דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדירה רשומה על שמכם בטאבו? תבדקו שוב!! 

מאת    [ 05/02/2012 ]

מילים במאמר: 702   [ נצפה 3839 פעמים ]

מאת עו"ד זהר נוה

הדעה הרווחת במדינת ישראל היא כי בעת רכישת דירה, חשוב לבדוק שהדירה והזכויות בה רשומות בלשכת רישום המקרקעין הידועה בשם "טאבו" ובמידה והדבר אינו כך, הרי שמדובר בעסקה לא ודאית בעלת סיכון רב (דעה זו לא רק שאינה מבוססת אלא שאף מנוגדת המציאות היות ולמעלה מ ? 90% מהנכסים בישראל אינם רשומים כלל בטאבו אלא במינהל).

בשנים  האחרונות, החלה המדינה מעבירה רישומן של אלפי דירות מהמינהל לטאבו בדרך של רישום מלא ומפורט של דירות ואף רישום של בניינים שלמים כבתים משותפים בטאבו אולם למרבה הצער, לא בכל המקרים, נעשה הרישום בצורה הנכונה והתוצאה ? אלפי דירות לא נרשמו כלל על שם בעליהן או לחילופין, נרשמו אך תוך החלפת הרישומים הנכונים כאשר יותר ויותר אנשים נמצאים במצב בו הדירה בהם הם מתגוררים ועליה שילמו במיטב כספם ואף במקרים רבים לקחו משכנתא למשך שנים רבות- אינה רשומה על שמם כלל!!!

כדי להבין במה מדובר, ניתן  שתי דוגמאות:

דוגמא מס' 1

בניין המורכב משני מבנים בעלי 8 קומות כל אחד, נבנה על אדמת המדינה ונרשם בטאבו כבית משותף על שני חלקיו, כאשר כל מבנה הוגדר ככניסה נפרדת.

בעת העברת הרישום לטאבו, נערכו תשריטים בהם הוגדרו הדירות ובעלי הזכויות בכל דירה ודירה אך בעת הרישום בפועל בטאבו, נעשתה טעות קריטית  - הרישום נעשה בצורה הפוכה שמשמעו היא  שאדם א' שהינו בעליה של דירה א', אינו רשום על דירה זו אלא על דירה אחרת לחלוטין השייכת לאדם ב', ואילו אותו אדם ב', שהינו בעליה של דירה ב', אינו רשום על דירה זו אלא על דירתו של אדם א'!!!

דוגמא מס' 2

שני בניינים נמצאים בשני רחובות מקבילים כשכל אחד מהם רשום בטאבו כבית משותף נפרד.

מאחר וכל נכס רשום לפי גוש וחלקה המגדירים את מיקומו של בניין זה או אחר, בפועל נעשה רישום הפוך בו החלקות של שני הבניינים הוחלפו ביניהן והתוצאה היא שבניין אחד רשום על החלקה של הבניין השני ולהיפך.

 מה המשמעות של טעויות רישום אלו?

בשני המקרים המשמעות של טעויות רישום אלו היא כי בעלי אותן דירות בהם נעשה רישום שגוי, לא יכולים למכור את דירותיהם, לא יכולים להעבירן במתנה לבני משפחה ולא יכולים למשכן אותן כנגד משכנתא.

טעויות אלו החלו להתגלות רק במהלך שנת 2010 כאשר עם הזמן, קיומן של הטעויות נהיה ידוע לכל והתוצאה היא שהמעוניינים לקנות דירות אלו, לא יכולים לקבל מימון בצורת משכנתא מאחר והבנקים מסרבים לתת את המימון לדירה אשר רישומה אינו ברור ואין ברישום הקיים כדי להבטיח את זכויותיהם.

 האם יש מה לעשות?

ובכן, במידה ומחפשים אשמים לטעויות הנ"ל, במרבית המקרים אין מה לעשות היות והחברה הספציפית שגרמה למרבית הטעויות, אינה קיימת עוד או נמצאת בהליכי פירוק ועל כן אין מה לעשות נגד חברה זו בכל הנוגע לתיקון הטעות.

יחד עם זאת, ניתן לתקן את טעות הסופר ע"י פניה בפרוצדורה מתאימה עם המסמכים הרלבנטיים לרשם המקרקעין לצורך השלמת התהליך.

תיקון טעות הסופר אינו הליך מורכב אך יחד עם זאת, דורש טיפול ע"י עורך דין מקצועי המתמחה בתחום המקרקעין היות והתהליך דורש תיאום בין גופים שונים האמורים לתת מענה ו/או מסמכים הדרושים לצורך ביצוע תיקון הטעות.

התהליך עצמו מתנהל על פני תקופה של מספר חודשים היות והמטפל תלוי באישורים והסכמות של גופים רלבנטיים כגון רשויות המס, בנקים למשכנתאות ועוד אך יש לזכור כי בכל מקרה, על מנת שניתן יהיה לבצע כראוי את תיקון טעות הסופר, יש הכרח להסכמה ולשיתוף פעולה של שני בעלי הדירות לבצע החלפה ביניהם  - ללא הסכמה רצונית של בעל דירה כזה או אחר, בעל הדירה השניה לא יוכל לבצע את תיקון טעות הסופר לבדו ובמקרים כאלה, האפשרות היחידה העומדת בפניו היא פניה בהליך המתאים לביהמ"ש, דבר שמטבעו מייקר את העלויות וצאריך את משך זמן הטיפול. 

בכל מקרה, המלצתנו היא לא להמתין אלא לבצע את תיקון טעות הסופר בהקדם וכל עוד אינכם לחוצים למכור את הדירה או לבצע בה פעולה כלשהי אחרת אתם עלולים למצוא עצמכם בסיטואציה בה הזמן לוחץ עקב עסקה שביצעתם ואתם עלולים למצוא עצמכם בהפרת הסכם

 

הכותב הינו עו"ד המתמחה בתחום המקרקעין.

המאמר הינו באדיבות האתר המשפטי "חוק ועוד"

www.od-law.co.il

03-6950662

האמור ברשימה לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

 

 

 

עו"ד זהר נוה הינו בוגר אוניברסיטת סאסקס שבאנגליה ובעל תואר שני במנהל עסקים מהמכללה למנהל. עו"ד נוה הקים את משרדו לאחר ההתמחות בתחום המקרקעין והמסחרי, הקים את האתרים המשפטיים "חוק ועוד" www.od-law.co.il ו"משפט ישיר" www.thelawyers.co.il, פירסם מאמרים רבים בתחום הנדל"ן כמו גם בתחום המסחרי, מרצה בתחום הנדל"ן ומשמש כבורר מטעם המוסד לבוררות של לשכת עורכי הדין. ליצירת קשר: 03-6950662 href="mailto:adv.nave@gmail.comadv.nave@gmail.com">">adv.nave@gmail.com


   



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב