שאלו מתמחים לגבי מעורבותם בטעויות רפואיות: כמחציתם ענו כי טעו טעות אחת לפחות במהלך ההתמחות, המציאות היא כנראה שהאחוזים גבוהים יותר ממה שדווחו המתמחים. אנחנו מדברים על טעויות בבני אדם, לא בכסף.
איש צוות הרפואי שטעה, צריך לעמוד פנים מול פנים עם הטעויות.
לא רק רופאים נתבעים ברשלנות רפואית. אחיות ורוקחים גם הם חשופים לטעויות. הקורבן השני מתייסר בין הנאמנות לחולה, נאמנות לקולגה או למוסד הרפואי בו עובדם. יש תקופה קשה של אי כשרות, תקופה קשה מנשוא, שבה "הקורבן השני" לא בטוח שיוכל להמשיך לעשות את מה שיודע לעשות הכי טוב. במידה והוא ממשיך לעבוד במוסד הרפואי, עליו להמשיך לטפל בחולים, לעבוד עם עמיתים למקצוע ובניגוד למקצועות אחרים, כמו רואה חשבון למשל, שטעה, כאשר מדובר רק בכסף....דבר שאפשר לתקן, להתמודד עם טעויות שאינן ברות תיקון.
התחושה של עשיית טעות היא מחליאה. אם אתה קורבן שני, אתה חשוף, מרגיש שכולם מצביעים עליך ומדברים מאחורי גבך. אתה מתחיל לחשוב לספר או לא לספר? האם מישהו ראה? כקורבן שני אתה מטיל ספק בכישוריך וביכולותיך. אתה עושה כבר שנים את מה שהיית בטוח שאתה כל כך טוב בו. אתה כבר בכלל לא בטוח שאתה טוב במשהו בכלל.
אתה כועס, מאשים אחרים. תחת איום התביעה אתה חווה בדידות, תחושת אשמה, פחד, דיכאון, איבוד ביטחון, אחריות לתוצאות, בושה. תחושת בידוד מהקולגות וחוסר תמיכה. תחושת בידוד ונטישה.
את כל השנים שבהן תתנהל התביעה אף אחד לא יחזיר לך בחזרה. ומה על המוניטין שלך?
אז אם אתה קורבן שני, ויש תביעה מרחפת מעל ראשך מקומך ליד שולחן הגישור. אז למה אתה מחכה?
בוא לדבר גישור רפואי!
אירית אבישר, B.A LLB M.A
מגשרת ועורכת דין עוסקת במחקרים קליניים, בגישור רפואי