דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחסי מין לאחר אוטם שריר הלב (התקף לב) 

מאת    [ 11/12/2007 ]

מילים במאמר: 609   [ נצפה 6341 פעמים ]

היכולת לקיים יחסי מין מספקים בכל גיל חשובה לא רק בטווח הקצר אלא גם בעלת סגולות ארוכות טווח לבריאות הגוף, שיפור איכות החיים, שיפור במצב הרוח, הפחתת רמות חרדה והפגת דיכאונות. ליחסי המין משויך ערך עליון לשימור שלמות הנשואים בקרב זוגות נשואים. במחקרים ארוכי טווח נמצא כי חיי מין פעילים מאריכים את תוחלת החיים ומפחיתים את תחלואת הלב.

רוב הלוקים באוטם שריר הלב חוזרים, אומנם, לפעילות מינית, אך בחלק לא קטן מהמקרים, החל בשבועות הקרובים לאירוע וכלה בשנים שלאחריו יש לעצם המאורע של התקף הלב השפעה שלילית על התפקוד המיני. מתברר כי לאחר אירוע ההתקף יש ירידה משמעותית (גם בגברים וגם בנשים) בשכיחות קיום יחסי המין וכן בהנאה המופקת מהם.

ההתעוררות המינית קשורה בהפעלת מערכת העצבים הסימפטטית בדומה להפעלתה במצבי דחק גופניים ונפשיים אחרים. פעילות מינית שווה בדרך כלל לפעילות גופנית בעוצמה בינונית, בשלב הריגוש והגירוי ערכי קצב הלב הם כ 90-100 פעימות לדקה. חשוב לדעת כי לעיתים רחוקות בלבד עולה הדופק המרבי הממוצע אל מעל 130 פעימות לדקה בשיא המאמץ אצל גבר המקיים יחסים בתנוחה המיסיונרית. הממוצע המרבי של ערכי לחץ הדם עולה מעל ל 170 מ"מ כספית לעיתים רחוקות בלבד. בנוסף לכך מתברר כי משך המאמץ הגופני הממוצע של המגע המיני בתנוחה המיסיונרית הוא 6-4 דקות ומשך האורגזמה כ 10 שניות. חשוב לציין כי נתונים אלו מתבססים על מדידות שנערכו בין בני זוג קבועים וכמעט ואין דיווחים על ההתנהגות של מערכת הלב בעת קיום יחסי מין שהם מחוץ לנישואים. ולעניין זה סיפור קטן: ידוע על מיקרה של חולה לב פעיל במיוחד שנשא מכשיר הולטר לבדיקת קצב פעימות הלב כחלק ממסגרת תוכנית שיקום הלב, ובעת שקיים יחסים עם חברתו (מחוץ לנישואים) בצהרי היום הגיע קצב פעימות הלב שלו מ 96 עד ל 150 פעימות לדקה. באותו הערב כאשר אותו חולה קיים שוב יחסי מין אך הפעם עם אשתו עלה הדופק מ 72 ל 92 פעימות לדקה בלבד. מסיפור זה כל אחד יכול להסיק את מסקנותיו.

ראוי לציין כמה עובדות הנוגעות לקיום יחסי מין ומחלות לב:
? פחות מאחוז אחד מכל התקפי הלב מתרחשים תוך כדי פעילות מינית. ללא קשר לאוטם שריר הלב, החל מגיל 40 מתפתחות הפרעות בזקפה ואלו עולות בשכיחותן ובחומרתן ביחס ישיר לגיל.
? ככלל פגיעה בתפקוד המיני בחולים שלאחר התקף לב תיתכן גם כפועל יוצא משימוש בתרופות שונות ומקובלות בחולים אלו.
? בנוסף ליתרונות הבריאותיים שמקנה פעילות ספורטיבית סדירה, יש בה כדי להקטין את הסיכוי להתפתחות טוטם בעת פעילות מינית.

קיים מתאם טוב בין מצבו הפיזי והנפשי של המחלים/ה מאירוע לב ומידת המוטיבציה שלו/ה ושל בן/בת הזוג לקיים יחסי מין.בחולה הממוצע המחלים מהתקף לב שיגרתי וחסר סיבוכים, שמצבו הקליני וההמודינאמי יציב ושעבר במהלך האשפוז ולפני השחרור מבית החולים פתיחה של כלי הדם, אין כל סיבה שלא לחדש את הפעילות המינית המקובלת עליו.
כאמור לעיתים עלולה להתפתח בעיה בתפקוד המיני הנובעת מתופעות לוואי של התרופות הניתנות למחלים, אולם, על פי רוב הסיבה לקשיים המתעוררים בקיום יחסי מין בין בני זוג אינה קשורה ישירות באירוע הלב אותו עבר המחלים. במקרים אלה, האוטם הוא עילה להפרעה קיימת קודמת בתפקוד אחד מבני הזוג ואף משמש כמוצא נוח לבן/בת הזוג הבריא/ה להתחמק מקיום יחסי מין בתירוץ של דאגת יתר.

כמה נקודות לסיכום:
? זכותו של כל חולה ליהנות מבריאות מינית.
? קיום יחסי מין גורם הנאה ומשפר את איכות החיים.
? הפעילות המינית, אם תתקיים באווירה נינוחה, מוכרת ולא מלחיצה, מפיגה מתח ולעיתים גם מבטלת שעמום ומחזקת קשרים בין בני זוג.
? מוטב להימנע מיחסי מין לאחר ארוחה כבדה או שתיית אלכוהול מסיבית.
? הפעילות המינית אינה מחייבת בהכרח מאמץ גופני גבוה יותר מאשר פעילות גופנית שגרתית.
? חולה המחלים מהתקף לב אינו צריך לנסות תנוחות חדשות.
? תן/י לבן/בת הזוג לעשות את העבודה הקשה.
? הפרעות בתפקוד המיני הן בגבר והן באשה הן הרבה יותר שכיחות ממה שמקובל לחשוב.
? הפרעה בזקפה ניתנת לטיפול גם אצל חולה קרדיאלי.
אבי לב - פיזיולוג ראשי ביחידה למניעת מחלות לב - המרכז הרפואי ת"א. תואר ראשון (B.Ed) בחינוך גופני מטעם המכללה בוינגייט ותואר שני (M.A) בשיקום חולי לב מטעם אוניברסיטת Leuven בבלגיה. בעל ניסיון רב בהעברת הרצאות ו/או סדנאות לגופים שונים ובניהם: מועדוני ספורט, מלון יערות הכרמל, חברת טבע, בתי החלמה ועוד ובמתן ייעוצים אישיים לאנשים פרטיים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב