דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות תינוקות השלב הראשון - התקשרות עם תינוק 

מאת    [ 16/02/2012 ]

מילים במאמר: 598   [ נצפה 3036 פעמים ]

התקשרות עם התינוק

הקשר עם תינוקך הוא כנראה אחד הצדדים הנעימים ביותר בטיפול הילד. נענוע התינוק בעריסה, ליטוף התינוק בעדינות בדרכים שונות, החזקת התינוק קרוב לגוף בעת הנקה או האכלה, כל אלו יביאו את התינוק לזהות את המגע האישי שלכם ולהכיר אתכם. תינוקות, במיוחד תינוקות שנולדו טרם זמנם וכאלו עם בעיות רפואיות, עשויים להגיב לעיסוי. דרך עיסוי עדין תוך התקרבות ויצירת קשר עין עם התינוק ניתן לבנות קשר איכותי, שכידוע מהווה בסיס להתפתחות הפיזית, הרגשית והשכלית של התינוק.

התקשרות עם התינוק לא רק עם אמא
בימינו אבות מבלים יותר זמן עם ילדיהם מאשר אבות בדור הקודם. אבות כיום לוקחים יותר חופשות לידה ומפנים זמן איכות עם ילדם. הקשר עם התינוק מתרחש בפרקי זמן אחרים או בפעילות אחרת לעומת מאפייני הקשר של האם. יצירת התקשרות טובה יכולה לעשות דרך פעילויות של החלפת חיתולים, הקראת סיפור או שיר לתינוק, עיסוי התינוק, מגע הדדי בפנים ,אמבטייה לתינוק, חיקוי תנועות וקולות התינוק או האכלת התינוק מבקבוק באופן עקבי ואינטמי.

חשיבות תקשרות עם תינוקך
החיבור החזק שמתפתח בין ההורים ובין תינוקם הוא הגורם להורים לרצות להרעיף על התינוק אהבה וחיבה רבה ולהגן עליו מסכנות שונות. ההתקשרות גורמת להורים לקום באמצע הלילה, להאכיל את התינוק כאשר הוא רעב, וגורם להם להיות קשובים לסוגים שונים של בכי התינוק. חוקרים בתחום הילד עדיין לומדים רבות על תהליך ההתקשרות. כיום ידוע שקשרים חזקים בין ההורים לבין הילד מספקים לתינוק מודל ראשוני של קשרים ונוטעים בו רגשות של ביטחון והערכה עצמית. תגובות ההורים לאיתותים מצד התינוק יכולים להשפיע על התפתחותו השכלית וחברתית. ההתקשרות חיונית עבור התינוק ברמות עמוקות ביותר. מחקרים שנעשו בקופים שרק עתה נולדו, שקיבלו בובות בדמות אמהות בלידתם, מראים תמונה מעניינת. גם שהאימהות בדמוי הבובות היו עשויות מחומר רך, וסיפקו מזון לתינוקות הקופים, התינוקות התנהגו בצורה חברתית טובה יותר כאשר הם הוחלפו באמהות חיות אמיתיות. הקופים שקיבלו בילדותם בובות אמהות נטו יותר לסבול מייאוש. המדענים חושדים שחוסר הקשר בתינוקות אנושיים יכול לגרום לבעיות דומות.

התקשרות – תהליך או חיבור מיידי
רוב התינוקות מוכנים לקשר מיידי. להורים לעומת זאת עשויים להיות רגשות מעורבים לעניין. חלק מההורים מרגישים צורך בקשר חזק ומיידי תוך דקות ספורות מרגע הלידה. לאחרים, במיוחד אם התינוק מאומץ או היה נתון בטיפול נמרץ, עלול לקחת יותר זמן. ההתקשרות לתינוק היא תהליך ולא דבר שקורה תוך דקות, וגם לא משהו שחייב להיות לו פרק זמן מסוים לאחר הלידה. להורים רבים ההתקשרות היא תוצר לוואי של השגחה יומיומית. הם עשויים שלא להרגיש שהתקשרות מתרחשת עד שיבחינו שהתינוק צוחק אליהם בפעם הראשונה, ומשרה מצב רוח של אהבה ושל שמחה.

בניית מערכת תמיכה
קל יותר להתקשר עם תינוקך אם אנשים סביבך הם אנשים תומכים שעוזרים לך לפתח אמון ביכולתך כהורה.זוהי אחת הסיבות שמומחים ממליצים להישאר עם תינוקך בבית החולים. בתחילת הטיפול בתינוק בזמן השהות בבית חולים זה הזמן לנצל את רגשות התמיכה שנותנים הצוות, להתחיל לקבל יותר בטחון ביכולות שלך כהורה. למרות ששהייה באותו חדר עם התינוק אינה אפשרית לעיתים קרובות במקרה שהתינוק נולד טרם זמנו וזקוק לטיפולים מיוחדים. התמיכה מצוות בית החולים יכול להקל על הקשר עם התינוק במקרים אלו.בתחילה, הדאגה לתינוק שנולד יכולה לקחת את כל תשומת הלב והאנרגיה במיוחד לאמא מניקה. הקשר יהיה קל יותר אם האם אינה מותשת מכל המטלות שבבית, כמו עבודות בית, ארוחות, וכביסה. כדאי לבקש את תמיכת בני המשפחה וחברים בימים הראשונים ואפילו בשבועות הראשונים לאחר שתביאי את תינוקך הביתה. אולם להיות בחברת אנשים רבים בתקופת מעבר כזאת יכול לפעמים להיות לא נוח, מאמץ, ומלחיץ. יתכן שתרצי שמישהו יכין לך ארוחות, יצא לטייל עם הכלב, וישגיח על התינוק בצעדים הראשונים מחוץ לבית.

לסיכום, יצירת התקשרות בטוחה עם התינוק היא אבן דרך ראשונה ובסיסית בתהליך התפתחות תינוקות ובהתפתחותך כהורה. מצאי את הזמן ואת ערוצי ההתקשרות הנעימים לך ולתינוקך וגלי את ההנאה והקסם האדיר שבתהליך זה.

התפתחות תינוקות
http://www.toddlers.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב