דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איחוד תיקים לחייבים בעלי חובות עצומים 

מאת    [ 01/02/2012 ]

מילים במאמר: 455   [ נצפה 1722 פעמים ]

האם החוק מונע מבעלי חובות עצומים לקבל איחוד תיקים?

האם אדם בעל חובות גדולים למספר נושים חסום מלקבל מעמד של חייב מוגבל באמצעים?

בעבר, רשמי הוצאה לפועל היו מסרבים לאחד תיקי חייב ומסרבים להכריז עליו מוגבל באמצעים במקרים בהם החייב היה מציע לשלם מדי חודש סכום פעוט- 100-200 ש"ח (לדוגמא), בעת שהיו לו חובות של מאות אלפי שקלים. רשמי ההוצאה לפועל היו נוהגים להפנות את אותם חייבים להליכי פשיטת רגל ללא שבחנו כלל את בקשתם ומותירים את תיקי ההוצל"פ להתנהל בנפרד. עבור חייבים רבים זו הייתה מכה קשה. חייבים רבים לא יכלו להתמודד מול הנושים השונים בתיקים הפרטניים ומצאו עצמם במצבים בלתי אפשריים כמעט.

המצב הנוהג במקרים רבים היה שרשמי הוצל"פ אשר התרשמו כי המשך הליכי ההוצל"פ בנסיבות מסוימות, לא יביאו לפרעון החוב, אלא רק להנצחתו באופן שלא יפרע לעולם, היו מפנים את החייב להליכי פשיטת רגל ומסרבים להכריז עליו מוגבל באמצעים ומסרבים לאחד את תיקיו. הנימוק היה בחוסר התוחלת והתועלת שבהמשך הליכי הוצל"פ בכלל, ובאיחוד תיקים בפרט, ומאחר שרק בהליכי פשיטת רגל יש אכן אפשרות שהחייב יקבל הפטר מכל חובותיו. כך למשל בפ"ד קאשי, בפ"ד עזריה.

השינוי הגדול ניתן בפסק דין דוידאן שנתן בית המשפט המחוזי (להלן: "פסק דין דוידאן"). שם, קבע בית המשפט שרשם ההוצאה לפועל איננו מוסמך עוד לדחות בקשת חייב לאיחוד תיקים ולהכרזתו מוגבל באמצעים בנימוק שהחוב עצום והתשלומים החודשיים שהחייב מציע לשלם ינציחו את החוב ואינם בעלי ערך לזוכים. ברור שזהו שינוי עצום לעומת המצב שהיה קיים לפני פסק הדין.

בית המשפט בפסק דין דוידאן קובע כי: "על פני הדברים, נראה כי לאחר תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל, רשמי ההוצאה לפועל, בנסיבות האמורות לעיל, מוסמכים אך ורק ליידע את החייב והזוכה בדבר האפשרות לפנות להליכי פשיטת רגל, ועליהם לדון, לגופן, בבקשות של חייבים להכרזתם כמוגבלים באמצעים, ולשקול בנסיבות המקרה, האם לקבלן או לדחותן.

הדבר אכן עלול ליצור מצב שהחייב משלם סכומי כסף קטנים בלבד על חשבון החוב, באופן המנציח את החוב, אין בו תועלת ממשית לנושיו, והוא מהווה הכבדה על מערכת ההוצאה לפועל.

עם זאת, יש לזכור, כי הנושים אינם תלויים בחייב, ושמורה לנושים עצמם, הזכות לפנות בבקשה להכריז על החייב פושט רגל. תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל מתייחס לכך במפורש, ומחייב את רשם ההוצאה לפועל ליידע גם את הנושים בדבר זכותם זו.

לסיכום- לאור פסק הדין, רשמי ההוצל"פ אינם יכולים לדחות בקשת חייב להכריז עליו מוגבל באמצעים ולאחד את תיקיו ללא שבחנו את בקשת החייב באופן ענייני. כיום, גם חייב המציע לשלם מאה ש"ח לחודש בעת שקיימים נגדו חובות של מאות אלפי ש"ח בהוצאה לפועל, זכאי שבקשתו תיבחן על-ידי רשם ההוצל"פ ותינתן החלטה ספציפית לגביו. במסגרת בקשה כזו, יכול רשם ההוצאה לפועל למסור לחייב ולזוכים מידע על האפשרות לפנות להליכי פשיטת רגל.

 


    • כל האמור לעיל הינו מידע כללי בלבד, יתכן חסר וחלקי. אין להסתמך עליו. בכל מקרה יש לפנות לייעוץ משפטי ספציפי.

 

משרד עורכי דין קובי רום מתמחה בתחום ההוצאה לפועל, איחוד תיקים, גביית חובות, צ'קים חוזרים, חייב מוגבל באמצעים ועוד. פנו אלינו לקבלת ייעוץ!


למידע נוסף ומקיף בנושא איחוד תיקים לחייבים בעלי חובות עצומים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב