אבות לתשושי נפש אינם חווים עוד את סביבתם הקרובה כמקום מוכר ומוגן. הם עלולים ללכת לאיבוד בחצר ביתם או לטעות בזיהוי ילדם, אותו הכירו ככף ידם. במידה רבה, העקשנות, שצצה במשפחות רבות, לטפל בחולים תשושי נפש במסגרת ביתית במקום במסגרת בית אבות לתשושי נפש, הינה בעוכרי הקשיש. מצבים רגשיים, בהם קרובים מנסים לשדל ולעורר את זכרונו של החולה, מתאמצים ליצור חיבור בינו לבין המציאות ואף מגיבים לפגיעה הרגשית שלהם מן המעמד, מציבים את הקשיש במבוכה, מתח ולחץ, מאחר והוא קולט כי מצפים ממנו למשהו, שהוא אינו מסוגל לספק.

כפי שנאמר קודם לכן, המהפך אותו עוברים תשושי נפש הוא הדרגתי ובמהלכו תקופות קשות במיוחד, בהן צלילות וניתוק משחקים משחק מייסר. חווית הפרידה מעצמך והכניסה המפחידה לעולם פרטי ובודד עשויה להיות קלה יותר, דוקא לצד אנשי מקצוע ואנשים במצב דומה, אשר יכולים להבין אותך, לקבל בלי תגובה רגשית אישית את מצבך ובלי להערים צפיות. אנשי הצוות, העובדים במסגרות של בתי אבות לתשושי נפש, ערוכים לטפל בחולים, הנמצאים בשלבים שונים מבחינת אבטחה, תעסוקה, טיפול רפואי ותמיכה נפשית, המבוססת קודם כל על קבלת המציאות החדשה בה חי הקשיש, מבלי ללחוץ עליו להיות מישהו, שהוא בקושי זוכר.

בחירה לאשפז תשושי נפש במסגרת בתי אבות לתשושי נפש מעניקה להם רווחה ושלווה. תנאי החיים נוחים מאד ומותאמים באופן ייחודי לצרכים המיוחדים ולמוגבלויות מהן סובלים הקשישים; וחשוב מכך, בית אבות לתשושי נפש מסיר מעל המקורבים את האחריות היומיומית, השוחקת ונוטל על עצמו את הדאגה לשמירת שלום הקשיש; מה שמותיר אנרגיות רבות ונקיות יותר לעידוד, תמיכה וקבלה של החולה.

 

סיכום

תשושי נפש בעיקר בשלבים מתקדמים, אינם חווים את המציאות כמרבית בני האדם. אשפוז קשיש במסגרת בית אבות לתשושי נפש אינו ברירת מחדל אלא זכות. בית אבות לתשושי נפש מספק לדייריו לא רק רמת חיים גבוהה, אבטחה מירבית ותעסוקה, אלא גם מרחב של שלווה; מקום שמקבל אותם כפי שהם, ללא ציפיות, אכזבות ומתח. 

 

Prog4Biz הינו בית תוכנה המתמחה בפיתוח תוכנה ומערכות מידע. בנוסף לכך פרוג4ביז מספק מגוון פתרונות אינטרנט כגון אפיון ופיתוח תוכנות ואפליקציות , מערכת לניהול תוכן ובניית אתרים, קידום אורגני וממומן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב